افزایش شکایت تهرانی‌ها از آلودگی صوتی طی تابستان

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران ضمن اشاره به افزایش شکایات مردمی در خصوص آلودگی صوتی در تابستان امسال گفت: بیشترین شکایات در حوزه آلودگی صوتی مربوط به فعالیت چیلرها و دیزل‌ژنراتورها در مراکز خدماتی بزرگ مقیاس بوده است.

فاطمه برنا در گفت و گو با سادس اظهار کرد: ۳۷ درصد شکایت واصله مربوط به آلودگی‌های صوتی و پس از آن گزارش آلودگی‌های ناشی از پساب و فاضلاب با ۱۷ درصد بیشترین میزان گزارش‌ها بود که به اداره محیط زیست تهران واصل و مورد پیگیری قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه بیشترین شکایات مردمی در حوزه آلودگی صوتی در فصل ‌تابستان امسال بوده است، گفت: آلودگی صوتی ناشی از دیزل ژنراتورها و چیلرها و قطعی برق بیشترین شکایت مردم را به‌همراه داشته که بیشترین شکایات درخصوص آلودگی صوتی مربوط به مناطق ۲ و ۵ و در رده‌های بعد مناطق ۳ و ۴ بوده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران همچنین ضمن اشاره به اینکه گرمای هوا طی تابستان باعث افزایش میزان استفاده از وسایل سرمایشی و چیلرها شده است، اظهار کرد: شکایت‌ها عمدتا درخصوص فعالیت‌های دستگاه‌های چیلر و دیزل ژنراتور در ساختمان‌ها، مراکز و واحدهایی از جمله بیمارستان‌ها، واحدهای صنعتی و تولیدی بوده است چراکه استفاده از این دستگاه‌ها در آن‌ها کاربرد بیشتری دارد.

به گفته برنا، هرچند آلودگی صوتی صرفا ناشی از فعالیت چیلر و دیزل ژنراتور نیست اما درصد بالایی از شکایات مربوط به ‌نحوه فعالیت و کاربرد این دستگاه‌ها بوده است همچنین شکایات متعددی از آلودگی صوتی ناشی از برخی صنوف مزاحم شهری مانند صافکاری‌ها و همچنین بزرگراه‌ها شد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران درباره اقدامات اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران در زمینه رسیدگی با شکایات و کاهش آلودگی صوتی توضیح داد: در صورت گزارش شکایت از محل مورد نظر بازدید و با استفاده از دستگاه‌های سنجش آلودگی صوتی موضوع را بررسی می‌کنیم. اگر شکایت وارد باشد به‌طور قطع اخطاریه برای واحد آلاینده صادر خواهد شد و آن واحد ملزم به رفع آلودگی صوتی می‌شود.

وی ادامه داد: در برخی موارد دستگاه‌های مورد استفاده در واحدها یا ساختمان‌ها باعث ایجاد آلودگی صوتی می‌شود که تعمیر دستگاه باعث رفع آلودگی صوتی می‌شود، در غیر این صورت لازم است واحد یا مرکز آلاینده صوتی با استفاده از دیواره‌های عایق صوتی مانع از ایجاد مزاحمت برای اهالی منطقه شود.

برنا همچنین با اشاره به اینکه برخی ادارات و سازمان‌ها به‌دلیل توان مالی بالا توجهی به مصرف بهینه انرژی ندارند، گفت: برخی ادارات دستگاه‌های چیلر خود را در شبانه‌روز روشن نگه می‌دارند و در ساعات مختلف شبانه‌روز به‌ویژه بعد از بامداد برای اهالی منطقه مزاحمت ایجاد می‌کنند. با توجه به این موضوع همچنین قطعی‌های مستمر برق در تابستان که ناشی از عدم صرفه‌جویی در مصرف انرژی‌ بوده، لازم است دستگاه‌های متولی انرژی مانند وزارت نیرو محدودیت‌هایی ایجاد کند تا دستگاه‌های ‌پرمصرف در حوزه انرژی نیز علاوه‌بر صرفه‌جویی در مصرف، در بازه‌های زمانی کوتاه‌تری آلودگی صوتی ایجاد کنند.

انتهای ‌پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *