رئیس فدراسیون نجات غریق: در سخت افزاری مشکل داریم


ایلخان نوری

ایلخان نوری گفت: از وزارت کشور برای حمایت فدراسیون نجات غریق و غواصی درخواست حمایت کرده ایم و در مسائل سخت افزاری مشکل زیادی داریم.

ایلخان نوری در گفت و گو با سادس، با اشاره به برنامه های فدراسیون نجات غریق و غواصی توضیح داد: طبق شرح وظایف فدراسیون نجات غریق و غواصی، پرورش نیروهای متخصص و نظارت بر اماکن آبی کشور از وظایف این فدراسیون است. ما نیز با توجه به این مسئله بیشترین سرمایه و وقت خود را در بحث آموزش مصرف می‌کنیم. ساماندهی سواحل کشور نیز در فصول گرم سال بر عهده نیروهای متخصص برای امداد و نجات به علاوه جمعیت خوب حلال احمر و نیروی انتظامی است که نوک پیکان هستند، فدراسیون نیز برای رسیدن به این مهم برنامه هایی را برای اجرا در کل سطح کشور دارد.

او با شاره به اهمیت پرورش نیروهای متخصص امداد نجات با کیفیت، افزود: برای بهتر شدن روند آموزش نیروهای متخصص امداد و نجات، کلاس های آموزشی را مد نظر داریم که برای بالا بودن سطح این کلاس ها قصد داریم از مدرس های بین المللی، در دو بخش بانوان و آقایان استفاده کنیم تا یک برنامه بروز رسانی برای افراد ما باشد. در بحث نجات غریق نیز قصد داریم آموزش های خود را به استانداردهای جهانی نزدیک کنیم.

رئیس فدارسیون نجات غریق و غواصی ادامه داد: با این حال نیاز زیادی که این فدراسیون دارد، در بحث تجهیزات اصلی امداد و نجات است. در بحث نیروی انسانی حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار نیروی متخصص در کل کشور داریم که آمار خوبی است اما از نظر سخت افزاری مشکل زیادی وجود دارد و باید حمایت شویم.

او در پاسخ به این سوال که، آیا این آمار برای جمعیت ایران مناسب است؟ توضیح داد: ما در چشم اندازی که برای خود تعریف کرده‌ام، باید یک درصد از مردم کل کشور با فنون نجات غریق آشنایی داشته باشند. آشنایی داشتن به این معنا نیست که کارت نجات غریق دریافت کنند، یکی از بحث های مهم حفظ کیفیت در کنار رشد کمی است. اگر بتوانیم نیروهای خود را افزایش دهیم و کیفیت آن ها نیز کاهش نیابد آن موقع است که موفق شده‌ایم.

نوری ادامه داد: همانطور که می دانید نجات غریق با جان مردم سر و کار دارد، به همین دلیل تفاوت هایی در بحث آموزش با سایر رشته های ورزشی دارد و از این رو دوره های آموزشی هم در این رشته طولانی تر است. برای رسیدن به این هدف کارهای خود را در سه بخش امداد رسانی، غواصی و آب درمانی شروع کرده ایم و آماری هم که از تعداد نیروها اعلام کردم آمار خوبی است. برای مثال در استان مازندران حدود ۱۱ هزار منجی داریم که کافی است و سالانه با ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ منجی کل نوار ساحلی این منطقه را پوشش می دهیم و در بحث نیروی انسانی مشکلی نداریم. اما به دلیل اینکه وظیفه ما امداد و نجات است، بحث و مشکل اصلی کمبود تجهیزات امداد و نجات است. با توجه به این که ساماندهی سواحل کشور بر عهده وزارت کشور است، برای حل این مشکل از وزارت محترم کشور خواهش کرده ایم تا با افزایش بودجه ما را در این بحث یاری کنند.

او با اشاره به اینکه فدراسیون نجات غریق هم ورزشی است و هم ارگانی برای امداد و نجات، توضیح داد: با توجه به این دو موضوع مهم به اندازه ای بودجه نداریم که تجهیزات لازمه را تهیه کنیم. تنها خواسته ما افزایش و تامین بودجه مورد نیاز است. خوشبختانه ارتباط لازمه را در جهان داریم، سمت بین المللی داریم و با داشتن این جایگاه ها هم می توانیم نیازهای خود را در صورت وجود بودجه تامین کنیم اما به حمایت نیاز داریم تا تجهیزات به روزی را وارد کشور کنیم.

رئیس فدراسیون نجات غریق و غواصی در مورد اهداف فدراسیون جهانی از برگزاری مسابقات جهانی توضیح داد: فدراسیون جهانی برای اینکه نیروهای متخصص خوب، قوی و قدرتمندی را پرورش دهد، مسابقات جهانی را در سال های زوج برگزار می کند. تیم ملی کشور ما نیز از سال ۲۰۰۹  به صورت منظم در مسابقات بین المللی و از سال ۲۰۱۰  در مسابقات قهرمانی جهان که در مصر بود شرکت کرده است. حاصل تلاش ملی پوشان غریق نجان و غواصی ۲۸ مدال مختلف درسطح جهان و ۴۵ مدال آسیایی بوده است و رتبه خوبی دارند. استرالیا مهد نجات غریق دنیا است و امسال هم مسابقات قهرمانی جهان در این کشور برگزار می شود. اردوهای تیم ملی ایران نیز برای حضور در این مسابقات آغاز شده است. هدف ما اعزام تیم قدرتمند به استرالیا است تا با کسب نتایج خوب پرچم ایران را بالاتر ببریم. البته آشنا شدن مردم با این رشته نیز از دیگر اهداف فدراسیون است که از این رو مسابقات قهرمانی کشور و لیگ غریق نجات نیز به صورت منظم پیگیری می شوند.

او افزود: همچنین در بحث ساحلی تعامل خوبی با فدرایسیون دو میدانی داشته ایم و طبیعی است که در مسابقات ساحل ۹۰ متر سرعت، ۴ در ۹۰ متر و پرچم، دونده ها حرف اصلی را می زنند، همچنین این نفراتی که از بین دونده ها و دوومیدانی کارها به اردو آمده اند در فدراسیون نجات غریق آموزش می ببنند. البته بحث مهمی که الان وجود دارد مسابقات بازیهای آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا است که با توجه به الویت های ورزشکاران، به رئیس فدراسیون دوومیدانی گفته ام اگر کمکی هم بتوانیم انجام دهیم این فدراسیون را حمایت می کنیم چون هدف همه ما موفقیت ایران است.

رئیس فدراسیون نجات غریق ادامه داد: همچنین قرار است تیم ملی ایران با یک تیم دو نفره و با دعوت فدراسیون جهانی، برای نخسین بار در مسابقات “فین سوئیمینگ و فری دایوینگ” شرکت کند که امیدوارم نتایج خوبی را در این مسابقات کسب کنند.

ایلخان نوری در پایان این گفت و گو، در خصوص برنامه های این فدراسیون برای ماه های گرم و فصل شنای پیش رو در راستای جلوگیری از خطرات احتمالی موجود برای گردشگران در سواحل کشور، گفت: اگر همین امروز آمار امسال را نسبت به سال گذشته مقایسه کنیم، کاهش چمشگیری را در بین حوادث غرق شده داشته ایم. نیروهای فدراسیون در سواحل شمالی کشور مستقر هستند وهمه نیروها پخش شده اند تا با یک عملکرد مناسب، در پایان فصل شنا کاهش چشمگیری در این بحث داشته باشیم.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *