در موضوع اختلاف صنفی پاتولوژی و آزمایشگاه به قانون عمل شود


قائم مقام نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی با اشاره به اختلاف نظر رشته‌های پاتولوژی و آزمایشگاه، تاکید کرد: باید در موضوع اختلاف صنفی پاتولوژی و آزمایشگاه به قانون عمل شود؛چرا که تمام این افراد و گروهها عضو سازمان نظام پزشکی هستند .

به گزارش سادس،  دکتر حجت الله مقیمی- قائم مقام نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی- در یک برنامه رادیویی که با موضوع بررسی اختلاف صنفی بین گروه پاتولوژی و آزمایشگاه برگزار شده بود، اظهارکرد: قبل از اینکه حقوق صنفی در اهداف سازمان نظام پزشکی مطرح شود، حقوق بیماران مطرح شده است و بعد از این موضوع می توان به مسئله حقوق صنفی پرداخت.تمام مباحثی که در این زمینه مطرح می‌شود  به موضوع دریافت خدمات کیفی بیماران می‌پردازند؛ به همین دلیل نمی‌توان به راحتی چنین موضوعی را مصوب کرد.

وی تصریح کرد: در قانون مصوب مجلس در خصوص دوره تکمیلی، رشته‌های دیگری نیز گنجانده شده است، اما سوال این است که نمایندگان مجلس با چه سیاست گذاری، دو رشته دیگر یعنی داروسازی و پزشکی را حذف کرده و فقط پزشکان پروانه‌دار را حائز شرایط گذراندن این دوره تکمیلی و فعالیت آزمایشگاهی دانستند.

قائم مقام نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی همچنین تاکید کرد: باید در موضوع اختلاف صنفی پاتولوژی و آزمایشگاه به قانون عمل شود. تمام این افراد و گروهها عضو سازمان نظام پزشکی هستند، به همین دلیل باید طوری برخورد کنیم که کسی ضرر نبیند.

در ادامه این برنامه رادیویی دکتر جمشید حاجتی- دبیر شورای آموزش علوم پایه پزشکی و بهداشت تخصصی وزارت بهداشت- نیز بیان کرد:  که این دوره بر اساس مصوبه سال 1367 مجلس شورای اسلامی جزو تکالیف وزارت بهداشت بوده‌ است تا با تصویب آئین نامه‌ای، جزئیات و شرایط این دوره را برای افراد ذینفع که فارغ التحصیلان رشته‌های دکترای تخصصی هشت رشته آزمایشگاهی هستند تعیین و برای اجرا به دانشگاه ابلاغ کند.
 

وی افزود: این قانون در سال‌های  68 و 69 اجرا شد، اما از همان ابتدا گروهی از متخصصان با وجود اینکه به عنوان قانون محسوب می‌شد با اجرای این دوره موافق نبودند. در سیستم آموزشی این حوزه،  یک دوره تخصصی پاتولوژی تا قبل از سال 70 تعریف شده بود که حدود سه سال زمان می‌برد؛ کسانی که از این دوره فارغ التحصیل می‌شدند با استفاده از تشخیص میکروسکوپی می‌توانستند بسیاری از بیماری‌ها را تشخیص دهند. علاوه بر آن دوره سه ساله دیگری نیز وجود داشت که مربوط به تخصص آزمایشگاه بود و افراد مختلفی مانند پزشکان، دامپزشکان، داروسازان و دندانپزشکان می‌توانستند در آن شرکت کنند.
 
دبیر شورای آموزش علوم پایه پزشکی و بهداشت تخصصی وزارت بهداشت ادامه داد:  در سال 70 این دوره تخصصی متوقف شد و همکاران پاتولوژیست با ایجاد یک دوره چهار ساله جدید، دوره‌های قبلی را ادغام کردند. این تغییر از نظر قانونی مانعی ندارد، زیرا در میان اختیارات وزارت بهداشت قرار می‌گرفت.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *