چگونه مدیران مهربان، جهان رویایی خلق می‌کنند؟

سادس/خراسان رضوی استفاده از تعاملات انسانی و مدیریت توام با مهربانی می‌تواند در کسب تجربیات موفق در خانواده یا محیط کار موثر باشد. مهربانی، تاثیر مثبتی در ارتباط و انگیزه بین افراد دارد.

به نقل از سایکولوژی نیوز، همه ما فرصت‌هایی برای رهبری در محل کار، خانه یا جامعه را کسب کرده‌ایم و در پساکرونا نیز ممکن است فرصت‌های جدیدی به وجود آید و باید برای انجام آنها آماده باشیم. نقش‌های رهبری به ما فرصت خلق جهانی رویایی می‌دهد. رهبری، یکی از مهم‌ترین ابزارهاست و بر اساس نظر گاندی، باید مظهر تغییری باشید که می‌خواهید در جهان ببینید.

بسیاری از ارتباطات ما غیرکلامی است. پیام‌ها با سرعت بیشتری از طریق نورون‌های آینه‌ای (نورون‌هایی که شبیه آینه رفتار دیگران را کپی می‌کند) منتقل می‌شوند. مهربانی، روشی قدرتمند برای برقراری ارتباط با دیگران است، زیرا بر خود فرد و بر مخاطب تاثیر می‌گذارد.

فکرکردن به رهبری باید تفکر درباره استفاده از قدرت در این نوع تعاملات باشد. با مهربانی رهبری کرده و برای خانواده یا سازمان خود یک رابطه برد برد ایجاد کنید. این بدان معنا نیست که رهبران باید ضعیف باشند. در واقع، پرورش مهارت‌ها می‌تواند فرد را به یک رهبر مهربان و موثر تبدیل کند که در ذیل به برخی از این مهارت‌ها اشاره شده است.

دلسوزی

شناخت افراد و درک نیازها و خواسته‌های آنان به زمان نیاز دارد. شناختن همه افراد در یک سازمان بزرگ غیرممکن است. البته با ایجاد سلسله مراتب می‌توانید نظارت مستقیم بر افراد داشته باشید تا بازخورد آنان را دریافت کنید. مشاهده و احترام به تفاوت اعضای یک خانواده و همکاران مهم است و نباید تنها به شباهت‌ها توجه کرد، زیرا افراد با مسائل مختلفی مواجه هستند و باید نسبت به هر کدام حساس بود. دیگران را به‌عنوان دوست و همکار و نه فقط کارمندان خود بدانید، بیماری همه‌گیر به همه افراد یادآوری می‌کند که همه باهم در ارتباط هستیم و سلامتی یک نفر بر دیگران نیز تاثیر خواهد داشت. برخورد مهربان با همه افراد یک گروه، خانواده یا سازمان می‌تواند ارتباطی ایجاد کند که به موجب آن سختی‌ها را تحمل کرد. درباره برخورد با دیگران تامل و سعی کنید این نوع رفتار را به همه نشان دهید. شیوع بیماری همه‌گیر برای اکثر افراد سخت و دشوار بوده است و باید با همه صبورانه رفتار کنید.

مسئولیت‌پذیری

به‌عنوان رهبر باید یاد بگیریم که دیگران را سرزنش نکنیم. معمولا برای داشتن احساس بهتر، دیگران را سرزنش می‌کنیم اما نتیجه معکوس خواهد شد، زیرا روابط مختل و همکاری در آینده با مشکل مواجه خواهد شد.

بخشش خطا

رهبران باید بیاموزند که اشتباه‌های دیگران را ببخشند و آنها را به‌عنوان «فرصت‌های یادگیری» دوباره در نظر داشته باشند. با ایجاد محیط کار تحمل‌پذیر، می‌توانید دیگران را به مقاومت و خلاقیت تحریک کنید. کودکان قطعا مرتکب اشتباه می‌شوند و مهم این است که به عزت نفس در حال رشد آنان آسیب وارد نشود.

صداقت

رهبران مهربان در تصمیم‌گیری شفاف هستند، حتی در صورت دشوار بودن واقعیت را می‌گویند و با احترام با دیگران رفتار می‌کنند.

ابراز قدردانی

بازخورد مثبت، کمک زیادی به تقویت ارتباط و همکاری خواهد کرد. اطمینان حاصل کنید که مرتبا بازخورد مثبت دارید. محققان توصیه می‌کنند که برای هر انتقاد، پنج تحسین در نظر بگیرید، اگرچه ممکن است این نسبت در محیط کار زیاد باشد، اما قانونی خوب در خانه است.

تواضع

رهبران مهربان، دیگران را به رشد تشویق می‌کنند و به موفقیت اطرافیان خود می‌بالند. آنان می‌دانند که با دیگران در رقابت نیستند اما در تلاش برای ایجاد محیطی هستند که دیگران در آن احساس موفقیت داشته باشند.

الهام‌بخش بودن

این موضوع در دنیای امروز اهمیت حیاتی دارد، تغییرات به سرعت اتفاق می‌افتد و می‌توانید از اطرافیان خود الهام بگیرید. یک رهبر موفق برای منابع خود ارزش قائل است و به آنان کمک می‌کند که نقش خود را در تلاش برای دستیابی به چیزی بزرگ‌تر از خود ببینند.

مهربانی

همانند تمام جنبه‌های روابط بین‌فردی، مهربانی نیز باید فردی باشد و اشکال مختلفی دارد، اما هر نوع مهربانی می‌تواند نتیجه مثبتی را ایجاد کند و برای همه مفید باشد و البته در این زمان سخت و مبهم ضروری است.

با خود مهربان باشید

باید به یاد داشته باشیم که با خود چه در نقش رهبری و چه در تعاملات روزمره مهربان باشیم. از نحوه صحبت با خود آگاه باشید. اطمینان حاصل کنید که کلمات و لحنی که استفاده می‌کنید مهربان و دلسوزانه است و خیلی خشن یا انتقادی نیست.

نفس عمیق بکشید

نفس عمیق قبل از گفتگو و انجام کار به تفکر و تصمیم‌گیری منجر خواهد شد و فرد را به انتخاب پاسخ‌های دلسوزانه سوق خواهد داد.

از خود مراقبت کنید

سبک زندگی سالم از جمله ورزش روزانه، تغذیه مناسب و خواب کافی داشته باشید. سعی کنید برای برقراری ارتباط با دیگران که برای سلامت روان مفید است، وقت بگذارید. استراحت و آرامش (تماشای تلویزیون، دعا، مطالعه یا هر نوع فعالیت آرام‌بخش) داشته باشید بنابراین اگر می‌خواهید یک رهبر مهربان باشید، به یاد داشته باشید که مهربانی با دیگران از مهربانی با خودمان شروع می‌شود.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *