تاثیر مکمل آب هیدروژنه در رشته‌های کشتی، نیمه استقامت و تیمی


آب هیدروژنه

دانشیار فیزیولوژی ورزشی دانشگاه شهرکرد معتقد است: مکمل دارویی آب هیدروژنه تنها بر روی رشته‌های بی‌هوازی همچون دوی نیمه استقامت و رشته‌های تیمی تاثیرگذار است و در سایر رشته‌ها هنوز اثربخشی آن به تایید نرسیده است.

دکتر محمد فرامرزی در گفت‌وگو با سادس، درباره‌ی تأثیر مکمل دارویی آب هیدروژنه بر عملکرد ورزشکاران اظهار کرد: در مورد تأثیر آب هیدروژنه بر عملکرد ورزشکاران و اثربخشی آن بر روی سیستم‌های فیزیولوژیکی بدن، بررسی‌های صورت گرفته این نتایج را نشان می‌دهد که این مکمل می‌تواند با آثار اسیدی شدن ناشی از تولید اسید لاکتیک مقابله کند. در حقیقت مکملی است که به لحاظ نظری می‌تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان یا خنثی‌کننده عمل کند.

وی گفت: اثربخشی این مکمل به طور کامل متقاعد کننده نیست، اما تحقیقات نشان می‌دهد که تأثیر این مکمل در رشته‌های بی‌هوازی همانند دوی نیمه استقامت ۴۰۰ و ۸۰۰ متر و در کشتی که مستلزم تحمل اسید لاکتیک هستند، بیشتر از سایر رشته‌هاست. این که بگویم مصرف این مکمل در تمام رشته‌ها اثربخشی یکسانی دارد، درست نیست.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: طی تحقیقاتی که بر روی اثربخشی این مکمل دارویی صورت گرفته حاکی از آن است که نمی‌توان از این مکمل برای ارتقای عملکرد ورزشکاران در تمام رشته‌های ورزشی استفاده کرد و تأثیر این مکمل در رشته‌های بی‌هوازی و تیمی که منجر به تولید اسید لاکتیک می‌شود، بیشتر از سایر رشته‌هاست.

فرامرزی در پایان در خصوص برخی از مزایای مکمل آب هیدوژنه افزود: آب هیدروژنه سبب کاهش تنش و استرس شده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. همچنین این مکمل با آب رسانی مناسب به جریان متابولیسم و سم زدایی بدن کمک می‌کند.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *