آیا بانک کوثر می‌آید؟!/ تبعات ادغام بانک‌ها و مؤسسات؛ خوشبینی یا نگرانی؟

سرویس بانک وبیمه سادس: ادغام بانک مهر اقتصاد، موسسه کوثر و موسسه ثامن در حالی مطرح است که هنوز تصمیم نهایی در این رابطه در بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار اتخاذ نشده است.  ظاهرا اعلام شده قرار است با تشکیل بانک کوثر، موسسه دارای مجوز کوثر با موسسه ثامن و بانک مهر اقتصاد که نام آنها در لیست مجوزدارهای بانک مرکزی وجود ندارد، ادغام شود.
ادغام بانک‌ها و موسسات قرار است در راستای ساماندهی غیرمجازها صورت گیرد، چرا که چندی پیش رئیس کل بانک مرکزی در این باره اظهاراتی داشت. ولی‌الله سیف تأکید دارد در حال حاضر بانک‌ها بویژه از نظر کفایت سرمایه در سطح پایینی قرار دارند که با ادغام ضابطه‌مند می‌توانند از این لحاظ به استاندارد نزدیک‌تر شوند.
اما در این بین شرایط موجود نظام بانکی و نگرانی سپرده‌گذاران نیز قابل توجه است که در این باره نیز رئیس کل بانک مرکزی اطمینان داده اگر قرار بر ادغام باشد به طور حتم هیچ اتفاقی برای سپرده‌گذاران رخ نخواهد داد و از وجوه آنها کاملا صیانت می‌شود. گمانه‌زنی‌ها این است که با تشکیل بانک کوثر بعد از ادغام با موسسه اعتباری ثامن و بانک مهر اقتصاد این امکان وجود دارد که شرایط خدمت‌رسانی موجب قوی‌تر شدن پشتوانه پولی سپرده‌گذاران شود.
همانطور که گفته شد قرار است با ادغام موسسه اعتباری کوثر – که هم‌اکنون از بانک مرکزی مجوز دارد- و موسسه اعتباری ثامن و بانک مهر اقتصاد، یک بانک جدید در کشور تشکیل شود که جزو بزرگ‌ترین بانک‌های کشور خواهد شد.  با توجه  به مجوز موسسه اعتباری کوثر، نام بانک جدید با عنوان بانک کوثر خواهد بود اما با توجه به منابع مالی فراوان موسسه اعتباری ثامن و بانک مهر اقتصاد، بانک جدید یکی از بانک‌های قدرتمند در کشور خواهد بود، چرا که با وجود کثرت شعب این موسسات و بانک مهر اقتصاد، بانک احتمالی کوثر حداقل ۱۲۰۰ شعبه خواهد داشت و پشتوانه قوی این بانک موجب قدرتمندتر شدن بانک می‌شود به همین علت هیچ چیز نگران‌کننده‌ای سپرده‌گذاران این موسسات را تهدید نمی‌کند.
بلکه بهبود شرایط خدمت‌رسانی موجب قوی‌تر شدن پشتوانه پولی سپرده‌گذاران می‌شود که امید است اینگونه شود. این در حالی است که موسسه اعتباری کوثر درباره ادغام با بانک مهر اقتصاد و موسسه ثامن انجام هرگونه مذاکره و توافقات با موسسات اعتباری کوثر و ثامن را برای ادغام تکذیب و اعلام کرده مقوله ادغام بانک‌ها و موسسات مالی در حوزه اختیار بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار است. همچنین روابط عمومی بانک مهر اقتصاد نیز شایعه ادغام این بانک با موسسات مالی را تکذیب کرد.
دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *