به مناسبت اول شهريور ماه؛ روز پزشك

در ايران، اول شهريور ماه همزمان با زادروز بوعلي سينا، به پاس تأليفات و خدمات وي، به علوم پزشکي و فعاليت وي در اين رشته، و تجليل از پزشکان، روز پزشک نام گذاري شده‌است.

ابوعلي سينا، نه تنها يکي از بزرگ ترين فيلسوفان جهان، بلکه يکي از برجسته ترين چهره هاي تاريخ پزشکي در همه دوران هاست. مهم ترين اثر وي در پزشکي، کتاب قانون (القانون في الطب) است که آن را پيش از سال 406 هجري قمري، يعني در حدود 35 سالگي تأليف کرده است. اين کتاب طي چندين سده، چه در سرزمين هاي اسلامي و چه در اروپاي سده هاي ميانه، همه کتاب هاي ديگر را در سايه خود نهاده بود. اعتبار و شهرت کتاب قانون در محافل پزشکي جهان اسلام تا بدان جا رسيده بود که نظامي عروضي درباره آن چنين مي گويد: «اگر بقراط و جالينوس زنده شوند، روا بُوَد که پيش اين کتاب سجده کنند». البته ابن سينا به جز قانون، کتاب هاي ديگري هم در علم پزشکي نوشته است.

پزشکان ضامن سلامت جامعه ، امنيـت روحي بيماران و فرشتگان نجاتي هستند که درد جسم را با روح بلندشان در سايه لطف الهي التيام مي بخشند. اين روز بر جامعه پزشکي و تمامي پزشکان متعهد کشور، مبارک باد.
در پيشينه تاريخي و فرهنگ عمومي و باور اجتماعي مردم سرزمين كهن ايران اسلامي، همواره طبابت و طبيب از قداست و جايگاه ويژه اي برخوردار بوده است.
طبيب را مظهر اسم مُحيي و احياء گري ناميده و او را عيسوي مسلك مي دانستند كه با دم مسيحيائي خويش درد و رنج را از جسم و روان دردمندان زدوده و شوق اميد را در كالبد جسم و روح زندگي آنان مي دميده است و با چنين نگاه و انتظاري، طبابت نيز با حكمت و اخلاق درآميخته و طبيب خود را نيازمند عنايت شافي مطلق و حقيقت محض مي پنداشته است.
در فرهنگ اسلامي، ارزش دانش گرانقدر پزشكي و فعاليت حرفه اي طبيب تا بدان اندازه والا و عظيم است كه طبيب مظهر اسم شريف محيي و احياء گري معرفي شده است و همچنين در متن فرهنگ و حيات اجتماعي مردمان اين مرز و بوم نيز طبيب و طبابت از جايگاه ويژه و اهميت والايي برخوردار بوده است، تا بدان اندازه كه بيماران و دردمندان نه فقط براي جستجوي تسكين و درمان دردهاي جسماني خويش، بلكه در مقام مشاوره و هدايت جويي در همه ابعاد زندگي فردي و اجتماعي خود به حكيم و طبيب متوسل مي گرديده اند، چرا كه حكيم و طبيب در افق نگاه و قضاوت آنان شخصيتي مبـّرز و برخوردار از دانش فقهي و پزشكي و آراسته به فضائل والاي اخلاقي بوده است و نماد برجسته و الگوي بارز چنين انديشوران دلسوز وعالمان فرزانه در تاريخ پر فروغ اين سرزمين، طبيب نامور و نابغه بزرگ ايراني، شيخ الرئيس ابوعلي سينا بود كه بدليل ارتباطش با خدا و مكتب وحي، نور حكمت الهي در دل او درخشيد و به حكيم الهي تبديل شد.
همان دانشمند بزرگي كه با نبوغ والا و مجاهدات بي شائبه در عرصه كشف و تبيين واقعيت ها و مفاهيم علمي، خدمات بزرگي به جهان علم و بشريت نموده و تأليفات ارزشمند وي ساليان مديدي عامل تعميق و پويايي آموزش و تحقيق در معتبرترين مراكز علمي و آكادميك دنيا بوده است.
اين فرهنگ و باور در سايه تعاليم توحيدي، بزرگ مرداني را تربيت كرده است كه فروغ علم و انديشه شان در سپهر دانش بشري، راهگشا بوده است و همگان را به همراهي فراخوانده است. ابن سينا، جرجاني، رازي و … دانشمندان شهير و طبيبان فرهيخته اي هستند كه پرچم دار همراهي دانش و اخلاق بوده و در سايه سار ارزش هاي ديني و آموزه هاي توحيدي، علم را در خدمت انسانيت و رشد فضليت هاي اخلاقي قرار داده اند.
جامعه پزشكي ايران اسلامي، علاوه بر برخورداري از چنين پيشينه ارزشمند و افتخار انتساب روز پزشك به زادروز طبيب و فيلسوف نامدار ايران اسلامي شيخ الرئيس ابن سينا، مفتخر است كه در همه اعصار، فضاي معنوي آن معطر به عطر وجود بزرگ مردان گمنام و نيك انديشان موحدي بوده است كه وسوسه هاي فريبناك مادي و تفاخرات دنيوي در مقابل روح بلند آنان سر تعظيم و ستايش سائيده است و افتخار خدمت به محرومين و دردمندان را با هيچ موقعيتي برابري نداده اند.
در بازخواني اين پيشينه افتخارآميز، حضور سبز و حماسي پزشكان ايران اسلامي در سال هاي دفاع مقدس فصل درخشاني است كه به علت قرابت و همراهي با عظمت معنوي ارزش هاي شهادت و ايثار، جاودانگي يافته و با تقديم شهيدان والا مقامي چون دكتر رهنمون، دكتر طباطبايي، دكتر كرباسي و ساير شاهدان، فضاي فرهنگي جامعه پزشكي كشور را عزت و آبرو بخشيده است.
بي ترديد ياد آنان همواره هم آوائي پزشكان و پيراپزشكان را در زمزمه سرود بلند ايستادگي، آرمانخواهي و سرافرازي نظام مقدس جمهوري اسلامي همگام با امت صبور ايران اسلامي استمرار خواهد بخشيد.
روز پزشك فرصت مغتنمي است تا سياستگذاران و مديران عرصه آموزش پزشكي و بهداشت و درمان كشور با همفكري، همراهي و مساعدت همه مجامع و نيروهاي دلسوز جامعه پزشكي سياست ها و راهكارهاي ترويج و اشاعه ارزش هاي معنوي و اخلاق پزشكي و ارتقاء جايگاه و منزلت شاغلين حرفه هاي پزشكي را مورد بازخواني و توجه قرار داده و با برنامه ريزي و بهره مندي از توانمندي هاي ملي در عرصه تقنيني و اجرائي، مسئوليت ملي خويش را در جهت حل و رفع معضلات و مشكلات جامعه پزشكي كشور، به ويژه پزشكان جوان اداء نمايند.
يكم شهريور ماه سالروز ولادت بزرگ دانشمند و طبيب برجسته نامدار ايراني جهان اسلام، شيخ الرئيس ابوعلي سينا و روز پزشك بر تمامي طبيبان فرزانه و جامعه پزشكي تلاشگر ايران اسلامي خجسته باد.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *