دولت آینده با حمایت سازمانهای مردم نهاد مراکز «خانه امن» را توسعه دهد

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، با بیان اینکه بیش از ۹۰ مرکز خانه امن با همکاری سازمانهای مردم نهاد و بهزیستی مشغول به کار هستند، گفت: امیدوارم زمینه برای توسعه این مراکز فراهم شود و دولت آینده هم با همین نگاه این مراکز را توسعه دهد و از بخش غیر دولتی و سازمان مردم نهاد حمایت کند، این فرصت فراهم باشد که به شکل اساسی با آسیب ها در حوزه های مختلف از جمله آسیب‌های زنان و کودکان مقابله کنند.

به گزارش سادس، معصومه ابتکار امروز پنجشنبه ( ۲۴ تیر) طی بازدید خود از دو خانه امن “راه نوین” و “آتنا” و یک مرکز اورژانس اجتماعی به همراه رئیس سازمان بهزیستی کشور، اظهار کرد: بخش مهم و ارزشمند کار سازمان بهزیستی و سازمان اورژانس اجتماعی در موضوع زنان و کودکان و آسیب ها است؛ چه زنان و کودکان در معرض آسیب و چه آسیب دیده، این یک واقعیت در جامعه ما است که سازمان بهزیستی و اورژانس اجتماعی کارهای خوبی را با هم پیمانی خوب و اعتماد خوبی که با سازمانهای مردم نهاد وجود دارد، انجام داده‌اند.

وی با اشاره به مرکز خانه امن “راه نوین”، گفت: در اینجا سرمایه اجتماعی واقعا مردم هستند و سازمانهای مردم نهادی که عاشقانه و فداکارانه می‌آیند و با انگیزه معنوی که دارند اثر بخشی کارشان از دولت بالاتر است. محور بحث‌ مراکزی که در زمنیه زنان در معرض آسیب کار می‌کنند، همیشه توان افزایی و آگاهی بخشی و ایجاد جریان خوب امید و اعتماد سازی با مردم محلی است که بیش از ۹۰ مرکز با همکاری سازمان مردم نهاد و سازمان بهزیستی کار می‌کنند و این خیلی با ارزش است. همچنین این مراکز با اورژانس اجتماعی پیوند دارند.

ابتکار افزود: قطعا بخشی از این مراکز باید حاکمیتی باشند و بخشی باید از حمایت قوه قضاییه و اگر مداخله لازم باشد از نیرو انتظامی برخوردار باشند، اما بخشی از کار هم به مردم واسپاری شده که خیلی مهم است که این بخش بیشتر جنبه توان افزایی و آموزش و کاهش آسیب ها و افزایش مهارت ها و مهارت زندگی دارد.

وی با اشاره به خانه امن آتنا، فعالیت در زمینه خانه‌های امن را کاری مهم، ارزشمند و پر دردسر دانست و تصریح کرد: کار این خانه امن بسیار تخصصی است و مددکارهای تخصصی در حوزه روانشناسی و حقوقی و … دارد. مساله اول آنها بازگشت به خانواده در صورت امکان است که از تلاش و کار ارزشمند آنها تشکر می‌کنم. خانه امن آتنا از جمله ایستگاه‌هایی است که در شرایط موجود جامعه نیاز به چنین  ایستگاه‌هایی داریم. شاید مدتی این نیاز انکار می‌شد اما برای جلوگیری از آسیب‌ها نیاز به کمک، مددکاری و مشاوره این ایستگاه‌ها داریم.  امیدوارم دولت بعد، مسئولین و دست اندرکاران به وجود چنین ایستگاه هایی توجه داشته باشند.

وی ادامه داد: امیدوارم خیرینی که در این زمینه گام بر می‌دارند موفق باشند، کار مهم و ارزشمند و پر دردسری است. کار آسانی نیست چراکه سر و کله زن با افراد آسیب دیده‌ای است که پیچیدگی زیادی دارد. معاونت زنان دوره تخصصی با همکاری سازمان بهزیستی در ماه های اخیر برای تشکل‌هایی که علاقمند هستند در حوزه زنان آسیب دیده کار کنند برگزار کرد که تشکل‌ها تجربه خانه آتنا را آنجا از نزدیک دیدند و اتفاق خوبی بود. امیدوارم این دوره‌ها ادامه پیدا کند و تشکلهایی که می‌خواهند در این زمینه فعالیت کنند با نگاه علمی وارد موضوع شوند و تجربه تشکل‌های دیگر را ببینند.

به گزارش سادس، در بخش دیگر این بازدید، وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: زنان آسیب دیده اجتماعی که راه نوین را انتخاب کنند و تغییر مسیر دهند و راه بازگشت به خانواده و جامعه را انتخاب کنند می‌توانند از مشوق‌های ایجاد اشتغال پس از حرفه آموزی در مراکز استفاده کنند، این وام از محل وام اشتغال مددجویان تحت پوشش بهزیستی به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان است که از محل بند ب تبصره ۱۶ اختصاص پیدا می‌کند و به صورت قرض الحسنه برای ایجاد اشتغال پایدار می‌تواند برایشان در نظر گرفته و وسیله ای شود تا زنان آسیب دیده اجتماعی راه جدیدی را در بستر خانواده و جامعه تجربه کنند.

به گزارش سادس، معاون امور زنان و خانواده به همراه رئیس سازمان بهزیستی در پایان از بزرگترین مرکز اورژانس اجتماعی ۱۲۳ کشور در تهران بازدید و با کارشناسان این مرکز گفتگو کرد.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *