مجدآرا: می‌خواهیم فرهنگ‌سازی کنیم نه کار نمایشی


مجدآرا

رییس فدراسیون ورزش‌های همگانی می‌گوید هدف فدراسیونش کارهای نمایشی نیست و این فدراسیون قصد دارد با فرهنگ‌سازی، ورزش را در بین خانواده‌ها نهادینه کند.

علی مجدآرا در گفت‌وگو با سادس درباره برنامه‌های فدراسیون تحت مدیریتش اظهار کرد: فدراسیون ما یک فدراسیون برنامه‌محور است و بر همین اساس و بر مبنای سند توسعه‌ای که در اختیار داریم به سمت چشم‌اندازی پیش می‌رویم که در آن تا سال 1404 ایرانی شاداب، سالم و فعال مد نظر قرار گرفته و حداقل 50 درصد مردم طبق معیارهایی که فدراسیون دارد، ورزش کنند. ما زمان‌بندی این کار را به صورت سالیانه مشخص کرده‌ایم و خوشبختانه اقدامات این فدراسیون از زمان‌بندی مورد نظر جلوتر است.

او با اشاره به صحبت‌های وزیر ورزش و جوانان که گفته بود نباید اقدامات در ورزش‌ همگانی به صورت نمایشی باشد گفت: در جلسه‌ای که با آقای وزیر داشتیم نظر او این بود که اگر فدراسیون به عنوان مثال همایش پیاده‌روی برگزار می‌کند این حرکت نباید فقط محدود به پیاده‌روی شود بلکه باید در ورزش‌های همگانی فرهنگ‌سازی صورت گیرد و کاری کنیم که ورزش، شادی و نشاط در مردم نهادینه شود و مردم در هر جا که هستند بدون توجه به محدودیت‌های زمانی، مکانی، جنسی و با کمترین هزینه نیازهای حرکتی‌شان پاسخ داده شود. در همین راستا آموزش را مبنای کارمان قرار داده‌ایم تا بتوانیم از طریق رسانه‌ها و بخصوص صداوسیما به مردم در این زمینه آگاهی دهیم وگرنه کار نمایشی هم جزئی از برنامه ترویج ورزش همگانی است. منظور وزیر ورزش این است که ما نباید کاری بکنیم که این کارها اثر نداشته باشد و فرهنگ‌سازی را مد نظر قرار دهیم.

رییس فدراسیون ورزش‌های همگانی ادامه داد: در هر استان شورای ورزش همگانی وجود دارد که ریاست آن بر عهده استاندار است و استانداران به عنوان سفیران ورزش همگانی معرفی شده‌اند و دستورات خوبی را در راستای گسترش ورزش همگانی داده‌اند. به عنوان مثال آقای شریعتی استاندار خوزستان مقدماتی را فراهم کرده‌اند تا در حدود 32 شهرستان این استان جاده‌های سلامتی راه‌اندازی شود. آقای هاشمی استاندار تهران هم طرح‌های ما را پسندیدند و دستوراتی را در راستای اجرای این طرح‌ها به فرمانداران و مسئولان استانی دادند.

وی تصریح کرد: اوایل سال گذشته آماری تهیه کردیم که طبق آن 21 درصد مردم ورزش می‌کنند. این آمار از طرف وزارت ورزش و جوانان راستی آزمایی شد و خوشبختانه وزارت ورزش هم آمار ما را تایید کرد.

مجدآرا ادامه داد: ما همچنین در راستای تحقق راهبردهای سند توسعه‌مان توانستیم دو کتاب با عنوان “تحول، تعالی و آینده‌نگری” را تدوین کنیم و قرار است به همه معاونت‌ها و هیات‌های همگانی استان‌ها بفرستیم. بر روی این دو کتاب افراد مختصص در رشته‌های همگانی، بیش از 7 هزار ساعت کار کرده‌اند و بیش از 80 طرح عملیاتی و قابل اجرا را به صورت دستورالعمل‌های اجرایی تهیه و تدوین کرده‌ایم. انتشار این کتاب‌ها به وزیر ورزش و جوانان نیز اطلاع داده شد و وزیر دستور داد که این برنامه‌ها در شورای عالی ورزش و همچنین در جلسه روسای فدراسیون‌ها و مدیران و معاونان مطرح شود تا در 4 سال آینده بتوانیم از این برنامه در سطح کشور استفاده کنیم. البته طرح‌های تدوین شده در این کتاب‌ها در حال حاضر به صورت آزمایشی در اکثر استان‌ها در حال اجراست. هر صاحب‌نظری که ایده‌ای در زمینه فرهنگ‌سازی ورزش داشته در دو مجلد کتابی که تهیه کرده‌ایم آمده است و کارشناسان وزارت ورزش، دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی طرح‌های خود را در آن مطرح کرده‌اند.

رییس فدراسون ورزش‌های همگانی با اشاره به تصویب قانونی در مجلس که بر مبنای آن قرار است 27 صدم درصد از مالیات بر ارزش افزوده به ورزش اختصاص پیدا کند گفت: ما در برنامه‌های خود این قانون را مد نظر قرار داده‌ایم و با توجه به منابع مالی که این قانون می‌تواند برای ورزش تامین کند،‌ طرح‌هایی را تدوین کرده‌ایم.

او با بیان اینکه برنامه‌های این فدراسیون در راستای ورزش قهرمانی نیست تاکید کرد: با این وجود معاونت ورزش همگانی وزارت ورزش یک دوره مسابقه‌هایی در رشته‌های مختلف برای کارکنان دولت طراحی کرده و در استان‌های مختلف در حال اجراست و بعد از آن نیز قرار است در تهران اجرا شود.

مجدآرا ادامه داد: من این موضوع را برای اولین بار می‌خواهم اعلام کنم که فدراسیون ورزش‌های همگانی قرار است به مناسبت دهه فجر و البته در اسفندماه یک حرکت نو انجام دهد. ما برنامه‌ای با عنوان “المپیاد خانوادگی همگانی ایرانیان” طراحی کرده‌ایم که در آن قرار است خانواده‌ها در رشته‌هایی مانند دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی، طناب‌کشی، داژبال (وسطی) و…. با هم مسابقه بدهند. به این صورت که مادربزرگ، دختر و نوه در رده بانوان و پدربزرگ، پسر و نوه در رده آقایان با یکدیگر مسابقه برگزار می‌کنند. هدف از برگزاری این المپیاد تشویق و ترغیب خانواده‌ها به ورزش و ایجاد شادی و نشاط در جامعه است. این مسابقه‌ها پس از آنکه در سطح استان‌ها برگزار شد، رقابت نهایی آن در تهران انجام خواهد شد.

او بیان کرد: ما امسال را با عنوان سال مادران انتخاب کردیم و شعار ما “مادران عمود خیمه ورزش همگانی” است. به اعتقاد ما مادران در خانواده‌ها نقش مهمی برای تشویق اعضای خانواده به انجام ورزش دارند.

رییس فدراسیون ورزش‌های همگانی افزود: همچنین قرار است اوایل مهرماه یک کلاس بین‌المللی در رابطه با ورزش خانواده و خانواده محوری با دو مدرس برگزار کنیم که حدود 100 نفر از استان‌های مختلف برای شرکت در این کلاس ثبت نام کرده‌اند.

مجدآرا در رابطه با آمار 21 درصدی ضریب نفوذ ورزش در بین مردم که در ابتدای سال گذشته اعلام شد و نحوه تهیه این  آمار گفت: ما کشورهای مختلف را در این زمینه بررسی کردیم تا متوجه شویم آن‌ها برای تعیین چنین آماری چه شاخص‌هایی را مد نظر قرار می‌دهند و این شاخص‌ها را مشخص کردیم. با دانشگاه‌ها این شاخص‌ها را بررسی کردیم. به عنوان مثال برای اینکه بگوییم یک نفر ورزش می‌کند آیا  صرف اینکه یک نفر پیاده‌روی می‌کند می‌توان عنوان که او ورزش می‌کند؟ خیر، این طور نیست. باید هفته‌ای سه روز و هر بار به مدت 20 دقیقه ورزش کند تا بتواند در جامعه آماری قرار گیرد. ما در تمام استان‌ها جامعه آماری مشخص کردیم و گروهی مجرب و قوی در این زمینه کار کرد و طی یک تحقیق یک ساله این آمار را تهیه کردیم. ما همچنین با مرکز آمار ایران که یک مرجع معتبر در کشور است نیز برای تهیه این آمار همکاری داشتیم و آن‌ها یک شرکت را برای انجام همکاری در این پروژه معرفی کردند.

وی در پایان گفت: در چشم‌انداز 1404 ضریب نفوذ ورزش همگانی باید به 50 درصد برسد. در پایان امسال نیز ما آمار جدیدی تهیه خواهیم کرد تا بتوانیم رشد ورزش همگانی را در جامعه مشخص کنیم.

انتهای پیام

} else {

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *