ناگفته‌های نایب رییس بانوان وزنه برداری از پشت پرده قطع همکاری با فدراسیون


وزنه‌برداری بانوان

نایب رییس پیشین فدراسیون وزنه برداری گفت: اهداف من و رییس فدراسیون از یک جایی به بعد یکی نبود از طرفی فدراسیون غرق در حاشیه است و دلم می خواست بانوان از این حواشی دوربمانند.

ریحانه طریقت در گفتگو با سادس درباره ی اینکه تصور می شد کارها در بخش بانوان فدراسیون وزنه برداری در آرامش در حال انجام است اما ناگهان خبر قطع همکاری او با فدراسیون وزنه برداری به گوش رسید، بیان کرد: آمدنم به وزنه برداری بدون حاشیه بود  و تلاش کردم در فضای آرام هم کار کنم. از روز اول به دنبال این بودم که بانوان وارد دعوای خانوادگی وزنه برداری نشود چون نوپا است. تلاش کردم کارها در بخش بانوان صرفا در جهت توسعه آن باشد. اختلاف سلیقه میان ما از آنجا پیش آمد که از یک جایی به بعد اهدافمان مشترک نبود. من می خواستم در همه اعزام ها بانوان باشند چون باید میدان ببیند، کسی هم انتظار نداشت ما برویم و قهرمان جهان شویم اما نظر رییس فدراسیون این بود که بانوان اعزام نشوند.به این دلیل که سطح مردان ما بالاست و الان بانوان نمی توانند در همان سطح ظاهر شوند.

او افزود: مسابقات قهرمانی آسیا نوجوانان و جوانان که تیم بانوان هم اعزام شد، واقعا برای خود تیم، کسانی که در ایران بودند و حتی فدراسیون تجربه خوبی بود و باعث شد انگیزه ها تغییر کند. هر چند که آن تمام قدرت تیم بانوان نبود  و اگر تیم کامل اعزام می شد، شانس کسب مقام دومی را هم داشتیم. من نظرم این بود در تمام اعزام ها بانوان باشند و بارها نامه زدم و در شورای فنی خواستم در قهرمانی جهان حتی شده دونفر را اعزام کنند اما این کار را انجام ندادند.از طرفی الان هر کسی می داند که فدراسیون غرق در حاشیه است و دلم می خواست بانوان  از این حواشی دوربمانند.این پتانسیل هست که بانوان هم در انتخابات هیات ها باشند هم در انتخابات فدراسیون. اما معتقدم بانوان آن قدر به بلوغ کاری و شناخت شرایط انتخاباتی نرسیده اند که بخواهند در انتخابات شرکت کنند. خیلی از بانوان ما تازه دارند معرفی می شوند، چگونه  می توانند به عنوان نماینده وارد مجمع انتخاباتی شوند و رای بدهند؟زمانی که بحث به سمت انتخابات رفت، همه چیز  تحت الشعاع قرار گرفت و مسئله بانوان هم در این ماجرا مستثنی نبود.

*برخی کارها نمایشی بود و من در آن ها شرکت نکردم

طریقت در مورد کم شدن فعالیت ها در بخش بانوان پس از اولین اعزام تاکید کرد:سیاست های فدراسیون به این سمت رفت چون بانوان مدال نمی آورند پس نباید در مسابقات حضور پیدا کنند. هدف ما از حضور در مسابقات قهرمانی نوجوانان و جوانان آسیا دو چیز بود،  یکی اعلام حضور بین المللی و دیگری محک برای تصویب لباسمان بود. باید این اتفاق می افتاد  اما اینکه پشت سر آن همه چیز خاموش شود، برای خود من هم قابل قبول نبود. برای من مهم بود نماینده به بازی های آسیایی جاکارتا بفرستیم و نامه هم زدم و حتی ورزشکار معرفی کردم اما با بهانه هایی نشد که بروند.بعد از مسابقات مشهد در برخی کارها که نمایشی بود، من شرکت نکردم . البته به من هم ارجاع نمی شد چون می دانستند موافقت نمی کنم. مثلا اولین اردوی نوجوانان که برگزار شد نتیجه آن  آسیب دیدگی های زیاد بود. من رکوردهای ورودی و خروجی آنها را دارم  یک کیلو افزایش رکورد نداشتند. به گواهی فدراسیون پزشکی تعدادی از این بچه ها آسیب دیده بودند و برخی از آنها تا الان داشتند درمان می کردند و این چه کاری است که ما انجام دادیم.

او ادامه داد: الان ما دو سهمیه با نوان برای المپیک داریم و اما هنوز برنامه ای برای آن ریخته نشده است در حالی که باید بعد از اولین مسابقات قهرمانی کشور برنامه ریزی می شد تا ما هم بتوانیم دختران را در گزینشی های المپیک شرکت دهیم و چرا در گزینشی های المپیک دختران را نمی برند؟ حضوردختران در المپیک چه اشکالی دارد؟ 8-9 ماه روی دوسهمیه که واقعا می دانند استعداد هستند کار کنند و استعداد هم واقعا داریم.

*از فدراسیون آمریکا برای کمپ مربیگری بانوان دعوتنامه آمد اما من روحم هم خبر نداشت

نایب رییس پیشین فدراسیون وزنه برداری در مورد دعوتنامه فدراسیون آمریکا نیز گفت: دعوتنامه ای از سوی فدراسیون آمریکا برای حضور در کمپ مربیگری بانوان که در ماه آگوست برگزار شد، آمده بود اما روحم اصلا از آن خبرنداشت و واقعا چرا نباید صدایش را در بیاورند؟ ما مربی خانم  خوب هنوز نداریم و می توانستیم یک مربی بفرستیم چرا باید چنین فرصتی را بسوزانیم؟ چنین فرصتی نباید از دست می رفت وقتی ما مربی نداریم. شاید اصلا ما بررسی می کردیم و اعزام انجام نمی شد.

*در تیم ملی فقط چهارمیله 15 کیلویی داریم

او با اشاره به نبود تجهیزات در وزنه برداری بانوان تاکید کرد:گفته  می شود برای استان ها به دلایل قانونی نمی توانند تجهیزات بخرند اما می توانند در قالب هدیه  یا بهانه های دیگر اینکار را انجام دهند. ما در اردوی تیم ملی 17-18 دختر دعوت می کنیم اما فقط چهارمیله 15 کیلویی داریم. ست آموزشی برای نونهالان  و نوجوانان نداریم. من درخواست نوشتم به دلیل حمایت از کالای داخلی حداقل ست داخلی تهیه شود اما انجام نشد.  اصلا با چه هدفی اردوها تشکیل می شود وقتی اعزامی قرار نیست اتفاق بیفتد. فقط قرار است دورهمی دختران وزنه برداری  تشکیل شود؟اگر قرار به نمایش دادن باشد، من اهل آن  نیستم.

*اهداف وزنه برداری بانوان تغییر کرد

طریقت با تاکید براینکه اهداف فدراسیون در ادامه راه تغییر کرد، گفت:هدفی که به من همان اول کار گفتند، تغییر پیدا کرد. قرار بود  وزنه برداری بانوان هم پای مردان حرکت کند حتی هزینه های بیشتری برای بانوان شود. از اول این قولها به من داده شد وگرنه من فقط برای گرفتن پست نیامده بودم.شرط من از روز اول این بود که  آقای رییس فدراسیون هر کاری برای آقایان کرد، بهترش را برای بانوان انجام دهد. هنوز ورزشکاران از رشته های دیگر به وزنه برداری می آیند به این امید که این رشته اعزام دارد و المپیکی است. مگر بقیه رشته ها که اعزام می شوند، حتما مدال می آورند؟ رشته هایی مثل والیبال  و بسکتبال برای اعزام یک تیم هزینه می کنند اما در وزنه برداری می شود دو، سه نفر را که استعداد هستند بفرستند ممکن است کسانی نباشند که مدال می آوردند اما طلایه دار هستند به هر حال این کار طلایه دار می خواهد. اما حرفی  که الان بین بچه ها وجود دارد این است که چیزی به اسم اعزام وجود ندارد و همه چیز سرکاری است  در حالی که من خیلی زحمت کشیدم که نشان بدهم همه چیز جدی است. برای من قضیه جدی بوده و هیچ وقت سوء استفاده از نام فعال شدن وزنه برداری بانوان مطرح نبوده است.

او ادامه داد:  وزنه برداری بانوان  ایران بعد از 72سال باید فعال می شدو مطمئنا در هر دوره ای که این کار انجام می شد، مشکلات زیادی داشت و ما پای تمام مشکلاتش ایستادیم. کاری که انجام شد کار خیلی بزرگی بود و اقبال جوامع بین المللی هم خیلی خوب بود. به نظرم در بخش بانوان اتفاق بزگی رخ داد حالا ممکن است همه هم نیت نبودند اما خیلی ها را می شناسم که روند زندگیشان را عوض کردند مثلا بخاطر نونهال مستعدی که دارند. من کاری ندارم نیت اصلی راه اندازی وزنه برداری بانوان چه بوده است اما خود من با نیت ثواب آمدم و کاری که انجام شد قوی بود. همه در وزارت ورزش بخاطر پیگیری هایی که انجام می شد، عاصی بودند که البته باید از خانم محمدیان تشکر ویژه کنم که ما را خیلی حمایت کردند. کاری که در  عرض 9 ماه در وزنه برداری بانوان انجام شد، در بقیه فدراسیون ها در عرض 40سال انجام شد.جامعه آماری ما خیلی بزرگ نیست و هیچ وقت هم بزرگ نخواهد شد مثل وزنه برداری مردان. چون وزنه برداری رشته سنگینی است و انگیزه قوی می خواهد و ما الان این انگیزه قوی را بین بچه ها داریم.

*نامه ای به من ارجاع نمی شد چون مدیریت بانوان به دبیر فدراسیون واگذار شد

او در مورد صحبت های مرادی مبنی براینکه وزنه برداری بانوان درجا زده است، تصریح کرد: آقای مرادی درست می گوید ما درجا زدیم. بعد از مسابقات مشهد درجا زدیم چون چیزی به من ارجاع داده نمی شد. مدیریت و نظارت بانوان  برخلاف چارت سازمانی فدراسیون، زیر مجموعه دبیر رفت. ما درخشان تر از مسابقات مشهد نداریم و تمام فیلم هایش هست اما بعد از آن مسابقات  نامه ای به من ارجاع نشد و نظارت بانوان کلا به دبیر فدراسیون واگذار شد و بعد افت زیادی داشتیم.

طریقت در پاسخ به این پرسش که با مرادی در مورد این افت بانوان و اینکه چرا باید نظارت به دبیر فدراسیون واگذار شود، صحبت کرد یا خیر، تاکید کرد:بله صحبت کردم و آقای مرادی عنوان کرد می خواهد فعلا نظارت برعهده دبیر فدراسیون باشد. من حتی مکتوب اعتراض کردم و عنوان کردم روند بانوان دچار اختلال شده و دبیر فدراسیون با این مشغله کاری چطور می تواند به بانوان هم برسد.

*خانواده ی شخصی در کارهای فدراسیون دخالت می کرد

او در مورد دیگر مشکلات موجود در فدراسیون گفت: حضور برخی افراد در فدراسیون وزنه برداری آنقدر طولانی شده که احساس می کنند اینجا مال خودشان است به طوری که خانواده ی شخصی به خودش اجازه می دهد در کارهای فدراسیون دخالت کند. متاسفانه یک نفر را که خوب باشد، در فدراسیون نگه نمی دارند انگار رسم این است کسی که خوب، خالصانه و صادقانه کار می کند باید بعد از مدتی خودش کم کم دور شود.البته همیشه اشتباهات قابل اصلاح هست اما به شرطی که اهداف و روند فکر فدراسیون تغییر کند. وزنه برداری بانوان نوپا است و از یک نوزاد نمی توان انتظار داشت که در مسائل سیاسی وارد شود.

*هرکاری از دستم بربیآید بازهم برای وزنه برداری بانوان انجام می دهم

طریقت در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه با دختران وزنه بردار در ارتباط هست یا خیر، بیان کرد:همه آنها با من در ارتباط هستند و خودم هم هر کاری از دستم برآید ، انجام می دهم من همیشه خواستم دختران وزنه بردار شاد و با انگیزه کار کنند. در قسمت فنی و تخصصی وزنه برداری هنوز باید یاد بگیرم  اما دربخش استعدادیابی و توسعه  چند طرح ارائه کردم اما انجام نشد و فقط یک تفاهم نامه صوری امضا شد. عملکردم از من دفاع می کند و اینکه بخواهند از عملکرد من ایراد بگیرند هیچ کسی از آنها نخواهد پذیرفت.نسبت به وزنه برداری بانوان عرق دارم و تا ابد هر کاری از دستم برآید  برای وزنه برداری بانوان انجام می دهم. من وزنه برداری و جماعت وزنه بردار را خیلی دوست دارم چون بسیار حمایتگر بودند. پیشکسوتان وزنه برداری از من حمایت کردند فکر می کنم آن طرف دیوارهای فدراسیون که قهرمانان و پیشکسوتان مربیان هستند، فضای بدی نیست.

او در پاسخ به این پرسش که از سمت خود استعفا داده یا فدراسیون نامه قطع همکاری برایش زده است، تاکید کرد: من استعفا ندادم و فدراسیون هم چنین نامه ای به من نزده است.

*نایب رییس جدید با رییس فدراسیون همسو باشد دیگر مشکلی ندارد

او درباره ی اینکه در جریان معرفی شخص دیگری به عنوان سرپرست نایب رییسی بانوان بوده است یا خیر، تصریح کرد: بی اطلاع نبودم . وقتی من از آقای مرادی در مورد خانمی که به عنوان مشاور معرفی شده بود، سوال کردم چه تخصصی دارند، پاسخ داد  خود من زمانی که به فدراسیون آمدم ، کار را یاد گرفتم. به آن خانم  تبریک می گویم و امیدوارم زودتر تایید شود. برای اینکه آن مشکلاتی که ما داشتیم او نداشته باشد، نصحیت خواهرانه ای به او می کنم اگر با شخص رییس و اهدافش  همسو  باشد و با همه دستورات کنار بیاید، مشکلی نخواهد داشت و دیگر به کیفیت کارش کاری نخواهند داشت. در پایان هم بعد از تبریک و آرزوی موفقیت به او عرض میکنم که  تاوان عشق را دل ما هر چه بود داد، چشم انتظار باش در این ماجرا تو هم.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *