انتظار افزایش اختیارات مدیران مدارس در سال 97 را نداریم


معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش ضمن اشاره به تخصیص بودجه این وزارتخانه به صورت استانی در سال آینده، این امر را به طور مستقیم در افزایش اختیارات مدیران مدارس دخیل ندانست و گفت: مدرسه محوری و افزایش اختیارات مدیران برای مدرسه داری رویکرد مهم و بلند مدت وزارتخانه است اما اینکه با توجه به تغییر در نحوه بودجه بندی در سال آینده مدارس فعال شوند، اینگونه نیست و نمی‌توانیم در سال 97 این انتظار را داشته باشیم.

علی الهیار ترکمن در گفت‌وگو با سادس،  با اشاره به تخصیص بودجه سال 97 آموزش و پرورش به صورت استانی؛ در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا با کاهش تصدی‌گری، اختیارات مدیران مدارس افزایش می‌یابد؟ اظهار کرد: مستقیما خیر، زیرا در آموزش و پرورش ساختار به شکلی است که بین مدرسه و ستاد چند لایه اعم از اداره آموزش و پرورش مناطق و شهرستان‌ها را داریم.

وی افزود: اگر بخواهیم به تکلیف سند تحول بنیادین عمل کرده و مدارس را فعال کنیم باید مدرسه را در راس اصالت اجرایی قرار داده و تمام اختیارات را به سمت مدارس سوق دهیم.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مدرسه محوری و افزایش اختیارات مدیران برای مدرسه داری رویکرد مهم و بلند مدت وزارت آموزش و پرورش است اظهار کرد: اما اینکه با توجه به تغییر در نحوه  بودجه بندی در سال آینده مدارس فعال شوند، اینگونه نیست و نمی‌توانیم در سال 97 این انتظار را داشته باشیم.

الهیار ادامه داد: هرچند با این سیاست، یک قدم به هدف مدرسه محوری نزدیک می‌شویم. این مهم باید در چند مرحله رخ دهد، گام‌ بعدی یکسری تفویض اختیارات در سطوح استان‌هاست تا طبق تاکید سند تحول بنیادین بتدریج به سمت مدرسه برویم.

وی درباره سازوکارهای مصرف بهینه منابع با کاهش تصدی‌گری‌ها در سطح ستادی گفت: مدرسه اختیارات مشخصی دارد و تمام فعالیت‌های اجرایی آموزشی و پرورشی در مدرسه صورت می‌گیرد، در حالی که جنس فعالیت در واحدهای آموزش و پرورش استانی و منطقه‌ای بیشتر از حیث سیاست‌گذاری و هدایت‌بخشی بوده و چندان اجرایی نیست. اگر وارد مدرسه شویم قطعا می‌توانیم کنترل بهتری داشته و فرایندها را تنظیم کنیم.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به یکی از مشکلات رایج و مبتلابه تمام مدارس مبنی بر تاخیرهای طولانی در واریز کمک هزینه مدارس برای هزینه کرد امور جاریه اظهار کرد: علیرغم بودجه بندی استانی، سرانه مدارس orlistat mail order در اعتبارات ملی دیده شده است. 

الهیار افزود: در مبحث توزیع سرانه با دو مشکل عدم تخصیص کامل و همچنین تخصیص دیرهنگام بودجه روبرو هستیم. تلاش می‌کنیم این دو مشکل را برای سال آینده حل کنیم، ضمن آنکه اعتبارات مربوط به سرانه از رشد 20 درصدی در لایحه بودجه سال 97 برخوردار شده است.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *