تصویب دوفوریت طرحی برای افزایش سقف عضویت نمایندگان در کمیسیون‌ها


دو فوریت طرح الحاق یک تبصره به ماده ۳۸ آیین نامه داخلی مجلس تصویب شد. در صورت نهایی شدن این طرح سقف عضویت نمایندگان در کمیسیون‌ها افزایش یافته و هیات رئیسه می‌تواند هر یک از نمایندگان راه یافته به مجلس در مرحله دوم انتخابات براساس سوابقشان به عضویت کمیسیون‌ها درآورد.

به گزارش سادس، در جلسه علنی امروز چهارشنبه رجایی به عنوان متقاضی دو فوریتی طرح الحاق یک تبصره به ماده ۳۸ آیین نامه داخلی مجلس گفت: انتخابات مرحله دوم مجلس به دلیل شیوع کرونا چند ماه با تاخیر برگزار شد که این باعث شد ۱۰ نفر از نمایندگان در زمان عضویت در کمیسیون‌ها حضور نداشته باشند اکنون نیاز است آیین نامه اصلاح شود تا سقف کمیسیون‌ها نیز افزایش یابد.

معصومه پاشایی  نماینده مرند و جلفا به عنوان اولین مخالف دوفوریت طرح اصلاح آیین نامه داخلی مجلس گفت: اتفاقی در حال رخ دادن در مجلس است که عجیب می‌باشد. در حال حاضر قرار است با اصلاح آیین نامه داخلی مجوزی برای عضویت ۱۰ نماینده راه یافته به مجلس  در انتخابات دور دوم پارلمان صادر کمیسیون‌ها شود. حال این که همین حق از نمایندگان در ابتدای این دوره گرفته شد و آنها نتوانستند در کمیسیون‌های مدنظرشان عضو شوند.

امیرحسین قاضی زاده نماینده مشهد به عنوان اولین موافق گفت: طبق آیین نامه سقف تعداد هر کمیسیون ۲۳ نفر است که سقف بسیاری از کمیسیون‌ها پر شده است .

وی افزود: همواره روال این بوده که دور دوم انتخابات قبل از شروع به کار مجلس تشکیل می‌شد اما این بار به خاطر کرونا این اتفاق رخ نداد و این ۱۰ نماینده مهر ماه وارد مجلس شدند علاوه بر این که از این لحاظ حق آنها تضییع شده این نمایندگان نتوانستند در ابتدای مجلس مورد ارزیابی در کیمسیون ها قرار گیرند. اکنون هم امکان ارزیابی مجددا کمیسیون‌ها برای حضور این نمایندگان نیست. لذا اگر به این دو فوریت رای داده شود تا ظرف ۱۰ روز آینده می‌توان این نمایندگان در کمیسیون‌ها حضور پیدا کنند.

حسن لطفی نماینده رزند به عنوان مخالف دو فوریت گفت: در ابتدای مجلس علیرغم وجود تعدادی از نمایندگان واجد شرایط هیات رئیسه اجازه عضویت آنها در کمیسیون‌های تخصصی را نداد و سقف کمیسیون‌ها افزایش پیدا نکرد حال می‌خواهند این کار را انجام بدهند که اجحاف در حق سایر نمایندگان است.

روح الله عباس پور نماینده بوئین زهرا به عنوان آخرین موافق گفت: این ۱۰ نماینده که با پیروزی در دور دوم انتخابات وارد مجلس شدند حقشان برای حضور در کمیسیون‌ها تضییع شده و آنها  اکنون عضو کمیسیونی نیستند و نمی‌توان از تجربیاتشان استفاده کرد. این نمایندگان از مهر ماه در مجلس سرگردان بوده و باید شرایطی فراهم شود تا بتوان از تجربیات آنها استفاده کرد.

به گزارش سادس، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز این توضیح را داد که ۱۰ نماینده مجلس در دور دوم انتخابات مجلس وارد پارلمان شدند. انتخاباتی که قرار بود ۲۸ فروردین برگزار شود و به خاطر کرونا به تاخیر افتاد به دلیل این شرایط حضور این نمایندگان در کمیسیون‌ها با مشکل مواجهه شده است.

وی افزود: در ابتدای مجلس هم تبعیضی ایجاد نشد ما براساس آیین نامه اقدامات را انجام دادیم؛ اکنون باید شرایطی فراهم شود تا این ۱۰ نفر براساس تخصصشان در کمیسیون‌ها عضو شوند.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *