کاربرد زیست‌فناوری مکان‌محور در تشخیص سرطان


عضو هیات علمی دانشکده نقشه‌برداری دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیرالدین طوسی از کاربرد زیست‌فناوری مکان‌محور در تشخیص سرطان خبر داد و گفت: بیماری سرطان با فلزات سنگین موجود در خاک بی‌ارتباط نیست.

محمد جواد ولدان زوج در گفت‌وگو با خبرنگار سادس و در حاشیه گردهمایی پژوهشگران زیست‌فناوری که امروز در دانشکده مهندسی برق دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی برگزار شد، حوزه فعالیت خود را زیست فناوری اطلاعات مکانی عنوان کرد و گفت: این حوزه مربوط به استفاده از داده‌های مکان‌محور در علوم زیستی و از طریق پدیده‌های طبیعی و محیطی همچون آب، هوا، خاک و رطوبت است. 

وی کاربرد این موضوع را پیگیری و تشخیص مراحل رشد بیماری و پایش آن در گیاه و انسان دانست و گفت: در این خصوص  بیماری‌های گیاه و بیماری‌های انسانی که از طریق پدیده‌های محیطی همچون آب، گیاه و خاک، گرد و غبار (همچون بیماری وبا و سل) وارد بدن می‌شود، شناسایی و تشخیص داده می‌شود.

عضو هیات علمی دانشکده نقشه‌برداری دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی افزود: همچنین بیماری‌هایی همچون سرطان، با فلزات سنگین موجود در خاک بی‌ارتباط نیستند و علی‌رغم آن‌ که سرطان یک بیماری چندفاکتوری است، می‌توان از طریق فوق نسبت به شناسایی و تشخیص این بیماری در افراد اقدام کرد. 

ولدان زوج در پایان برخی فعالیت‌ها در حوزه زیست فناوری اطلاعات مکانی دانشکده نقشه‌برداری را طیف‌سنجی میدانی و تهیه تصاویر ماهواره‌ای فراطیفی در تشخیص رشد و بیماری گیاه برشمرد. 

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *