بحران خشکسالی ما مدیریتی است، نه طبیعی


مدیرکل مستعفی دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ما با بحران خشکسالی مدیریتی روبه‌رو هستیم، نه خشکسالی طبیعی یا تغییر اقلیم. حق نداریم انگشت اتهام را به سمت آسمان بلند کنیم و بگوییم در کشوری زندگی می‌کنیم که دچار محدودیت‌های اقلیمی است.

به گزارش سادس محمد درویش در نشستی با عنوان «خاموشی گناه ماست» که در خصوص نجات کشف‌رود در سازمان مرکزی دانشگاه فردوسی برگزار شد، در خصوص بحران آب اظهار کرد: الان بدترین سناریویی که برای آب ایران در نظر می‌گیرند، این است که می‌گویند ۸۸ میلیارد متر مکعب آب برای استفاده در یک سال داریم. این رقم یک موقعی ۱۳۰ تا ۱۴۰ میلیارد متر مکعب و میزان جمعیت هم ۳۶ میلیون بود. الان جمعیت ۸۰ میلیون نفر و آب قابل استحصال، ۸۸ میلیارد متر مکعب است. آبی که ۸۰ میلیون ایرانی برای شرب نیاز دارند، هشت میلیار متر مکعب است بنابراین بدترین سناریوی آب موجود، می‌تواند نیاز شرب ما را تامین کند.

وی با بیان اینکه عربستان برای تامین آب شرب ۳۰ میلیون شهروندش نیاز به سه میلیارد متر مکعب آب دارد،گفت: کل آب قابل‌ استحصال عربستان در سال، یک میلیارد متر مکعب است بنابراین عربستان ۳۰۰ درصد آب قابل استحصالش را نیاز دارد تا آب شرب خود را تامین کند. ما ۹ درصد آب قابل اتحصالمان می‌تواند نیاز آب شربمان را تامین می‌کند.

این فعال محیط زیست با طرح این پرسش که «گر در ایران با پدیده‌ای به نام بحران آب روبرو هستیم، در عربستان با چه روبرو هستیم؟، گفت: یک اتفاقی را به‌عمد یا به‌سهو در نظر نمی‌گیریم؛ اینکه می‌گویند سهم بزرگی از آب را در خدمت ۲۰ درصد از مردم حرام می‌کنیم، عبارت دقیقی نیست. درحقیقت ما داریم به بهانه آن ۲۰ درصد، این آب را حرام می‌کنیم اما آن ۲۰ درصد، آب را مصرف نمی‌کنند. 

درویش با بیان اینکه ما حدود ۹۰۰ هزار میلیارد تومان  پول خرج کردیم و ۶۵۰ سد ساخته‌ایم، اظهارکرد: مهم‌ترین دلیل ساخت سد هم  تأمین آب برای غذای ایرانیان و رسیدن به خودکفایی است. ۹۰ درصد این آب را به بخش کشاورزی می‌دهیم. ما بخش کشاورزی را هم‌پای صنعت سدسازی ارتقاء نداده‌ایم. سومین کشور سدساز دنیا هستیم،اما از نظر سهم سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی از بین ۱۸۷ کشور، رتبه ۱۷۱ را داریم.

وی افزود: در نتیجه میزان ضایعات در کشاورزی ۶ برابر استاندارد است یعنی به جای ۵ درصد، ۳۰ درصد ضایعات در کشاورزی داریم بنابراین بیش از نیمی از ظرفیت ۶۵۰ سد را عملاً نمی‌توانیم به غذا تبدیل کنیم و به ضایعات تبدیل می‌شوند زیرا سردخانه نداریم، کیفیت بسته‌بندی ضعیف و روش حمل‌ونقل تا رسیدن به دست مصرف‌کننده اشتباه است و… . راندمان آبیاری ما بین ۳۰ تا ۴۰ درصد است.

درویش ادامه داد: واقعاً باید باز هم سد بسازیم برای کشاورزی‌ای که در دوران جنینی نگهش داشته‌ایم و بعد دچار بحران آب شویم  و تمام کاسه‌کوزه‌ها را سر کشاورزی بشکنیم؟

مدیرکل مستعفی دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌ زیست در ادامه اظهار کرد: ما با بحران خشکسالی مدیریتی روبه‌رو هستیم، نه خشکسالی طبیعی یا تغییر اقلیم. حق نداریم انگشت اتهام را به سمت آسمان بلند کنیم و بگوییم در کشوری زندگی می‌کنیم که دچار محدودیت‌های اقلیمی است. درست است که در کمربند خشک جهان قرار داریم اما وضعیتی ممتاز نسبت‌ به تمام کشورهای این کمربند داریم. به‌طور مثال همیشه روی ۱۷هزار و ۶۰۰ هکتار از ایران برف و یخ وجود دارد و این موضوع باعث شده همیشه آب دائم داشته باشیم اما هنر استفاده از این آب را نداریم و با چنین بحرانی روبه‌رو شده‌ایم.

درویش با اشاره به اینکه ما یاد نگرفته‌ایم که راه سعادت ایرانیان از کاهش وابستگی معیشتی به منابع آب و خاک و بالفعل‌کردن مزیت‌های نسبی واقعی کشور می‌گذرد،گفت: یادگیری این موضوع نیاز به جراحی در چیدمان توسعه دارد. اگر این موضوع را یاد می‌گرفتیم، بسیاری از بحران‌ها گریبان ما را نمی‌گرفت.

وی با بیان اینکه استان تهران اولین تولیدکننده گوشت قرمز است،اظهارکرد: هر کیلو گوشت قرمز ۱۵ هزار و ۵۰۰ لیتر آب مصرف می‌کند یعنی بیش از ۵ برابر تولید پرمصرف‌ترین کالای کشاورزی که برنج است. خراسان رضوی هم جزو ۵ استان اول در تولید گوشت قرمز و یزد هم دومین استان در این زمینه است. این‌ها خطاهای راهبری است که سبب می‌شود با بحران مصنوعی روبه‌رو شویم.

بودجه وزارت بهداشت ۳۱۰ برابر سازمان محیط زیست است

این فعال محیط‌ زیست تصریح کرد: نکته‌ای که در مساله کشف‌رود مهم است، این است که آماری را اخیراً رئیس سازمان برنامه و بودجه درخصوص چهار سازمان بودجه‌خوار کشور که باعث شده توسعه اتفاق نیفتد، ارایه کرده است. در رأس آن‌ها وزارت بهداشت قرار دارد که ۶۲ هزار میلیارد تومان بودجه این وزارت‌خانه است. ۶۲ هزار میلیاردتومان یعنی حدود ۳۱۰ برابر بودجه یک سال سازمان محیط زیست .

درویش افزود: هرگز نمی‌توان امیدوار بود توان تاب‌آوری سرزمینی که برای درمان مردمش دوونیم‌برابر آموزش و ۳۱۰ برابر محیط‌زیستش هزینه شود، محفوظ بماند.

وی یادآور شد: ماجرای کشف‌رود، ماجرای جنوب تهران، گاوخونی و… سبب شده۱۰ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان خرج خرید داروی سرطان کنیم. اگر می‌خواهیم بودجه‌ها درست مصرف شوند، این مطالبه محیط‌زیستی‌ها را نباید غُرزدن یا ژست سانتی‌مانتالی فرض کنیم.

مدیرکل مستعفی دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: هنگامی که اعلام کردیم سرب موجود در پیاز کشت شده در جنوب تهران، ۲۰ برابر حد مجاز است، آمدند یقه مرا گرفتند که چرا مذاکرات محرمانه کمیته توسعه پایدار را مطرح کرده‌ای؟ در صورتی که باید واکنش این باشد که چرا چنین پیازی را باید به دست مردم بدهیم؟

درویش افزود: اگر به این موارد که روند افزایش بیماری‌ها چگونه است؟ میزان آلاینده‌های محصولات چه قدر است؟ و چقدر بیشتر از حد مجاز فلزات سنگین در محصولات وجود دارد، بپردازیم، حساسیت مردم افزایش می‌یابد.

مدیرکل مستعفی دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در خاتمه با اشاره به دلایل استعفای خود گفت: زمانی شجاعت و شهامت این است که تحت هر شرایطی آدم بماند و یک موقعی هم استعفادادن عین شجاعت است.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *