احمدی: تحریم‌ها و تنگناها مانعی برای پیشرفت ورزش نبوده است


دکتر احمدی

معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان جایگاه ورزش در تاریخ انقلاب اسلامی را از نظر کمی و کیفی در تمام ابعاد مثبت ارزیابی کرد و گفت: چشم‌انداز ورزش در آینده امیدوارکننده است.

دکتر عبدالحمید احمدی در گفت‌وگو با سادس، با بیان این که دستاوردهای ورزش در تاریخ انقلاب اسلامی در تمام ابعاد مختلف گسترده و وسیع است، اظهار کرد: در طی ۴۰ سال پیروزی انقلاب اسلامی ورزش چه در حوزه قهرمانی، همگانی و چه در بخش ورزش بانوان و جانبازان و معلولان و همچنین زیرساخت‌ها و توسعه علمی، رسانه‌ای، فرهنگی و ورزش روستایی و عشایر با رشد چشمگیری مواجه بوده است. با سرمایه‌گذاری وسیعی که بعد از انقلاب در حوزه ورزش انجام شده ما همواره شاهد موفقیت‌های چشمگیری در تمام بخش‌های ورزش بودیم. با نتایج خوبی که در بازی‌های المپیک، پارالمپیک، بین‌المللی، قاره‌ای، آسیایی و پاراآسیایی کسب کردیم، آمارها نشان می‌دهد که در طی ۴۰ سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی یک رشد صعودی را در ورزش قهرمانی طی کردیم.

وی گفت: نمودارهای مربوط به حضور ما در بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی بسیار مشهود است و براساس این نمودارها به این آمار دست پیدا کردیم که چه موفقیت‌های چشمگیری را در حوزه بانوان داشتیم. به طوری که در سالهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی زنان ما توانسته اند افتخارات خوبی را در عرصه‌های بین‌المللی کسب کنند. زنان ما با مشارکت در رشته‌های متعدد و با رعایت ارزش‌های فرهنگی و اعتقادی توانسته‌اند توانمندی‌های خود را در عرصه‌های ورزش قهرمانی به دنیا عرضه کنند و این یکی از دستاوردهای بزرگ ورزش بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است.

احمدی ادامه داد: در بخش زیر ساخت‌ها نیز می‌توان به رشد چند برابری اماکن ورزشی، ورزشگاه‌ها و تأسیس سالن‌های ورزشی در نقاط مختلف کشور به ویژه مناطق کم‌برخوردار اشاره کرد. ما حتی در مناطق روستایی و کم برخوردار نیز توانسته ایم شرایط خوبی را برای توسعه ورزش ایجاد کنیم و میزبان رویدادهای بین‌المللی و جهانی در رشته‌های مختلف ورزشی باشیم و کرسی‌های بین‌المللی خوبی را در رشته‌های مختلف کسب کنیم. در بخش جانبازان و معلولان نیز که این افتخارات متعلق به بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است، رشد بسیار قابل توجهی داشتیم. در بخش ورزش‌های محلی نیز می‌توان به توسعه ورزش چوگان، توسعه ورزش پهلوانی و زورخانه ای و بین‌المللی کردن آن، توسعه ورزش‌های بومی و محلی و حضور این رشته در مسابقات برون مرزی و توسعه فرهنگ ورزش اشاره کرد که از دستاوردهای ورزش در طی ۴۰ سال پیروزی بعد از انقلاب اسلامی بوده است.

وی خاطر نشان کرد: حضور و مشارکت جامعه ورزش در دفاع مقدس و تقدیم بیش از پنج هزار شهید در دفاع مقدس، همچنین تقدیم بیش از ۱۵۰ شهید ورزشکار در دفاع از حرم اهل بیت، از کارنامه موفق ورزش در عرصه فرهنگی و ترویج ارزش‌ها بوده است. همچنین اگر در زمینه توسعه علمی ورزش بخواهیم با قبل از انقلاب قیاسی داشته باشیم، می‌بینیم که بعد از انقلاب مراکز علمی، پژوهشی و دانشگاهی زیادی در حوزه ورزش ایجاد شده و دانش‌آموختگان زیادی در رشته‌ها و گرایش‌های مختلف علمی ورزش تربیت شدند که یکی از کارنامه‌های موفق نظام جمهوری اسلامی در عرصه ورزش است.

احمدی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا رویدادهای مهم در تاریخ انقلاب از جمله جنگ و تحریم‌ها در جایگاه ورزش تأثیر خاصی داشته است یا خیر؟ اظهار کرد: در ۴۰ سال گذشته افتخاراتی که در ورزش ایران کسب شده در یک شرایط بسیار سخت و دشوار بوده و علی‌رغم این سختی‌ها چه در دوره جنگ تحمیلی و چه محدودیت‌ها و تنگناهایی که حاصل از تحریم‌ها و تهدیدها بوده ما توانسته ایم به این افتخارات دست پیدا کنیم. در حقیقت ورزشکاران ما همزمان در دو جبهه جنگیده اند، یکی عرصه رقابت با حریفان و رقبای ورزشی و دیگری مقابله با تنگناهای ناشی از تحریم و تهدیدها که خوشبختانه در هر دو جبهه به موفقیت دست پیدا کردیم و دستاوردهای ارزشمندی را به دست آوردیم. در حقیقت ورزش ایران هیچ وقت در شرایط راحت در رقابت‌های بین‌المللی و جهانی حضور نداشته و با تمام تنگناها و مشکلاتی که در مسیر راه ورزش کشور بوده، همواره در میادین مختلف بین‌المللی و آسیایی به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کردیم.

معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان در پاسخ به این پرسش که از نظر شما «اولین‌ها» در ورزش طی این ۴۰ سال چه چیزهایی بوده است، در این باره خاطر نشان کرد: اولین‌ها در ورزش ایران بعد از انقلاب بسیار قابل توجه بوده است به طوری که در حوزه ورزش بانوان و همچنین جانبازان و معلولان ما همواره به موفقیت‌های خیلی خوبی دست پیدا کردیم. در بخش ورزش همگانی آنچه که امروز به اسم ورزش همگانی انجام می‌شود قابل قیاس با قبل از انقلاب نیست و برنامه ورزش همگانی با این گستردگی نداشتیم. در ورزش قهرمانی نیز به ویژه در رشته‌های رزمی ما بعد از انقلاب شرایط بسیار خوبی را نسبت به قبل از انقلاب داشتیم. در بحث ورزش‌های بومی و محلی آن چه که بعد از پیروزی انقلاب رخ داده قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست. همچنین در حوزه علمی، رسانه‌ای ورزش، ورزش دانش‌آموزی و دانشگاهی نیز به دستاوردهای خوبی بعد از انقلاب دست پیدا کردیم.

وی درباره چشم اندازه آینده ورزش در انقلاب اسلامی نیز گفت: چشم اندازه ورزش در آینده نظام جمهوری اسلامی ایران بسیار روشن و امیدوار کننده است. روند رو به رشد ورزش در ابعاد مختلف کاملاً مشهود است. این روند رو به رشد را در بخش‌های مختلف ورزش در آینده شاهد خواهیم بود و جامعه ورزش با یک عزم جدی و انسجام و همبستگی کامل این مسیر موفقیت را طی خواهد کرد تا به قله‌های مورد نظر خود دست پیدا کند. در عرصه ورزش قهرمانی و در المپیک و پارالمپیک ۲۰۲۰ ما قطعاً وضعیت بهتری خواهیم داشت. ورزش بانوان توسعه یافته‌تر خواهد شد تا ما بتوانیم از تمام ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کنیم.

معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان در پایان تاکید کرد: این امیدواری وجود دارد که با یک تعامل جمعی گام‌های بلندتری را در عرصه ورزش برداریم تا ورزش در مناطق کم‌برخوردار بیشتر در دسترس مردم قرار بگیرد، ورزش در ابعاد همگانی را توسعه و فرهنگ ورزش را نهادینه کنیم تا از مواهب ورزش در ابعاد داخلی و برون مرزی بیشتر استفاده کنیم.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *