ضرورت ریشه‌کن‌سازی فناوری‌هراسی در راستای رفع معضلات


رئیس سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه باید فناوری‌هراسی را برای همیشه در کشور ریشه‌کن کنیم، گفت: تمام مشکلات موجود در کشور در حوزه محیط زیست با روش‌های نوین قابل حل است، ولی بنا به گفته فناوران با صاحبان ایده‌های نوین برخوردهای مناسبی صورت نمی‌گیرد.

به گزارش سادس، دکتر عیسی کلانتری امروز در افتتاحیه پنجمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی در تبریز با تاکید بر اینکه مشکلات موجود در کشور با روش‌های سنتی گذشته قابل درمان نیست، افزود: این مشکلات زاییده علم ناقص است. مشکلاتی مانند آلودگی هوا، ریزگردها، پسماندها و خشک شدن تالاب‌ها از جمله مشکلات عدیده کشور هستند که با رویکردهای فناورانه قابل رفع است.

وی با بیان اینکه این معضلات ناشی از نادانی افراد بوده است، اظهار کرد: در جاهایی کشاورزی را توسعه دادیم و آب را مصرف کردیم. بدون آنکه به مسائل ریزگردها توجهی صورت گیرد و علاوه بر آن زباله تولید کردیم و بلد نیستیم که چگونه آن را دفن کنیم.

کلانتری با اشاره به تجربیات جهانی در زمینه دفع پسماندها، خاطرنشان کرد: مکزیکو سیتی آلوده‌ترین شهر جهان بوده است، ولی در مدت 20 سال با رفع این مشکل به یکی از پاک‌ترین شهرهای دنیا تبدیل شده است.

رئیس سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه ما می‌خواهیم محیط زیست را آلوده کنیم و هم محیط زیست پاک داشته باشیم، اضافه کرد: در دانشگاه‌های کشور پتانسیل‌های زیادی وجود دارد که در حال حاضر این ظرفیت‌های علمی خالی مانده است و از آن استفاده نمی‌شود.

وی یکی از مشکلات کشور را عدم اجرای دستورالعمل‌ها و قوانین موجود دانست و خاطرنشان کرد: در حال حاضر 30 درصد آلودگی‌های هوا در تهران ناشی از تردد کامیون‌هایی است که در نیمه‌شب وارد تهران می‌شوند.

کلانتری با تاکید بر نقش فناوری‌ها در رفع معضلات زیست محیطی، خاطرنشان کرد: این در حالیست که تا جایی‌که روش‌های فناورانه به کسی لطمه وارد نکند، اجرایی می‌شود؛ در غیر این صورت طرح با توقف مواجه خواهد شد.

وی با انتقاد از رویکرد فناوری‌هراسی در جامعه، تاکید کرد: امروزه فناوری هراسی به اندازه پیاده‌سازی فناوری در کشور وجود دارد، به گونه‌ای که در جلسه‌ای که با فناوران داشتیم، آنها اعلام کردند که به آنها به عنوان جاسوس نگاه می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر نقش دولت در این زمینه یادآور شد: باید برای همیشه فناوری‌هراسی را در کشور ریشه‌کن کنیم و فناوری‌ها را وارد سیستم مدیریت کنیم.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *