نکاتي در مورد آنتي بيوتيک و مصرف خودسرانه آن

مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک چه عوارضی برای مصرف کنندگان به دنبال دارد.

به گزارش سادس به نقل از هفته نامه امین جامعه، دکتر «محمد حسيني» داروساز در این خصوص گفت: مقاومت ميکروبي داروهای آنتی بیو تیک دوگونه است که يا به‌صورت جهش داخلي در ميکروب اتفاق مي‌افتد يا مقدار آنتي‌بيوتيک مصرف‌شده براي ازبين‌بردن ميکروب کافي نيست و با تغيير در ساختار ميکروب، مقاومت ميکروبي ايجاد مي‌شود.
با مصرف خودسرانه آنتي‌بيوتيک، نوع دوم مقاومت که اتفاقا مهم‌تر است، ايجاد مي‌شود و فراموش نکنيم که مشکلات ناشي از مقاومت ميکروب‌ها کاهش‌ يافته و علائم بيماري فروکش مي‌کند، اما ميکروب هنوز به‌طور کامل از بين نرفته و درست در اين مرحله است که با قطع مصرف دارو، رشد ميکروب افزايش ‌يافته و به‌عنوان ‌مثال در گلودرد چرکي، ميکروب مي‌تواند در مفاصل، قلب و کليه تکثير يابد. در حالت ديگر از مقاومت ميکروبي، علائم بيماري دو تا پنج روز بعد از قطع خودسرانه دارو، مجددا مشاهده ‌شده و فرد مصرف آنتي‌بيوتيک را ازسر مي‌گيرد.
باتوجه به اينکه حصول بهبودي طولاني‌تر است، چنين تصور مي‌شود که بدن نسبت به دارو مقاوم شده؛ درصورتي‌که بايد مدت طولاني‌تري دارو مصرف شود تا ميکروب به‌طور کامل از بين برود. با مصرف خودسرانه آنتي‌بيوتيک، خطر مقاومت عفونت نسبت به دارو وجود دارد. اگر فردي با مصرف آنتي‌بيوتيک خوراکي دچار ناراحتي گوارشي مي‌شود، تغيير در نوع مصرف دارو بايد با نظر و تأييد پزشک متخصص مربوطه انجام شود.
مقاومت ميکروبي نسبت به آنتي‌بيوتيک، مي‌تواند ازطريق آلودگي زيست‌محيطي نيز رخ دهد. به‌همين‌دليل بر مصرف منطقي دارو تأکيد مي‌شود. دور ريختن نادرست و غيرمسئولانه آنتي‌بيوتيک، موجب مي‌شود که اين دارو وارد محيط‌‌زيست شده و ازطريق آب‌هاي زيرزميني وارد بدن افراد شود. ريختن دارو و آنتي‌بيوتيک‌ها در فاضلاب، فاجعه زيست‌محيطي است. بهتر است افراد داروهاي اضافه را به داروخانه برده و نحوه صحيح امحاي آن را فراگيرند؛ ضمن اينکه توصيه مي‌شود از ريختن دارو در زباله پرهيز و در اين مورد حتما با داروساز مشورت شود.//

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *