گفت‌وگو با یک بانوی کشتی‌گیر: مردم با تعجب به ما نگاه می‌کنند


کشتی بانوان

پنج سال پیش بود که رئیس فدراسیون کشتی خبر راه اندازی کشتی بانوان در ایران را با انتصاب مسئول کشتی با کمربند بانوان اعلام کرد. این اقدام هرچند که مخالفان و موافقانی داشت، اما سرآغازی شد برای تحولات بعدی در ورزش بانوان و تغییر این دیدگاه در جامعه که ورزش اول کشور را فقط مختص مردان می دانستند.

به گزارش خبرنگار سادس، زنان علاقمند به این رشته که کشتی سالها به یک آرزو برای آنها تبدیل شده بود، به این رشته ورود کردند، در برابر طعنه ها و مخالفت ها ایستادند و با افتخارآفرینی راه را برای ورود دیگر زنان به این رشته هموار کردند.

سحر امیریان بانوی کشتی‌گیر کرمانشاهی و عضو تیم ملی کشتی یکی از اولین بانوان ایرانی است که به این رشته ورود کرد و در وزن ۷۰ کیلوگرم توانست خیلی زود خود را مطرح  کند. با این بانوی ۲۱ ساله کشتی گیر به گفت وگو نشستیم.

چطور شد به کشتی وارد شدی؟
سال ۹۳ بود که از طریق یکی از آشنایان که در هیات کشتی کرمانشاه کار می کند، از راه اندازی کشتی بانوان در ایران باخبر شدم و همراه خواهرم – منا امیریان-  که اکنون داور بین المللی کشتی بانوان است به این رشته وارد شدیم.

پیش از کشتی به رشته ورزشی دیگری ورود کرده بودی؟
بله، از کودکی به صورت حرفه ای در رشته ژیمناستیک فعالیت می کردم. بعدها به چندین رشته دیگر وارد شدم که راگبی از جمله آنها بود و در این رشته حتی مدال کشوری گرفتم.

به کشتی علاقمند بودی؟
  از نوجوانی به این رشته علاقه داشتم، اما به دلیل ممنوعیت ورود بانوان به این رشته ناچارا رشته های دیگر را دنبال کردم.

پس شما اولین کشتی گیران بانوی کرمانشاه هستید؟
 پس از اعلام راه اندازی کشتی بانوان در ایران، کرمانشاه یکی از اولین استان هایی بود که این رشته را راه اندازی کرد و من به همراه خواهرم و سه بانوی دیگر اولین زنان کشتی گیر کرمانشاه شدیم.

اطرافیانتان موافق ورود شما به این رشته بودند؟
خانواده ام مشکلی نداشتند، اما گاها آشنایان و اطرافیان کنایه می زدند و باعث ناراحتی می شدند که گذشت زمان و مقام هایی که کسب کردم این مشکل را حل کرد.

طی این سالها نگاه مردم به یک زن کشتی گیر را چگونه دیدید؟
باوجود اینکه پنج سال از راه اندازی کشتی بانوان در ایران می گذرد و مسابقات و دو دوره لیگ نیز برگزار شده، اما به دلیل نوع نگاه حاکم بر جامعه هنوز برای مردم جا نیفتاده که یک زن می تواند کشتی بگیرد، بطوریکه به یک زن کشتی گیر با تعجب نگاه می کنند حتی در اوایل ورود به این رشته زمانی که می خواستیم برای خرید لباس به فروشگاه های ورزشی برویم برای فروشندگان نیز غیرقابل باور بود.

استقبال زنان کرمانشاهی از کشتی چطور است؟
خوشبختانه استقبال بسیار خوبی دارند و خوشحالیم که توانستیم زمینه ورود سایر دختران علاقمند به این رشته را در استان فراهم کنیم.

کیفیت کشتی بانوان کرمانشاهی در چه سطحی است؟
زنان کرمانشاهی به واسطه ساختار جغرافیایی استان، فیزیک بدنی و مرزنشین بودن، بسیار جنگجو و باغیرت در مسابقات حاضر می شوند و جزو بهترین کشتی گیران ایران هستند.

هیات کشتی استان از کشتی بانوان حمایت لازم را دارد؟
بله، گاها حتی بیش از کشتی مردان نیز به بانوان کشتی گیران اهمیت می دهند. تمام امکانات و بسترهای ضروری را برای حمایت از ما، توسعه این بخش و ارتقاء آن در استان فراهم می کنند.

در چندسال گذشته در مسابقات مختلفی شرکت کرده ای؟
امسال مسابقات انتخابی تیم ملی برای حضور در رقابت های بین المللی کشتی بانوان در لبنان انجام شد که متاسفانه در جایگاه دوم قرار گرفتم و نتوانستم همراه تیم ملی به این مسابقات اعزام شوم. اما در مجموع از سوی فدراسیون اردوها و تورنمنت های خوبی را برای بانوان کشتی گیر برگزار کرده اند.

برای حضور در سومین دوره رقابت های لیگ کشتی بانوان که دی ماه برگزار می شود، برنامه ریزی داری؟
بله، تیم باغچه مینو به نمایندگی از استان کرمانشاه در رقابت های لیگ برتر کشتی بانوان حضور دارد. در دور اول این رقابت ها تیم ما به علت مصدومیت یکی از بازیکنان به مقام دوم دست یافت و در لیگ دوم نیز مصدومیت دو نفر از کشتی گیران و استرسی که این موضوع به تیم وارد کرد باعث شد نتوانیم نتیجه مطلوبی بگیریم و در جایگاه ششمی قرار گرفتیم. برنامه ریزی کرده ایم که بتوانیم با تمرینات منسجم ورودی قدرتمند به لیگ سوم داشته باشیم و مقام قهرمانی را کسب کنیم.

برای مسابقات برون مرزی چطور؟
چند وقت پیش قرار شد مسابقات جهانی کشتی بانوان به میزبانی ایران برگزارشود، اما گویا این مسئله فعلا منتفی شده، باتوجه به اینکه مسابقات انتخابی تیم ملی پس از مسابقات لیگ انجام می گیرد، تمرکزم را برای حضوری قوی در این مسابقات قرار داده ام.

گفت و گو با خبرنگار سادس: فاطمه احمدیان

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *