نقش ماماها در افزایش نرخ رشد جمعیت کشور


وزیر بهداشت با بیان اینکه جمعیت کشور سیر نزولی پیدا کرده و این موضوع بسیار درست است، گفت: در این زمینه ماماها می‌توانند به ‌عنوان مهم‌ترین ابزار به کار گرفته شوند و موضوعاتی نظیر مراقبت‌های قبل از زایمان، مراقبت از زنان و جلوگیری از مرگ و میرهای ناشی از بارداری نقش بسزایی داشته باشند.

به گزارش سادس، سعید نمکی در حاشیه همایش روز ماما در جمع خبرنگاران گفت: خوشبختانه نظام بهداشتی و درمانی ما در بین ۲۲ کشور شرق مدیترانه به عنوان یکی از الگوهای بسیار پیشرفته و مترقی، تلقی می‌شود؛ به طوری که بسیاری از کشورهای منطقه تلاش می‌کنند از الگوهای ما برای توسعه زیرساخت‌های بهداشتی خود استفاده کنند.

وی افزود: ماماها به عنوان یکی از ارکان اصلی نظام سلامت در کاهش مرگ و میر مادران بر اثر زایمان‌ها، در کاهش مرگ و میر نوزادان، حذف بیماری کزاز و در اصلاح الگوهای تغذیه‌ای مراقبت‌های قبل و بعد از زایمان در زنان باردار نقش بسیار مهمی را ایفا کرده‌اند.

نمکی ادامه داد: در حوادث سال اخیر نیز ماماها  تمام تلاش خود را برای نجات جان زنان باردار به کار گرفتند و توانستند کار بسیار عظیم و افتخار آفرینی را رقم بزنند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در راستای استفاده از ماماها در نظام ارائه خدمت در مراکز بهداشتی درمانی و در مراقبت‌های زنان باردار به خارج از مراکز بهداشتی و درمانی و به شکل تله مدیسین و آموزش‌های از راه دور استفاده خواهیم کرد، افزود: برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا بتوانیم از این ابزار کارآمد یعنی ماماها استفاده کنیم. تلاش داریم تمام این عزیزان را در جایگاه مناسب به کار بگیریم، یکی از کارهایی که می‌خواهیم از ماماها بشدت استفاده کنیم، در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری برای بحث جمعیت است.

وزیر بهداشت گفت: جمعیت کشور سیر نزولی پیدا کرده و این موضوع بسیار درست است. ماماها می‌توانند به‌عنوان مهم‌ترین ابزار به کار گرفته شوند و موضوعاتی نظیر مراقبت‌های قبل از زایمان، مراقبت از زنان و جلوگیری از مرگ و میرهای ناشی از بارداری نقش بسزایی داشته باشند.

وی گفت: ماماها می‌توانند در مراکز ناباروری نیز کمک زیادی به ما کنند. با برنامه‌ریزی که انجام داده‌ایم در آینده نزدیک از تمام ظرفیت مامایی در کشور استفاده خواهیم کرد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه برنامه ترغیب به انجام  زایمان طبیعی از سال ۹۳ اجرا شد، گفت: در این برنامه درصدد هستیم که حدود ۶۰ درصد از زایمان‌ها در کشور به صورت طبیعی انجام شود. در این زمینه با توسعه مراکز درمانی که در کشور ایجاد شده، حرکت بسیار خوبی صورت گرفته است. در بسیاری از استان‌ها به این هدف رسیده‌ایم و در برخی از استان‌ها از هدف عقب هستیم که علل آن را واکاوی خواهیم کرد.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *