شبکه‌هاي اجتماعي عامل افزايش طلاق عاطفي/ آسيب‌هاي رواني و اجتماعي را چطور جبران کنیم

دکتر مهرداد کاظم‌زاده‌ عطوفي ، روان‌شناس باليني با اشاره به اينکه براساس ديدگاه‌هاي تجربي، نه پژوهشي، آمار طلاق‌هاي عاطفي در کشور رو به افزايش است.

به گزارش سادس ،دکتر کاظم‌زاده‌ عطوفي اظهار داشت: از آنجا که جمع‌آوري اطلاعات و ارقام درخصوص طلاق عاطفي به‌دليل ماهيت مشکل کار چندان آساني نيست، لذا نمي‌توان براساس آمار درباره افزايش طلاق عاطفي صحبت کرد؛ ولي براساس ديگاه تجربي و آنچه که در کلينيک‌هاي روان‌شناسي مشاهده مي‌شود، اين آمار رو به افزايش است.

درباره ماهيت طلاق عاطفي اظهارکرد: زوجيني که دچار اين مشکل هستند در ظاهر مانند يک خانواده عادي زندگي مي‌کنند، به مسافرت مي‌روند، ميهماني مي‌دهند و به ميهماني مي‌روند؛ ولي درواقع هيچ تعلق خاطري به يکديگر ندارند و رابطه عاطفي ميان آن‌ها برقرار نيست. اين درحالي‌ است که اگر تعلق خاطر به يکديگر داشته باشند، بايد دردهاي‌شان براي‌ يکديگر مهم باشد و به فکر همديگر باشند و در يک کلام، مي‌توان گفت که همديگر را دوست داشته باشند.

وي افزود: هرگاه زوجين فکر کنند که نسبت به همديگر بي‌تفاوت هستند، علاقه‌اي به‌هم ندارند وحتي حس‌شان به‌هم منفي است، بايد به فکر درمان اين رابطه بيفتند.

کاظم‌زاده با اشاره به اينکه آسيب‌هاي رواني و اجتماعي اين روزها درحال گسترش است و يکي از دلايل آن نيز رشد جمعيت است، گفت: پديده شهرنشيني و کار و فعاليت‌هاي اجتماعي امروزه سبب شده که زوجين زمان مناسبي براي پرداختن به مسائل عاطفي نداشته باشند.

اين روان‌شناس سپس به کوتاهي زن وشوهر در استحکام روابط‌شان اشاره کرد و افزود: زوجين همان‌طور که پيش از ازدواج مراقب رفتار خود هستند، بايد پس از ازدواج نيز مراقب باشند. اين درحالي است که اغلب زوجين خود را رها مي‌کنند و براي رابطه و احساس خود نسبت به يکديگر وقت نمي‌گذارند؛ لذا به‌مرور بين آن‌ها فاصله ايجاد مي‌شود.

کاظم‌زاده فقدان توان مهارت‌هاي زندگي را عامل ديگر عنوان کرد و ادامه داد: متأسفانه امروزه اغلب ما بلد نيستيم که چگونه احساسات خود را بيان کنيم، بلد نيستيم حرف‌هاي يکديگر را بشنويم وخشم خود را مديريت کنيم. وقتي خشم خود را بروز مي‌دهيم، طبيعتا عوارضي را در طرف مقابل خود ايجاد مي‌کنيم که اين عوارض به‌مرور تشديد مي‌شود و زخم‌هايي ايجاد مي‌کند که به‌راحتي قابل‌ درمان نيست.

وي به استفاده مکرر زوجين از شبکه‌هاي اجتماعي نيز اشاره کرد و افزود: ورود به شبکه‌هاي اجتماعي نيز فرصت گفت‌وگو و بيان احساس را از زوجين مي‌گيرد. البته اين به معناي طرد و کنار گذاشتن فضاهاي مجازي نيست؛ بلکه با رفتار مديريت شده نيز مي‌توان از اين شبکه‌ها درست استفاده کرد. حتي مي‌توانيم در اين شبکه‌ها با فرستادن پيام، تمايلات خود را به همسرمان نشان دهيم.

اين روان‌شناس تداوم اين نوع ارتباط را به نفع فرزندان ندانست و گفت: مسلما سردي روابط زن و شوهر، مشاجره و جدل را نيز به‌دنبال دارد که اين مشاجره‌ها موجب بروز علائم خلقي در فرزندان مي‌شود. در اين شرايط مشاهده شده که بسياري از فرزندان خودشان پيشنهاد طلاق را با والدين‌شان مطرح مي‌کنند.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *