هم اکنون در نظم بانکی کشورمان این گونه است که مشتری پس از مراجعه به بانک به جهت افتتاح حساب درخواست صدور عابربانک نیز می کند.
اما هستند برخی از متصدیان بانکی که بدون توجه به اینکه مشتری می تواند از عابر بانک استفاده کند یا خیر الزاما کارت نیز صادر می کنند.
به عبارت دیگر با توجه به اینکه صدور کارت های الکترونیکی برای بانک ها و موسسات و شعبات آنها دارای امتیاز ویژه ای می باشد، برخی کارمندان بانک سعی می کنند به هر شکل ممکن کارت را به مشتری بدهند، حتی اگر وی تمایلی به دریافت کارت نداشته باشد.
این سهل انگاری برخی کارمندان بانک در برخی مواقع سبب از بین رفتن سرمایه های مشتریان شود.
برخی از مشتریان که سواد استفاده از کارت های بانکی و مخاطرات آن را نمی دانند معمولا پاکت و برگه رمزنامه را نیز همواره در کنار کارت بانکی و در جلد آن قرار می دهند تا در موقع استفاده از کارت رمز آن را فراموش نکنند.
حال آنکه در صورت سرقت و یا گم شدن کارت که همراه آن رمز نیز می باشد براحتی توسط سارقان و در کمترین زمان ممکن خالی شده و مشتری سرمایه خود را از دست می دهد.
خوب است مدیران و مسئولان نظا م بانکی به این نکته توجه داشته باشند و کارمندان خود را به گونه ای توجیه کنند که الزاما کارت برای مشتری صادر نکرده و پس از اطمینان از سواد استفاده از کارت بانکی و دانستن مخاطرات آن کارت را به وی بدهند.