فدراسیون تیراندازی؛ رئیس جدید وارث بدهی‌های ناتمام


اردوی تیم ملی تیراندازی

فدراسیون تیراندازی در سالی که گذشت با مشکلات زیادی در برگزاری مجمع رو به رو بود، اما سرانجام رییس فدراسیون جهانی هم دادگر را به رسمیت شناخت.

به‌ گزارش ‌سادس، فدراسیون تیراندازی در سالی که گذشت گریبانگیر مشکلات زیادی بود. مجمع انتخاباتی تیراندازی بعد از کش و قوس‌های فراوان ۲۰ تیر برگزار شد و علی دادگر بر صندلی این فدراسیون تکیه کرد، اما حتی بعد از برگزاری انتخابات هم حاشیه‌های این فدراسیون تمام نشد. دیوان عدالت اداری به دلیل شکایت رییس بر کنار شده این فدراسیون، نامه هایی مبنی بر ابطال انتخابات صادر کرد که اداره این فدراسیون را با مشکلاتی مواجه کرده بود.

سرانجام هرچند پرونده انتخاباتی این فدراسیون بسته شد و دادگر رییس فدراسیون ماند، اما این فدراسیون با ۱۷ میلیارد، بدهکارترین فدراسیون‌ ایران است. این بدهی‌ها می‌تواند مشکلات زیادی در جذب سرمربی خارجی، تهیه فشنگ و ساچمه و همچنین اعزام به رویدادهای بین‌المللی و اردوهای تدارکاتی ایجاد کند.

تیراندازی یکی از رشته‌های مهم و پر مدال در مسابقات آسیایی و جهانی است و ایران نیز پتانسیل‌ های زیادی در این رشته دارد. تیراندازان ایران در سال جدید مسابقات قهرمانی جهان، جام‌های جهانی و بازی‌های آسیایی جاکارتا را در پیش دارند. فدراسیون تیراندازی ایران باید با برنامه ریزی درست و هدفمند امکانات لازم را برای ملی‌پوشان فراهم کند تا آنها برای این مسابقات آماده شوند.

* برگزاری مجمع تیراندازی پر حاشیه/ هاشمی رفت، دادگر ماندنی شد

ثبت‌نام از کاندیداهای ریاست فدراسیون تیراندازی در ۱۰ روز کاری انجام شد و پنج نفر ثبت نام کردند. چهار کاندیدا تایید صلاحیت شدند و در نهایت اعلام شد که ۲۰ تیر ۹۶ مجمع انتخاباتی برگزار خواهد شد. با این حال دو روز قبل از برگزاری مجمع حکمی از سوی دیوان عدالت اداری صادر شد که خبر از بازگشت مهدی هاشمی رییس برکنار شده این فدراسیون می‌داد. اما مسئولان وزارت ورزش اصرار بر برگزاری این مجمع در زمان اعلام شده داشتند. در نهایت و  بعد از کش و قوس‌های فراوان علی دادگر با اکثریت آرا در همان تاریخ ۲۰ تیرماه به عنوان رییس فدراسیون تیراندازی انتخاب شد، اما نماینده کمیته ملی المپیک در این مجمع حاضر نشد.

بعد از انتخابات هم این حاشیه‌ها از این فدراسیون دور نشد و مهدی هاشمی حکم نقض رای سابق که به موجب آن از ریاست فدراسیون برکنار شده بود را از دیوان عدالت گرفت. اما بعد از این حکم معاون حقوقی وزارت ورزش از تایید انتخابات فدراسیون تیراندازی از سوی دیوان عدالت اداری سخن گفت. اما بلافاصله بعد از این خبر روابط عمومی دیوان عدالت اداری انتخابات سال ۹۳ را تایید کرد و حکم برخی از مسئولان وزارت ورزش را اشتباه خواند.

این کش مکش‌ها ادامه داشت اما در نهایت پرونده انتخاباتی این فدراسیون بسته شد و علی دادگر رییس فدراسیون تیراندازی ماند. ۲۰ دی ماه نیز فدراسیون جهانی تیراندازی نام علی دادگر را به عنوان رییس فدراسیون تیراندازی ایران پذیرفت.

* شکایت لازلو به CAS

لازلو سوچک سرمربی پیشین تیم ملی تفنگ ایران بود که حدود مهرماه ۹۵ با وجودی که هنوز مهلت قراردادش به پایان نرسیده بود، بدون تسویه حساب با فدراسیون تیراندازی ایران قطع همکاری کرد. او در سال ۹۶ بارها خواستار دریافت حق و حقوقش از فدراسیون ایران شد و اعلام کرد که اگر فدراسیون ایران بدهی او را نپردازد به دادگاه حکمیت ورزش CAS شکایت خواهد کرد.

علی دادگر به دنبال پرداخت مطالبات این مربی و البته بازگشت او به تیم ملی تیراندازی ایران است تا اگر امکانات فراهم باشد و لازلو قبول کند، هدایت تیم ملی را تا پایان بازی‌های جاکارتا دوباره به عهده لازلو بگذارد و با بازگشت لازلو به ایران مطالبات این مربی هم پرداخت شود.

*کمبود فشنگ مهم‌ترین رقیب تیراندازان ایران برای بازی‌های آسیایی و قهرمانی جهان

تیراندازان ایرانی برای اردوهای خود با کمبود فشنگ و ساچمه روبه رو هستند و مهمترین رقیب آن‌ها در مسابقات پیش رو همانند بازی‌های آسیایی و قهرمانی جهان همین کمبود فشنگ است. فدراسیون تیراندازی ایران برای خرید فشنگ از کشورهای دیگر  نیز با مشکلاتی روبه رو است. تا سال‌های گذشته بسیاری از کشورها حتی تمایلی برای فروش فشنگ به ایران نداشته‌اند اما گویا در حال حاضر شرایط کمی بهتر شده است و اگر شرایط مالی اجازه دهد فدراسیون می‌تواند کمبود فشنگ ملی‌پوشان را رفع کند.

*افت تیراندازان المپیکی بدون لازلو

تیراندازان المپیکی ایران بعد از رفتن لازلو در رنکینگ فدراسیون جهانی با افت محسوسی رو به رو شدند. بعد از رفتن لازلو برخی از تیراندازان ایران حتی نتوانستند مجددا رکوردهای خود را تکرار کنند. فاصله گرفتن رکوردها و سقوط چند پله‌ای ملی‌پوشان المپیکی تفنگ، نشان می‌دهد که نبود مربی خارجی در کنار تیم ملی چندان بی تاثیر هم نیست.

* کسب مدال برنز جام جهانی توسط صادقیان

تیم ملی نوجوانان ایران به منظور آمادگی برای حضور در رقابت‌های کسب سهمیه المپیک جوانان و نوجوانان با ترکیب هفت نفره به اردو و تورنمنت هانوفر آلمان اعزام شد. ملی‌پوشان در هانوفر موفق به کسب یک مدال طلا و دو مدال برنز تیمی و یک مدال برنز انفرادی شدند. این تیم بعد از هانوفر راهی رقابتهای تیراندازی جام جهانی مونیخ شد. آرمینا صادقیان تنها ایرانی بود که توانست در رقابتهای جام جهانی مونیخ آلمان در فینال تفنگ بادی مدال برنز را کسب کند. او با این مدال در آخرین رنکینگ فدراسیون جهانی تیراندازی در ماده ۱۰ متر تفنگ بادی با ۸۳ پله صعود در رده سیزدهم جهان قرار گرفت.

آرمینا صادقیان

*بازی‌های کشورهای اسلامی باکو/ ۴ طلا، ۵ نقره و ۳ برنز

در بازی‌های کشورهای اسلامی باکو تیم تیراندای ایران با ۱۲ ورزشکار حاضر بود که در پایان به چهار مدال طلا، ۵ نقره و ۳ برنز رسیدند. نرجس امامقلی، نجمه خدمتی، گلنوش سبقت‌اللهی و پوریا نوروزیان مدال طلا، الهه احمدی، تیم میکس تفنگ بادی، هانیه رستمیان، الهه احمدی، حسین باقری به مدال نقره و مه لقا جام بزرگ، محمد احمدی، تیم میکس تپانچه بادی نیز به مدال برنز دست یافتند.

*پنجمی سبقت‌اللهی بهترین عنوان در جام جهانی گابالا

در جام جهانی گابالا ۱۰ تیرانداز ایرانی از جمله الهه احمدی، نرجس امام قلی نژاد، نجمه خدمتی، هانیه رستمیان، گلنوش سبقت اللهی، لعیا محمدی، وحید گلخندان، مهدی تندری، پوریا نوروزیان و حسین باقری در دو رشته تفنگ و تپانچه حاضر شدند که در پایان این رقابت ها تنها گلنوش سبقت‌اللهی در فینال در رده پنجم قرار گرفت، این بهترین رتبه ایران در این رقابت‌ها بود.

*مسابقات تیراندازی قهرمانی جوانان جهان

در مسابقات تیراندازی قهرمانی جوانان جهان۱۲ تیرانداز در دو رشته تفنگ و تپانچه شرکت داشتند. مرتضی علیمحمدی در فینال رشته تپانچه ۵۰ متر ضمن شکستن رکورد برون مرزی ایران در جایگاه پنجم جهان ایستاد.در ماده ۲۵ متر تپانچه هم هانیه رستمیان در فینال هشتم شد که این دو بهترین رتبه‌های ایران در این مسابقات بود.

* مسابقات اهداف پروازی جهان و آسیا

در رقابت‌های تیراندازی به اهداف پروازی قهرمانی جهان ایران هفت نماینده داشت. نمایندگان ایران در این رقابت‌ها در دو ماده تراپ و اسکیت رقابت کردند اما بیست و دوم بهترین رتبه آن‌ها در بخش تیمی بود.

مرضیه پرورش نیا هم در رقابت‌های اهداف پروازی قهرمانی آسیا در جایگاه هشتم قرار گرفت.

* فینال فینالیست‌های هند/ صادقیان رکورد جوانان جهان را شکست

پنج تیرانداز ایرانی به مسابقات فینال فینالیست‌های جام‌های جهانی دعوت شدند. تیم میکس تفنگ بادی (الهه احمدی و حسین باقری)، آرمینا صادقیان در تفنگ بادی و وحید گلخندان در تپانچه ۵۰ متر با کسب عنوان‌های پنجم، ششم و ششم در فینال به کار خود پایان دادند. تیم میکس ایران (سبقت اللهی و وحید گلخندان) و گلنوش سبقت‌اللهی در تپانچه بادی با کسب عنوان‌های ششمی و نهمی در مقدماتی به کار خود پایان دادند. صادقیان در این مسابقات توانست رکورد جوانان جهان را در مرحله مقدماتی رشته تفنگ ۱۰ متر جوانان بشکند.

*رقابت‌های سلاح‌های بادی قهرمانی آسیابا یک طلا و دو نقره، ۲ سهمیه المپیک نوجوانان

در رقابت‌های سلاح‌های بادی قهرمانی آسیا ژاپن ۲۴ تیرانداز ایرانی در دو رشته تفنگ و تپانچه حاضر شدند. در مهمترین نتایج این مسابقات دو سهمیه المپیک نوجوانان توسط امیر سیاوش ذوالفقاریان و عرفان صلواتی کسب شد. همچنین در بخش تیمی دختران در دو رشته تپانچه بادی و تفنگ بادی یک مدال طلا و یک نقره کسب شد. عرفان صلواتی نیز ضمن کسب سهمیه المپیک نوجوانان به مدال نقره تپانچه بادی رسید. در تفنگ بادی نجمه خدمتی پنجم، الهه احمدی سیزدهم، مه لقا جام بزرگ پانزدهم شدند، در تپانچه بادی هم گلنوش سبقت‌اللهی ششم و وحید گلخندان یازدهم شدند.

عرفان صلواتی

*تیراندازی در سال ۹۶ در یک نگاه:

مهمترین اتفاق سال: رفتن مهدی هاشمی از فدراسیون تیراندازی

رکوردها: رکوردشکنی آرمینا صادقیان در تفنگ ۱۰ متری جوانان

مهمترین رویداد پیش رو: بازیهای آسیایی و المپیک نوجوانان آرژانتین

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *