شهادت سردار سلیمانی ضربه ای بزرگ به امنیت همه ملتهای منطقه وارد کرد

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که سردار سلیمانی برای امنیت همه منطقه سرمایه ای عظیم بود که با جنایت امریکا در شهادت سردار سلیمانی، ضربه ای بزرگ به امنیت همه ملتهای منطقه وارد شد.

به گزارش سادس، وبینار مشترک نمایندگان عضو گروه دوستی مجالس ایران و تاجیکستان ظهر امروز برگزار شد.

جلیل رحیمی جهان آبادی رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و تاجیکستان در این وبینار مردم ایران، تاجیکستان و افغانستان را دارای روح واحد فرهنگی تمدنی در سه جغرافیای سیاسی مختلف دانست.

وی ضمن برشمردن سوابق روابط دوکشور و ظرفیتهای مختلف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی فی مابین تهران و دوشنبه از همتایان تاجیک خود خواست با سفر به ایران و تشکیل کمیته های مشترک کاری و بررسی زمینه های همکاری و نیز بازدید از شیراز، اصفهان، مشهد و سایر شهرهای تاریخی و فرهنگی ایران به تقویت روابط دو کشور و دو ملت و رفع سوء تفاهمات و شیطنت های دشمنان یاری رسانند . 

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با تاکید بر ظرفیت های جغرافیایی ایران در اتصال تاجیکستان به آبهای آزاد بین المللی و بندر چابهار درخواست کرد که مساله احداث جاده دوغارون اسلام قلعه در مرز افغانستان به مرز تاجیکستان که در دستور کار وزارت راه ایران قرار گرفته، در دستور کار  گروه دوستی مشترک پارلمانی قرار داده شود تا با  حمایت از سرمایه گذاری مشترک، امکان گسترش روابط تجاری از این مسیر را فراهم گردد . 

رحیمی با اشاره به خطر رو به گسترش داعش در آسیای مرکزی و مناطق مرزی افغانستان با ایران و  تاجیکستان، این موضوع را مهم و حیاتی دانست.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره سردار شهید قاسم سلیمانی در مبارزه بی امان با داعش تاکید کرد که « این مبارز بزرگ برای امنیت همه منطقه سرمایه ای عظیم بود که با جنایت امریکا و شهادت سردار سلیمانی، ضربه ای بزرگ به امنیت همه ملتهای منطقه وارد شد ».

رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و تاجیکستان امادگی ایران برای همکاریهای عمرانی در حوزه سد سازی و احداث نیروگاه و نیز صادرات نفت و گاز به تاجیکستان را اعلام کرد.

در این وبینار حجت الاسلام نیک بین نماینده کاشمر و نایب رئیس گروه دوستی، رضا حسینی نماینده شهر بابک و سمیه محمودی نماینده مردم شهرضا به عنوان اعضای این گروه دوستی به طرح دیدگاه های خود پیرامون اهمیت و شیوه های گسترش روابط پارلمانی دوکشور پرداختند . 

نمایندگان تاجیکستان نیز با ابراز خوشحالی از این ارتباط تصویری و جلسه مشترک ضمن بیان سوابق روابط دو کشور  و تشریح ظرفیت های جدیدی این  گسترش روابط، از هیات ایرانی برای سفر به تاجیکستان دعوت کرده و برای سفر به ایران و تشکیل کمیته مشترک کاری برای بهبود سطح روابط اعلام آمادگی نمودند.

رئیس هیات تاجیک در این گفت و گو ضمن ابراز خشنودی از فعال شدن‌گروه دوستی پارلمانی و با اشاره به سفر رییس جمهوری، وزیر خارجه و ‌وزیر کشور به تاجیکستان ابراز امیدواری کرد که گروه دوستی بتواند این روابط رو به بهبود را حمایت کند .

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *