بسکتبال بانوان، پشتوانه‌سازی یا نتیجه‌گرایی؟


تیم ملی بسکتبال سه نفره زیر 23 سال بانوان

نایب رئیس بانوان فدراسیون بسکتبال به برنامه‌های تیم‌های ملی بسکتبال بانوان در سال جدید میلادی اشاره کرد اما کادر فنی و زمان تشکیل اردوی بسکتبال پنج نفره هنوز هم مشخص نیست و این تیم باز هم مورد غفلت قرار گرفته است.

به گزارش سادس، با فرا رسیدن سال نو میلادی برخی از رویدادهای بسکتبال در دو بخش پنج نفره و سه نفره همچون جام جهانی سه نفره و مسابقات آسیایی پنج نفره مشخص شده است. فدراسیون بسکتبال اسامی ۲۲ بازیکن را برای حضور در اردوی تیم‌های  سه نفره بانوان زیر ۲۳ سال و بزرگسال منتشر کرد تا از ۲۳ تا ۲۶ دی ماه زیر نظر نیکا بیک‌لیک‌لی در بخش بزرگسال و آزاده زمانپور در تیم زیر ۲۳ سال برنامه آماده سازی خود را برای حضور در جام جهانی آماده کنند. این مسابقات خرداد ماه ۹۸ برگزار می‌شود. 

اما در این میان فدراسیون بسکتبال تیم دختران زیر ۱۸ سال را از حضور در مسابقات جام جهانی حذف و به دو رده بالاتر اکتفا کرد، فریده شجاعی نایب رئیس بانوان فدراسیون بسکتبال در این باره به سادس گفت: “خوشبختانه در رده ی زیر ۱۸، ۲۳ و بزرگسالمان رنکینگ لازم برای شرکت در مسابقات جهانی سال ۲۰۱۹ را کسب کردیم. البته  به دلیل هزینه‌های زیاد تیم جوانان را حذف کردیم اما در دو رده دیگر شرکت می‌کنیم. جوانانمان سال گذشته کمی کم تجربه بودند و در مسابقات، کمی ضعیف عمل کردند به هر حال تیم‌های صاحب نامی در جام جهانی شرکت می‌کنند. البته دوست داشتم این تیم هم اعزام شود اما با توجه به بودجه‌ای که  فدراسیون دارد نمی‌توانیم تمام تیم‌هایمان را  به جام جهانی بفرستیم چون وزارت ورزش  و جوانان به جز بودجه کلی فدراسیون برای بسکتبال بانوان هیچ بودجه ویژه ای در نظر نگرفته در حالی که ما سال گذشته چندین اعزام داشتیم.  امسال هم تیم پنج نفره اضافه می شود مشکلاتی اینگونه هست و نمی‌توانیم قطعا بگوییم همه تیم‌ها را اعزام می‌کنیم”.

 اگر ترکیب تیم سه نفره بزرگسال اعزامی به دور قبل جام جهانی( سعیده علی، معصومه اسماعیل زاده، مژگان خدادادی و کیمیا  یزدیان تهرانی) را در نظر بگیریم متوجه می‌شویم میانگین سنی آنها ۲۸ سال است، یعنی باید به فکر جایگزنی برای آن‌ها بود و بازیکنان کم سن و سال تر را به تیم تزریق کرد تا در کنار باتجربه‌ها پیشرفت کنند. با این حال حذف تیم زیر ۱۸ سال که آینده بسکتبال بانوان ایران محسوب می‌شود این نگرانی را به وجود می‌آورد که نتوانیم در آینده بسکتبالی حرفه‌ای داشته باشیم.  همچنین این سوال مطرح می‌شود که آیا فدراسیون برنامه بلندمدتی برای تقویت بسکتبال بانوان دارد یا تنها به فکر نتیجه ‌گرایی در مسابقات فعلی است؟

شجاعی معتقد است می‌توانیم بسکتبالیست‌های زیر ۱۸ سال را در دل تیم زیر ۲۳ سال جا دهیم و علاوه بر آن لیگ در این رده سنی برگزار می‌شود و استعدادی پنهان نمی‌ماند. شاید با تشکیل تیم های ملی الف و ب چنین  امکانی فراهم شود  اما در غیر این صورت برای تربیت جوانان و آماده سازی آنها روی تیمی که با ترکیب چهار نفر  زیر ۲۳ سال به مسابقات اعزام می‌شود نمی‌توان سرمایه گذاری سودآوری کرد.

المپیک ۲۰۲۰ توکیو دیگر رویداد در بخش سه نفره است که به برنامه ریزی دقیق و مناسب نیاز دارد تا دختران بسکتبالیست ایران شانس حضور و کسب تجربه در یکی از بالاترین  رده‌های مسابقات جهان را داشته باشند.  فریده شجاعی در این مورد به سادس گفت: “برای  بازی‌های المپیک تمرکزمان روی تیم زیر ۲۳ سال است. باید در تورنمنت‌های زیادی شرکت کنیم تا برای المپیک در رنکینگ مورد نیاز بمانیم، الان ۱۲ جهان هستیم و نباید این جایگاه را  از دست بدهیم.  یعنی اگر برنامه ویژه ای طراحی کنیم، تمرینات فشرده و اردوهای برون مرزی در نظر بگیریم برای زیر ۲۳ سال این کار را می‌کنیم تا ۲۰۲۰ آماده شود”.

 علی رغم وعده رامین طباطبایی، ریاست فدراسیون بسکتبال برای حمایت از بخش بانوان اما در ماه های گذشته بانوان بسکتبالیست بدون هیچ بازی تدارکاتی به مسابقات برون مرزی اعزام شدند حتی پس از بازی‌های آسیایی که دختران زیر ۲۳ سال اعزام شده بودند، نایب رئیس بانوان این فدراسیون تاکید کرد که اگر می‌توانستیم بازی تدارکاتی برایشان درنظر بگیریم خیلی بهتر کار می‌کردند و به سادس گفت: “اگر یک بازی تدارکاتی داشتیم شاید می‌توانستیم روی سکو هم برویم. پیش بینی بازی تدارکاتی هم کردیم ولی همکاری نشد؛ فکر می‌کنم به این دلیل همکاری نشد که روی مدال آوری این تیم حساب نمی‌کردند”.   با این حساب چگونه می‌توان با این نگاه به بانوان کمک کرد؟ انتظار بر این است مسئولان فدراسیون نگاه حمایتی به بخش بانوان داشته باشند و صرف اینکه مدال آور نیستند آنها را بدون بازی تدارکاتی به مسابقات اعزام نکنند هر چند که تیم سه نفره بزرگسال با قهرمانی در مسابقات غرب آسیا نشان داد با توجه بیشتر می‌توانند مدال هم کسب کنند. 

 اما بسکتبال پنج نفره که بعد از کسب مجوز بازی با پوشش اسلامی در رده بزرگسال مورد غفلت و بی‌توجهی فدراسیون قرار گرفته است شهریور ماه ۹۸ قهرمانی آسیا را پیش رو دارد اما هنوز کادر فنی این تیم مشخص نشده.  شجاعی از چندین ماه قبل و در واکنش به پیگیری‌های سادس در این زمینه گفت کادر را در نظر دارم و باید تایید شوداما همچنان بعد از گذشت چندماه هنوز خبری از کادر نیست. شجاعی در تازه ترین مصاحبه به سادس گفت: ” ضرورتی ندارد کادر فنی را خیلی زود تعیین کنیم. به محض  شروع آمادسازی تیم برای مسابقات کادر را مشخص می‌کنیم. فعلا در حال رصد مربی‌هایمان هستیم و نمی‌خواهیم رندومی یک نفر را  انتخاب کنیم و این موضوع هم مستلزم این است که حداقل دوره رفت و برگشت لیگ تمام شود تا در حق مربی‌ها اجحاف نشود.  مربی‌هایی در خارج از کشور داریم که آنها را هم رصد می‌کنیم  به هر حال این کار زمان بر است. البته چند گزینه اصلی را انتخاب کردیم  و اگر کمیته فنی در هفته آینده تایید کند اعلام می‌کنیم”.

تیم ایران به دلیل اینکه حدود ۴۰ سال از حضور در میادین بین المللی محروم بوده باید از دسته دوم آسیا شروع کند  تا با پیروزی برابر حریفان این دسته به دسته اول برسد، انتخاب مربی دراین مقطع به معنی بررسی دقیق بازی‌های لیگ و انتخاب بهترین بازیکنان و همچنین برگزاری اردوهای اولیه است تا مشخص شود وضعیت بسکتبال پنج نفره تیم ملی چگونه است و باید چه برنامه‌هایی تهیه و چه اردوها و بازی‌های تدارکاتی در نظر گرفته شود. هرچند شجاعی در این باره بیان کرد: ” از تمام مربی‌های لیگ خواستیم تا بازیکنان را در نظر داشته باشیم. خودم هم به عنوان مدیر فنی تیم‌ها در تمام بازی‌های تهران و بازی های حساس شهرستان ها شرکت می‌کنم چون در حال انتخاب بازیکن ها هستیم. به محض اینکه آنها در لیگ وقفه‌ و استراحتی داشته باشند اردویی برگزار و بررسی‌های لازم را انجام می‌دهیم. علاوه بر این کمیته‌های فنی‌ای هم داریم و به نمایندگان، ناظران و حتی داوران  هم سپردیم به بازیکنان توجه کنند. برخی شناسایی شدند و تعداد دیگری هم در حال شناسایی هستیم”. اما این سرمربی است که باید بر اساس مسائل فنی و با شناخت دقیق از مسابقات پیش رو بازیکنان  مورد نظرش را انتخاب کند و اگر نایب رئیس بانوان یا کمیته فنی این کار را انجام دهند پس سرمربی دراین زمینه چه اختیاری دارد؟

با توجه به مطالب گفته شده می‌توان به این موضوع اشاره کرد که بخش مهمی از مشکلاتی که سد راه پیشرفت بانوان است به مسائل مالی فدراسیون برمی‌گردد، بودجه‌های کم در بخش بانوان علی رغم وعده حمایت از این بخش و  ناتوانی درجذب اسپانسر این ابهام را به وجود می‌آورد که آیا تفکرات حاکم بر این فدراسیون می‌تواند پیشرفتی برای اهالی آن به ارمغان بیاورد یا خیر؟ به هر حال این وظیفه مسئولان بسکتبال است که با برنامه های دقیق و کارشناسی شده شرایط لازم برای پیشرفت هر چه بیشتر ورزشکاران این رشته فراهم کنند.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *