سفارش هاي ائمه اطهار(ع) در خصوص “پوشش”

عبداللّه‏ بن‏عباس، مفسّر و شاگرد سرشناس اميرالمؤمنين علي(عليه السلام) گفته است: زن (بايد) مو و سينه و دور گردن و زير گلوي خود را بپوشاند.

امام علي عليهالسلام

: صِيانَهُ المَرأةِ أنعَمُ لِحالِها وَأدوَمُ لِجَمالها . امام على عليهالسلام : صيانت زن او را شادابتر و زيبايىاش را پايدارتر مىكند .

*از حديث امام باقر(ع) استفاده مي‌شود که محارم زن مانند برادر، پدر و … حق ندارند به همه جاي زن بنگرند و زن نيز نبايد بگذارد پايين‌تر از جاي گردنبد و بالاتر از مچ دست آشکار گردد. چنين نيست که زن نزد محرمها، هر لباسي بپوشد و با هر آرايشي بيرون آيد واندام خود را بنماياند.

*يكي از اصحاب پيامبر (ص) مي‌گويد روزي نشسته بودم و لباسم كنار رفت و ران پايم پيدا شد. پيامبر كه در حال عبور بودند، به من گفتند: ران خود را بپوشان كه جزء عورت است.( مسند احمد )(قابل توجه برخي آقايان)

*حضرت موسي(عليه السلام) آن‌قدر بر پوشيدگي خود محافظت مي‌كرد كه مردم مي‌پنداشتند وي بيماري جسماني دارد. رسول خدا(صلي‌الله‌عليه‌وآله) درباره‌ي او مي‌فرمود: همانا موسي مردي باحيا و پوشيده بود كه به دليل حيايش، هيچ نقطه از بدن وي ديده نشد و لذا هنگامي كه مي‌خواست وارد آب شود تا بدنش وارد آب نمي‌شد، لباس خود را بيرون نمي‌آورد؛ در حالي كه بني‌اسرائيل حيا نمي‌كردند و در برابر هم براي شستشو برهنه مي‌شدند و به يكديگر نگاه مي‌كردند.

*پيامبر اكرم(صلي‌الله‌عليه‌وآله) هم هرگاه مي‌خواستند غسل كنند، كسي به‌وسيله‌ي پرده ايشان را مستور مي‌ساخت.

*امام صادق(ع) پوشيدگي شديد لقمان را از علل حكيم شدن وي مي‌دانند. (قابل توجه کساني که مي گويند پوشش فقط براي زن است)

*پيامبرصلي الله عليه و آله و سلم روزي يكي از كارگران خود را ديد كه در فضاي باز غسل مي‌كند. به وي فرمود: نمي‌بينم از خدايت شرم كرده باشي! مزدت را بگير ما نيازي به تو نداريم.( المصنف )

*نمايان ساختن تمام بدن براي زوج رواست و سر و گردن را مي توان در برابر پسر و برادر آشكار كرد، اما در برابر نا محرم بايد از چهار پوشش استفاده كرد: پيراهن (درع)، روسري (خمار)، پوششي وسيع تر از روسري كه بر روي سينه مي افتد (جلباب) و چادر (ازار).(مجمع البحرين).

*عبداللّه بنعباس، مفسّر و شاگرد سرشناس اميرالمؤمنين علي(عليه السلام) گفته است:زن (بايد) مو و سينه و دور گردن و زير گلوي خود را بپوشاند.»( مجمع البيان، ج7)

*حضرت على عليه السلام فرموده اند : پوشيده و محفوظ داشتن زن مايه آسايش بيشتر و دوام زيبايى اوست . غرر الحكم(5820)

*امام صادق(ع) به يکي ازخواهران محمدبن ابي‌عمير فرمود : وقتي که به ديدار برادرت رفتي لباسهاي رنگارنگ و تحريک‌آميز برتن نکن.

*رسول حق (صلي الله عليه وآله) به حولا فرمود :روسرى خود را كه جلب نظر مى كند نشان مده اگر چنين كني دينتان را تباه و خدا را به خشم آورده اي.

*امام رضا (ع):هر کس لباس بپوشد تا مباهات و جلوه گري کند خدا رحمتش را از او باز مي دارد .(همراه با نماز)

*پيامبرصلي الله عليه وآله فرمود: لباسي بپوش که انگشت نماي مردم نشوي و عزت واحترامت هم محفوظ بماند.

*فضيل بن يسار مي گويد از امام صادق عليه السلام پرسيدم كه آيا ساعد هاي زن از قسمتهائي است كه بايد از غير محارم بپوشاند ؟ فرمود بلي و آنچه زير روسري قرار مي گيرد بايد پوشيده شود همچنين از محل دستبند به بالا بايد پوشيده شود . (كافي جلد 5 )

 

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *