جامعه نبوی، امنیت و نیروی انتظامی/ مقام معظم رهبری فرمودند؛ امنیت مایه افزایش ایمان مومنان می باشد

پیامبر اکرم اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم)، در مدینه النبی نمونه یک حکومت برای رشد و تعالی انسان در مسیر تقوا را نشان دادند. هر حکومتی به معنای عام چند وظیفه اصلی را به عهده دارد، یکی از این وظایف تأمین امنیت خارجی و داخلی می باشد. پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) نیز در تأمین امنیت مردم از هیچ کوششی فروگذار نکردند. ایشان با آموزش مردم بر اساس اخلاق اسلامی یک روش برای تأمین امنیت در تمام جوامع را عرضه نمودند.

سرویس انتظامی سادس: از آنجا که هدف اصلی بعثت پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) هدایت مردم می باشد، و از سویی در جامعه مدینه النبی هر آنچه مربوط به هدایت مردم است، آن حضرت پیاده نمودند. ایشان در روایتی می فرمایند: «نعمتان مجهولتان الصّحّة و الأمان» دو نعمت مجهول و نا شناخته هستند، یعنی با وجود اینکه در بین مردم وجود دارد، ولی به آن التفات ندارند. سلامتی و امنیت از این جمله است.

از آن جهت که پیامبر این نعمت را در کنار نعمت سلامت آورده اند، به معنای وجود آن در جامعه نبوی و عدم توجه مردم به آن می باشد،  زیرا انسان تا از سلامتی برخوردار هستند، قدر این نعمت را نمی دانند. اما به محض از دست دادن این نعمت، برای آن ها آشکار می شود. به همین دلیل بیانگر وجود این نعمت در جامعه نبوی می باشد،  از سویی تلاش نمودند جامعه ای بر پایه های تقوا بنا نهایند. بدین سبب امنیت و تقوا ارتباط مستقیم دارند.

در جامعه ایران کنونی نیز این نعمت توسط نیروی انتظامی محقق می گردد، یعنی آنچه سبب افزایش تقوای مردم و حرکت در مسیر تعالی ارزش های الهی می باشد محقق می گردد.

پیامبر برای تحقق امنیت در جامعه از اصول والای اخلاقی استفاده نمودند، جامعه نبوی یک اسوه و الگو برای تمام جوامعی است، که بدنبال تحقق احکام اسلام هستند. به همین دلیل با گسترش اخلاق اسلامی در جامعه امنیت بر پایه اخلاق اسلامی تحقق می یابد.

در جوامع غربی برای اجرای امنیت از اصولی استفاده می نماید، که به لحاظ انسان شناسی با اسلام مغایر می باشد. در علوم انسانی غربی، انسان را موجود منقطع از عالم بالا تصور می کنند، انسان موجودی این دنیایی است، به همین دلیل تمام تنبیه ها و تشویق های چنین انسانی این دنیایی است، با استفاده از دوربین های مخفی در تمام نقاط شهر و ادارات، از تخلفات پیشگیری می نمایند.

در حالیکه اسلام انسان را دارای دو عرصه می داند، عرصه معنوی  و متصل به عالم بالا و عرصه دیگر امور مربوط به این دنیا می باشد. به همین دلیل برنامه پیشنهادی آن فقط با لحاظ یک عرصه از وجود او نیست، بلکه تمام نیازهای آن را در نظر می گیرد و برنامه ای جامع طرح می نماید. به همین دلیل در تأمین امنیت، از اصول اخلاقی استفاده می نماید. بدین سبب آموزش و پرورش، دانشگاه و حوزه علمیه وظیفه کلانی در جهت ایجاد امنیت پیدا می کنند. زیرا مهمترین مرکز برای نهادینه کردن اصول اخلاقی در شخص پس خانواده این نهاد می باشد. همه این ها امروز بر عهده نیروی انتظامی می باشد.

حامد آزادی

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *