تنها زرشک بی دانه جهان در حال پوسیدن


تنها زرشک بی دانه جهان در حال پوسیدن

سادس/خراسان جنوبی زرشک یکی از محصولات اصلی خراسان جنوبی است، حال آنکه حتی مردم ایران آن را به نام خراسان جنوبی نمی‌شناسند که اگر می‌شناختند این محصول روی دست کشاورز باد نمی‌کرد.

زرشک کاران خراسان جنوبی چند وقتی است که کار برداشت محصولشان را آغاز کرده‌اند. پیش بینی می‌شود امسال حدود ۲۱ هزار و ۹۰۰ تن زرشک از باغات زیر کشت این محصول استراتژیک در استان برداشت شود.

تنها زرشک بی دانه جهان در خراسان جنوبی تولید می‌شود و خراسان جنوبی از شرق تا عرب و از شمال تا جنوب زیر کشت مرواریدهای قرمز رنگ است، از درمیان گرفته تا قاین و تا افین زیرکوه، زرشک را می‌پرورانند. زرشکی که گاهی زخم خار مشکلاتش بیش از سودی است که می‌برند اما عشق به تولید هیچ گاه کشاورزان را از کار دور نمی‌کند.

به گزارش سادس، زرشک زرشک کاران در بارگاه‌های زرشک اندوخته شده و در بهمن و اسفندماه اوج فروش خود را تجربه می‌کند، اما اتفاقی که در سال گذشته افتاد این بود که کشاورزان به دلیل عدم جبران هزینه‌هایشان نتوانستند زرشک خود را بفروشند و هنوز زرشک‌های سال گذشته شان در انبارها مانده است، زرشکی که تا مرز نابودی و خرابی پیش رفته است.

یکی از کشاورزان از هزینه‌ای که برایش بسیار گران تمام می‌شود می‌گوید و ادامه می‌دهد: جایی برای ذخیره زرشک ندارم و هنوز زرشک‌های پارسال نیز مانده است که نیاز به توجه مسئولان داریم.

او از سودجویی دلالان می‌گوید و اظهار می‌کند: سه سال پیش شاخه زرشک کیلویی 10 هزار تومان بوده و اکنون به قیمت 7 هزار تومان به فردش می‌رسد و این به معنای بی عدالتی در حق کشاورز است. چرا باید قیمت را دلال تعیین کند. 

او از خرید توافقی تعاون روستایی به قیمت پایین نیز خبر می‌دهد و می‌گوید: خرید واحدهای فرآوری نیز مشکلات فروانی دارد چراکه باید برای فروش ساعت‌ها در صف بایستیم.

حبیبه آلمانی مهمویی، یکی از زرشک کاران عمده خراسان جنوبی است که با وجود سه فرزند معلول کار کشاورزی را آغاز کرده است. او همواره با شوق و ذوق به کار کشاورزی مشغول بوده اما امسال خنده‌ای تلخ از زرشک‌های بر زمین مانده‌اش بر لب دارد.

وی چند سالی است که محصول سالم را تولید می‌کند و یکی از تولیدکنندگان عمده زرشک است که سالانه از حدود ۷ هکتار زرشک خشک تولید می‌کند. در حال کار در باغ زرشکی‌اش با نهایت آرامش و ذوق خارهای زرشک را کنار می‌زند و زرشک برداشت می‌کند.

پس از برداشت ما را به گوشه‌ای باغ برای نشستن و آسودن دعوت می‌کند، نان تازه‌اش را از تنور درمی‌آورد و با آب زرشک پذیراییمان می‌کند.

او از تولید سالم می‌گوید، از قیمتی که پس از چیدن زرشک‌ها باید تحمل کند، قیمتی که حتی هزینه‌های کارگر و کود کشاورزی را پوشش نمی‌دهد.

آلمانی، دلش نمی‌آید محصولی که سال‌ها برایش زحمت کشیده با این قیمت بفروشد، در نتیجه زرشک پارسالش در انبار مانده و هنوز نفروخته است. او می‌گوید دلالان محصولش را کیلویی 40 هزار تومان می‌خرند و این مبلغ حتی کفاف هزینه‌هایش را نمی‌دهد.

این کشاورز ادامه داد: تسهیلات جهاد کشاورزی نیز به درد کشاورز نمی‌خورد چرا که قرضی روی قرض کشاورز ایجاد می‌کند، درست است که سود کمی دارد اما کشاورز توان دادن این قرض را ندارد.

او از مسئولان انتظار دارد به فکر خراب شدن زرشک کشاورزان در بارگاه‌ها باشند، زرشکی که سال‌ها برایش در سرما و گرما زحمت کشیده‌اند.

این کشاورز پیشنهاد می‌دهد که مسئولان قیمت تضمینی برای زرشک درنظر بگیرند که کشاورز اطمینان داشته باشد که یک نهاد از او حمایت می‌کند.

او از مسئولان می‌خواهد بودجه‌ای برای کشاورز در نظر بگیرند و کشاورزی که محصول سالم برای سفره‌های مردم تولید می‌کند را ببینند.  

او گلایه کرد از روزهایی که برای کشورش محصول سالم و ارگانیک تولید می‌کند اما حتی برخی استان‌ها زرشک را نمی‌شناسند در حالی که اگر کشاورزی نباشد صنعت نیز از رونق می‌افتد.

او معتقد است کشاورزی مادر تمام صنایع است و اگر کشاورزی احیا شود کل اقتصاد کشور احیا می‌شود، اما افسوس که حتی محصولات کشاورزی را در کشور خودمان نیز نمی‌شناسند.

 ویترین زرشک راه‌اندازی می‌شود

غلامرضا قوسی، رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: سازمان جهاد کشاورزی استان در نامه‌ای از وزارت امور خارجه کشور خواسته است برای توسعه‌ صادرات زرشک در سفارتخانه‌های ایران، ویترین زرشک راه‌اندازی شود تا این محصول به مشتریان خارجی بیشتر شناسانده شود و متقاضیان خارجی خرید این محصول افزایش یابد که گویا وزارت امور خارجه نیز با این درخواست موافقت کرده است.

وی اظهار کرد: سالانه حدود ۲۲ هزار تن زرشک خشک در استان تولید می‌شود و بر حسب میزان تولید، مقدار کمی محصول زرشک خراسان‌جنوبی به بازارهای جهانی راه می‌یابد.

وی افزود: بیش از ۱۶ هزار و ۷۲۶ هکتار از سطح زیرکشت باغات استان مربوط به محصول زرشک است که سالانه ۲۲ هزار تن محصول از این باغات برداشت می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی  با بیان اینکه سالانه 6600 تن محصول زرشک در استان بسته‌بندی و 2770 تن فرآوری می‌شود، بیان کرد: سالانه کمتر از دو درصد زرشک خراسان‌جنوبی صادر و بیشتر محصول زرشک در داخل کشور مصرف می‌شود که به‌ دلیل شیوع ویروس کرونا مصرف آن کاهش یافته است.

قوسی با اشاره به ضربه مهلک کرونا به زرشک‌کاران استان و تمهیدات اندیشیده شده برای جبران بخشی از این ضررها، گفت: هفت غرفه در میادین میوه و تره بار در تهران و مشهد پیش‌بینی و هماهنگی‌های لازم برای توزیع زرشک تازه و خشک انجام شده است.

وی با بیان اینکه به ‌دلیل شیوع ویروس کرونا، خرید و فروش زرشک سخت و کاهش قیمت و رکود بر بازار هم بر مشکلات افزوده است،  اظهار کرد: به صورت تخمینی حدود یک سوم محصول زرشک استان روی دست کشاورزان باقی مانده است.

قوسی ادامه داد: با تعدادی از کارخانه‌های فرآوری و تولید محصولات غذایی بزرگ کشور در حال رایزنی هستیم تا زرشک تازه در اختیارشان قرار گیرد و یک خط تولید به این محصول اختصاص یابد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی  با اشاره به دیدار انجام شده با رئیس سازمان توسعه تجارت و بازرگانی وزارت صمت و معاون امور اقتصادی وزارت امور خارجه و رایزنی برای صادرات زرشک، یادآور شد: به نماینده مردم قاینات و زیرکوه پیشنهاد دادیم تا برای ارائه تسهیلات ارزان ‌قیمت به زرشک‌کاران، تسهیلات ارزان ‌قیمت برای راه‌اندازی واحدهای فرآوری و استمهال تسهیلات بهره‌برداران زرشک، مصوبه مجلس را بگیرد.

دغدغه‌های کشاورزان تنها با عملگرایی و تحقق وعده‌های مسئولان رفع می‌شود

حسین خسروی، رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی نیز چندی پیش گفت: هفت هزار تن از محصول زرشک سال گذشته در انبارهای کشاورزان استان باقی مانده است؛ این در حالی است که زرشک جدید نیز در حال برداشت از باغات بوده و کشاورزان مستاصل هستند که با این محصول چکار کنند.

وی اظهار کرد: مسئولان استان باید گزارش دقیق از خسارت‌های سیل شهریورماه داشته باشند چراکه برای زمستان علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی با بیان اینکه امنیت غذایی یکی از شاخه‌های امنیت است و اگر امنیت غذایی نباشد حتی امنیت سیاسی با چالش مواجه می‌شود، افزود: در دیدار ابتدای سال‌جاری با وزیر جهادکشاورزی موضوع تکمیل آزمایشگاه دامپزشکی خراسان جنوبی و نیاز اعتباری پنج میلیاری این پروژه مطرح شد.

خسروی با بیان اینکه با گذشت شش ماه هنوز این اعتبار اجرایی نشد و با توجه به تورم اکنون پروژه به اعتبار بیشتری نیاز دارد، تصریح کرد: تاکنون ۸۵ درصد آزمایشگاه دامپزشکی تکمیل شده است که راه‌اندازی سریعتر آن کمک‌های فراوانی به استان خواهد کرد.

وی با بیان اینکه لازم است نیازهای تشکل‌های کشاورزی از سوی مسئولان جدی گرفته شود، اظهار کرد: رئیس سازمان تعاون روستایی می‌گوید کشاورزان نگران نباشند، اما صرف گفتن، نگرانی کشاورزان را رفع نمی‌کند چرا که امروز از گفتار درمانی عبور کردیم.

نماینده مردم شهرستان‌های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دغدغه‌های کشاورزان تنها با عملگرایی و تحقق وعده‌های مسئولان رفع می‌شود، یادآور شد: برخی روستاییان خراسان جنوبی در مزرعه خود خانه کارگری احداث کردند تا تولید و اشتغال ایجاد کنند، اما جلوی آن گرفته می‌شود.

زرشک ابتدا باید معرفی شود

سلمان اسحاقی، نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس نیز تنها راه حل مشکل را رونق صادرات می‌داند و ادامه می‌دهد: باید واسطه بین تولیدکننده و صادرکننده را برداشت.

وی افزود: در دیدار با معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه بر روی این موضوع تمرکز کردیم و وی اولین قدم برای صادرات را معرفی محصول به کل جهان دانست.

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس ادامه داد: در اولین گام  در سایت رسمی اتاق کشاورزی مجارستان به زبان مجاری و انگلیسی در خصوص توانمندی کشاورزی، به خصوص زرشک مطالبی بارگذاری شد.

اسحاقی ادامه داد: امیدوارم بتوانیم با اتاق کشاورزی کشورهای دیگر نیز مذاکرات لازم را انجام دهیم و با معرفی مستقیم محصولات کشاورزی، سهم زرشک را در صادرات کشور و معرفی به جهانیان پیدا کنیم.

حال چشم امید کشاورزان به اقداماتی است که مسئولان انجام می‌دهند تا در ابتدا زرشک را با نام خراسان جنوبی به ایران و جهان بشناسانند، کاری که باید از سال‌های گذشته انجام می‌گرفت. ابتدا باید زرشک را بشناسند تا بخرند و این تمام آن چیزی است که بغضی در گلوی کشاورز است. کشاورزان منتظرند تا رایزنی‌ها جواب دهد و بتوانند زرشک‌های بر زمین مانده خود را بفروشند، اما این اقدامات نباید درست در فصل برداشت اوج گیرد و تا سال بعد هیچ کس اثری از زرشک نبیند، زرشکی که با این سختی به دست می‌آید باید در طول سال در بازارهای ایران و جهان حرف اول را بزند، آن هم به نام خراسان جنوبی.

انتهای پیام 

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *