رجبی: باید نگرش مربیان ملی به موضوعات علمی را تغییر دهیم


تمرینات علمی

یک متخصص علم تمرین معتقد است: برای این که بتوانیم در بازی‌های آسیایی جاکارتا عملکرد قابل توجهی داشته باشیم، باید نگرش مربیان را به موضوعات علمی از حالت تک بعدی بودن خارج کنیم و مدال‌های خود را براساس برنامه‌ریزی‌های علمی افزایش دهیم.

دکتر حمید رجبی در گفت‌وگو با سادس، اظهار کرد: در بازی‌های آسیایی گذشته من به یاد دارم همواره در ستاد برگزاری بازی‌ها کمیته‌ علمی با حضور اساتید برجسته علوم ورزشی تشکیل می‌شد و شرایط ورزشکاران از نظر برگزاری اردوها، تغذیه، بعد روانی، بدنسازی و … مورد ارزیابی قرار می‌گرفت و گزارشات لازم در خصوص وضعیت ورزشکاران از نظر مدال آوری به کمیته ملی المپیک ارائه می‌شد. در حال‌ حاضر تصور نمی‌کنم چنین کمیته‌ علمی در ستاد برگزاری بازی‌های آسیایی وجود داشته باشد.

وی گفت‌: هرچند روند علمی شدن ورزش نسبت به گذشته بهتر شده و اکثر مربیان به این باور رسیده اند که برای کسب نتایج بهتر در بازی‌های آسیایی باید نسخه‌های علمی را در تمرینات خود پیاده کنند. به طوری که در برخی از فدراسیونها از جمله جودو، کشتی و … شاهد حضور متخصصان علم تمرین، بدنساز و ماساژور هستیم که بدون شک اثرات این حضور را در بازی های آسیایی جاکارتا شاهد خواهیم بود.

رجبی خاطر نشان کرد: این که بخواهیم فقط نسخه‌های علمی را در تمرینات ورزشکاران پیاده کنیم کافی نیست. ما باید سعی کنیم دیدگاه مربیان را نسبت به بهره‌گیری از تجربیات متخصصان علمی تغییر دهیم تا نگاه‌شان علمی شود. هنوز هم بسیاری از مربیان ما دیدگاه سنتی دارند و به این باور نرسیده‌اند که دنیا در حال پیشرفت است و برای افزایش مدال‌های خود باید تفکر علمی داشته باشند.

این متخصص علم تمرین ادامه داد: اگر  مدیریتی که در ورزش قهرمانی حاکم است دیدگاه مربیان را به این موضوع تغییر دهد که چه نوع روند تمرینی برای ورزشکاران خود دنبال کند تا از نظر علمی شخصیت آنها شکل بگیرد، ما به اهداف خود دست پیدا خواهیم کرد. نگاه ما در این زمینه تک بعدی است و هنوز نتوانسته‌ایم نگرش مربیان را به این مساله تغییر دهیم. ما برای این که بتوانیم در بازی‌های آسیایی جاکارتا عملکرد قابل توجهی داشته باشیم، باید نگرش مربیان را به موضوعات علمی از حالت تک بعدی بودن خارج کنیم و مدال‌های خود را براساس برنامه‌ریزی‌های علمی افزایش دهیم.

رجبی ‌اضافه کرد: کمیته ملی المپیک همانند بازی‌های گذشته باید یک تیم نظارتی از افراد علمی تشکیل دهد تا با حضور در بازی‌ها بتوانند عملکرد ورزشکاران حاضر در بازی‌های آسیایی را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند تا اگر در رشته‌ای ما نسبت به گذشته شرایط بهتری از نظر مدال آوری داشتیم علت آن را مورد بررسی قرار دهند و آن را به شانس نسبت ندهند و اگر دچار افت شدیم آسیب شناسی لازم صورت بگیرد.

این متخصص علم تمرین در پایان با بیان این که بررسی‌ها نباید به صورت کلیشه‌ای صورت بگیرد،‌ گفت: بدون شک اگر عملکرد ورزشکاران حاضر در بازی‌های آسیایی توسط تیم علمی مورد ارزیابی و بررسی قرار بگیرند و اطلاعات استخراج شده بعد از پایان بازی‌ها آسیب شناسی شود، ما می‌توانیم شرایط بهتری را در  المپیک آینده داشته باشیم. به شرط این که این نگاه علمی جدی گرفته شود و تنها به صورت کلیشه‌ای نباشد.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *