انتظارات از جامعه دانشگاهی برای حل چالش‌های بلایای طبیعی


استادیار جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران ضمن انتقاد از به وجود آمدن دعواهای سیاسی در زمان وقوع بلایای طبیعی به برخی انتظارات از جامعه دانشگاهی به منظور حل چالش‌های زمان وقوع این بلایا اشاره کرد.

به گزارش سادس، احمد سلطانی در نشست“سیل فروردین ۹۸ و تغییر اقلیم: اولین یافته‌ها” که امروز در مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور برگزار شد، با اشاره به اینکه جمعیت هلال احمر در سیل اخیر توانسته بین بخش‌های خودش به خوبی هماهنگی ایجاد کند و پیش‌بینی وضعیت هواشناسی نیز کمک شایان توجهی به این نهاد کرده است، به ارائه برخی انتظارات از جمعیت دانشگاهی پرداخت.

وی تشریح کرد: تخلیه اضطراری در حادثه اخیر خوب بود و در بخش‌هایی از خوزستان نیز تخلیه اضطراری اجباری شده بود؛ با این حال با توجه به سخت بودن شرایط تخلیه برای مردم از جامعه فرهنگی انتظار می‌رود که به مشکلات روانی به وجود آمده برای مردم در این شرایط توجه داشنته باشند؛ چه بسا که سرپل ذهاب در حال حاضر رها شده است و با گذشت بیش از ۱۵ سال از زمان وقوع زلزله بم هنوز مشکلات روانی در مردم این منطقه به چشم می‌خورد.

استادیار جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران همچنین با اشاره به تاثیر بافت فرهنگی مناطق در امدادرسانی، خاطرنشان کرد: باید یک آرشیو قوم‌نگاری وجود داشته باشد و حتی در طراحی کمپ‌های اضطراری، بومی‌نگری لازم است که از جامعه دانشگاهی انتظار می‌رود این چالش‌ها را حل کند.

وی افزود: باید راهکارهای بومی برای توزیع اقلام وجود داشته باشد، چرا که در خیلی مناطق معتمد محلی وجود دارد، اما در بعضی جاها نیز نمی‌توان چنین فردی را پیدا کرد.

وی در پایان به نقش فضای سیاسی حاکم در هنگام بروز حوادث طبیعی اشاره کرد و ضمن انتقاد از این فضا، گفت: به وجود آمدن دعوای سیاسی

بویژه در فضای مجازی در روند امدادرسانی اخلال ایجاد می‌کند و انتظار می‌رود که جامعه دانشگاهی به این مساله نیز توجه داشته باشد.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *