کشفیات نوروزی یگان حفاظت محیط زیست


فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور از کشف ۳۰۰ لاک‌پشت و ۵۰ مار آبی طی روزهای گذشته خبر داد.

متاسفانه هر ساله در ایام نزدیک به سال نو شاهد وقوع تخلفاتی در حوزه خرید و فروش غیر مجاز گونه‌های در معرض انقراض از جمله سمندر، لاک‌پشت و مار آبی هستیم. در این باره سرهنگ جمشید محبت‌خانی -فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور- در گفت‌وگو با سادس، اعلام کرد: طی چند روز گذشته در نتیجه بازرسی‌های محیط زیست، در استان‌های تهران و البرز ۳۰۰ لاک‌پشت و ۵۰ مار آبی کشف شد.

وی تاکید کرد: با توجه به اهمیت و جایگاه گونه‌های حیات وحش گشت و بازرسی‌های ویژه محیط زیست در استان‌های مختلف، در میادین میوه و تره‌بار به منظور حفاظت از گونه‌های در معرض انقراض و برخورد با متخلفان این حوزه با جدیت تداوم خواهد داشت.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور در ادامه با تاکید بر اینکه خرید و فروش سمندر، مار آبی و لاک‌پشت تخلف به حساب می‌آید، گفت: از کلیه شهروندان درخواست می‌کنم که در صورت مشاهده صید و خرید و فروش گونه‌های شاخص مثل سمندر، مار آبی و لاک‌پشت حتماً با شماره ۱۵۴۰ تماس بگیرند و تخلفات را به یگان محیط زیست گزارش کنند.

به گزارش سادس، اصغر مبارکی – کارشناس دفتر تنوع زیستی سازمان محیط زیست و مدیر کل سابق دفتر موزه‌های تاریخی طبیعی و ذخایر ژنتیکی این سازمان-  پیش از این در گفت‌وگو با سادس، با اشاره به اینکه برداشت و خرید و فروش گونه‌های بومی نیاز به مجوز سازمان حفاظت محیط زیست دارد، گفت: در ایام نزدیک به بهار خرید و فروش لاک پشت‌های برکه‌ای، مارهای آبی و سمندر در کشور انجام می‌شود اما برداشت و خرید و فروش این گونه‌های ارزشمند هیچ جایگاه فرهنگی و سنتی ندارد و همه این گونه‌ها تنها به خاطر ارزش‌های اقتصادی‌شان برداشت می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه این گونه‌های شاخص در بدترین مقطع سال که زمان تولید مثل آنهاست برداشت می‌شوند،اظهارکرد: چون متخلفان معمولاً همه سمندرهای یک منطقه را جمع‌آوری می‌کنند، باعث می‌شوند که توان بازیابی جمعیت این گونه برای سال بعد نیز از آن زیستگاه گرفته شود.

به گزارش سادس، مار آبی و لاک‌پشت از شمال کشور تهیه و به اقصی نقاط کشور به‌ویژه پایتخت منتقل می‌شود. سمندر لرستانی هم به عنوان یک گونه در حال انقراض از بخشی از خوزستان و لرستان به سایر نقاط برای فروش انتقال می‌یابد که بر اساس مصوبه شورای عالی محیط زیست، جریمه خرید و فروش سمندر و لاکپشت برکه‌ای ۳۰۰ هزار تومان و مار آبی ۲۰ هزار تومان است.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *