پیش بینی نتیجه انتخابات/ پیروز مردمند یا دروغ گویان

سرویس سیاسی سادس: دیروز همه ما عکس های استقبال بسیار سرد مردم اصفهان از آقای روحانی که سایت ها و کانال های تلگرامی رسمی آقای روحانی و طرفداران ایشان با دستکاری کودکانه سعی در تبدیل آن به استقبالی پر شور داشتند را دیدیم. فیلم های بسیاری نیز بر روی رسانه ها آمد که واقعیت را نشان میداد. یکی از آنها را در پایین همین پست میگذارم.

وضعیت آنقدر خراب بود که حتی فیلمی که در گزارش بی بی سی فارسی از این استقبال برای چند لحظه بسیار کوتاه به نمایش درآمد و از سایت آقای روحانی برداشته بود از فاصله ای بسیار نزدیک و از زاویه دید مخاطب به روحانی (و نه از زوایه دید جایگاه و از نگاه روحانی به مخاطبین) سخنرانی ایشان در میدان امام را پوشش داد.

اما واقعا چرا این مسئله تا آن حد مهم بوده است که طرفداران آقای روحانی با اینهمه بی مبالاتی و خامی دست به فتوشاپ زده و در فیلمها نیز سعی در سرپوش گذاردن بر آن داشته اند. بخشی از جواب اینست که با وجود اینهمه رسانه و شبکه های اجتماعی، زمان برای جهت دادن به ببیننده عام بسیار کم است و وقتی برای ظریف کاری نمی ماند.

اما اصل مسئله چیز دیگری است. اهمیت رای اصفهان در انتخابات ریاست جمهوری ایران بعنوان شاخصی از رای اکثریت مردم کشور نه بی نظیر، اما کم نظیر است. اصولا استقبال مردمی از کاندیداها در چند شهر با درجه بالایی از درستی نشانگر وضعیت نهایی آن کاندیدا در انتخابات پیش روست. شهر یزد یکی از این شهرهاست. اما اصفهان در عین حال از زاویه دیگری نیز مهم است.

هفته پیش که در این شهر زیبا بودم، اصلاحطلب ها از پایگاه بسیار قدرتمند اجتماعی و تاریخی خود در شهر میگفتند و بیان میداشتند که آقای روحانی بعد از تهران، بیشترین رای را در اصفهان خواهد آورد. اما امروز نمایش مردمی بسیار متفاوتی دیدیم. معذلک هدف از نگارش این چند سطر پرداختن به این استقبال سرد یا فتوشاپ بازی برخی برای سرپوش گذاردن به این باخت عظمی نیست، بلکه هدف، دادن شاخص به همه دوستانی است که راجع به نتیجه احتمالی انتخابات آتی تقاضای ارزیابی و پیش بینی دارند.

نتایج احتمالی انتخابات را از سنجش عکسهای واقعی و فیلم های سفر فردای آقای رییسی و مقایسه آنها با عکس ها و فیلمهای امروز دریابید. فضایی که امروز برای استقبال کنندگان دیده شده و با گونی های آبی رنگ محصور و علامت گذاری شده بود را بدقت بنگرید و فضا و میزان مشارکت استقبال کنندگان را نیز خود در نظر بگیرید.

افراد قابل اطمینانی که هنوز گرایش های سیاسی شان به قبیله گرایی نیانجامیده است به بنده اعدادی را ارائه کرده اند، اما از آنجا که نمیخواهم به خواننده خط بدهم از ذکر عدد پرهیز می کنم. و اما حرف اصلی: امروز را دریابید. این دو سفر به فاصله یک روز انجام گرفته و محل استقبال و سخنرانی نیز یکی است، یعنی میدان امام.

شنیدم که از مردم خواسته شده تا همگی مراسم استقبال از آقای رییسی را از صفحات اینستاگرام شخصی خود نیز بصورت زنده پخش کنند تا جای هیچ حرف و حدیثی باقی نماند. سفر امروز را دنبال کنید تا بخشی از ارزیابی آینده را در اختیار داشته باشید. بعد از آن، مراسم استقبال از آقای رییسی در آذربایجان را بنگرید تا تخمین تان از آینده هر چه مقرون تر به واقعیت گردد.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *