لزوم تشکیل هیات‌های اندیشه‌ورز برای جهت‌گیری فرهنگی


سعید اوحدی در آیین تکریم و معارفه رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره جهت‌گیری در خصوص کار فرهنگی بر تشکیل هیئت‌های اندیشه‌ورز در سازمان فرهنگی هنری تاکید کرد.

به گزارش سادس، آیین تکریم و معارفه رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران روز شنبه ۱۲ اسفند ماه با حضور محمدعلی نجفی شهردار تهران، حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی امام جمعه موقت تهران، احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران، ولی‌الله شجاع پوریان معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، سعید اوحدی رییس جدید سازمان فرهنگی هنری و محمود صلاحی رییس پیشین این سازمان، حمید محمدی رییس سازمان حج و زیارت، محمد حسن طالبیان معاون میراث سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، مجید صدری مدیرعامل مخابرات ایران در فرهنگ‌سرای اندیشه برگزار شد.

سعید اوحدی رییس جدید سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در این مراسم گفت: این آیین با عنوان «تکریم» از برادر ارزشی «محمود صلاحی» برگزار شده؛ چرا که ما در آموزه‌های دینی خود در حوزه خدمت، چیزی به عنوان «تودیع» نداریم و این آیین به معنای قطع همکاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با این شخصیت بزرگ نیست و امیدواریم همچون گذشته در کنار این سازمان حضور داشته باشد. بی شک زحماتش در این سازمان باقیات و صالحات خواهد بود. برای این برادر ارزشی هر جایی که می‌رود همچون گذشته، چه زمانی که استاندار خراسان بودند چه زمانی که در سنگر ایثارگری موفق بودند؛ آرزوی پیروزی می‌کنم.

وی افزود: من همین ابتدا باید از هیئت امنای سازمان فرهنگی هنری به صورت ویژه قدردانی ‌کنم که به بنده اعتماد کردند و این مسئولیت را به عنوان یک امانت بزرگ به من واگذار کردند. امیدوارم که بتوانم با دعای شما و همکاری صمیمانه خانواده بزرگ سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مدیران، کارکنان خدوم و این خانواده بزرگ بتوانیم این امانت را به سرمنزل مقصود برسانیم.

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ادامه داد: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران منتسب به مقام معظم رهبری است و همین امر موجب سنگین‌تر شدن بار امانت می‌شود. شاید آن بیان زیبایی که حضرت امیر(ع) در نامه خود به أشعث بن قیس به آن اشاره کردند زبان حال من باشد. ایشان فرمودند «کاری که به عهده توست نان و خورش تو نیست بلکه امانتی برگردن تو است.» اینکه مبادا مسئولیت‌ها به عنوان فرصت و سکوی پرش به آن نگاه کنی به عنوان امانتی که بر گردن توست؛ نه در دستانت. برگردن توست که بار آن را هر لحظه احساس کنی.

اوحدی در ادامه با اشاره به همکاری مستمر این سازمان با هیئت امنا گفت: من تاکنون به خدمت هفت تن از اعضای هیئت امنا رسیده ام. امروز در خدمت سردار غلام‌حسین غیب‌پرور رئیس سازمان بسیج مستضعفین بودم. همه عزیزان هیئت امنا هم توصیه‌های بسیار ارزشمندی را داشتند که لازم است در محضر همه شما بگویم که یکی از راهبردهای اساسی من در سازمان فرهنگی هنری حفظ این ساختار وزین است و امیدواریم بتوانم از این جمع ارزشمند به نحو صحیحی بهره‌مند شویم.

فرهنگ باعث حیات آزادگان شد

وی افزود: باید از حضور امید دل آزادگان حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی فرد قدردانی کنم، که فضای این آیین را به سوی اسارت بردند. اسارت ویرانی بود، اسارت تحریم اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بود اما آنچه باعث حیات آزادگان شد، به فرموده مقام معظم رهبری اسرا ذخایر بزرگ این انقلاب هستند، نه ذخیره اقتصادی، نه ذخیره سیاسی بلکه فرهنگ بود که باعث احیای اسارت شد. آنچه باعث حیات، نشاط و سربلندی اسرا شد؛ توجه به مقوله فرهنگ بود.

اوحدی در ادامه درباره جایگاه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: ظرفیت عظیمی در این خانواده فرهنگی و هنری وجود دارد. زیرساخت‌ها و ابزاری در اختیار این سازمان قرار دارد که به نظر من شبیه به آن در هیچ‌کجا وجود ندارد. ما منابع انسانی متخصصی در فرهنگ‌سراها و پردیس‌ها و مجموعه‌هایمان داریم که امیدواریم با پشتیبانی شهرداری تهران، شورای اسلامی شهر تهران و به برکت این نیروی کارآمد و نیروی انسانی ارزشمند گام‌های بلندی را برداریم.

وی افزود: تدبیری مقام معظم رهبری در چینش هیئت امنای سازمان فرهنگی هنری داشتند که متشکل است از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهردار تهران، رییس شورای اسلامی شهر تهران، وزیر آموزش و پرورش، فرمانده نیروی مقاومت بسیج، رییس سازمان تبلیغات اسلامی، رییس سازمان صدا و سیما، رییس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و … این موضوع نشان می‌دهد که این سازمان چقدر برای ایشان مهم است.

تشکیل هیئت‌های اندیشه‌ورز برای جهت‌گیری فرهنگی

اوحدی در ادامه درباره اساس کار فرهنگی توضیح داد: مقام معظم رهبری در خصوص فعالیت‌های فرهنگی سه شاخص اصلی را برشمرده‌اند. نخستین موضوع جهت گیری در خصوص کار فرهنگی و فعالیت فرهنگی است. اگر کار فرهنگی جهت‌گیری مناسبی نداشته باشد، فعالیت فرهنگی می‌تواند به ضد فرهنگ تبدیل شود.

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اضافه کرد: این که مقام معظم رهبری مکررا به بصیرت اشاره می‌کنند در واقع باید مجموعه اندیشه‌ورز و اتاق فکری که دکتر نجفی به من تاکید داشتند که باید در این سازمان تشکیل شود، جهت گیری کارمان را روشن کنند.

وی افزود: ما به دنبال فرهنگی هستیم که در طول ۴۰ سال انقلاب چنان ریشه‌های این شجره طیبه را آبیاری کرد که در مقابل سخت‌ترین طوفان‌ها مقاومت کردیم. فرهنگ اسلامی، دینی، انقلابی که در شاخص دوم باید به صورت هنرمندانه و در قالب هنر ارائه شود تا تاثیرگذار باشد. ما به دنبال فعالیت فرهنگی کلیشه‌ای نیستیم، به دنبال فعالیت فرهنگی کمی نیستیم. به دنبال فعالیت فرهنگی هستیم که با حضور هنرمندان و ظرفیت عظیم آنها پایه گذاری شده است.

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اضافه کرد: در زمان مدیریت پیشین سازمان فرهنگی هنری، محمود صلاحی ۱۲۹ هفته ویژه برنامه چهارشنبه‌های هنر را با حضور هنرمندان نامدار برگزار کرده است و من همین جا از او دعوت می‌کنم که ۱۳۰مین چهارشنبه هنر را نیز من و ایشان در کنار هم برگزار کنیم.

اوحدی اضافه کرد: آخرین ویژگی کارهای فرهنگی این است که چنان برنامه‌ریزی شود که از جذب مخاطب برخوردار باشد. دیروز توفیق داشتم و در خدمت آقای دکتر آذر جهرمی وزیر محترم ارتباطات بودم. از او قول گرفتم که با توجه به رویکردی که دارد، بتوانیم نسل جدید را با فناوری جدید ارائه فعالیت فرهنگی آشنا کنیم. بارها دیدیم که فیلمی با هزینه سنگین ساخته می‌شود، اما اثرگذار نیست. اما یک انیمیشن کوتاه که با چندین برابر هزینه کمتر می‌تواند اثر گذار باشد.

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران افزود: امسال در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب هستیم حتما باید کار بزرگی را انجام دهیم و مخاطبمان نسل سوم انقلاب است که نه انقلاب را دید و نه جنگ را.

بر اساس گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، اوحدی تاکید کرد: در دنیای اسارت در جوار سید علی‌اکبر ابوترابی‌فرد، سید اسرا نشسته بودیم و حاج آقا یک تکه کلامی داشتند که «پاک باش و خدمت گذار» جمله‌ای را از او نقل می‌کنم «راز عظیم خلقت این گنجینه بزرگ آفرینش، هدف خداوند از آفرینش بشر و همه انبیا و آنچه عرفا، زهاد و یالکان طریق در عالم خلقت به دنبال آن بوده‌اند آن سر مگو نیست مگر خدمت به هم نوع بدون هیچ چشم داشتی» اسیری سوال کرد: خدمت تا کجا؟ و او گفت «تا جایی که خاک شوی و دیگران و مردم برای رسیدن به خواسته‌های مشروع‌شان پا روی تو بگذارند و عبور کنند.»

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *