مسجد هسته مقاومت فرهنگي و پايگاه فعاليت اجتماعي است

مقام معظم رهبري، مساجد را «هسته مقاومت» به‌ويژه مقاومت فرهنگي برشمردند و خاطرنشان کردند: اگر حصار و خاکريز فرهنگي نباشد، همه چيز از دست مي رود.

به گزارش سادس به نقل از پايگاه اطلاع رساني مقام معظم رهبري، حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح امروز (يکشنبه) در ديدار ائمه جماعات مساجد استان تهران، مساجد را پايگاه «اجتماع، مشورت، مقاومت، برنامه ريزي و حرکت اجتماعي و فرهنگي» خواندند و با اشاره به ضرورت تقويت ايمان ديني مردم به عنوان تکيه‌گاه اصلي انقلاب و نظام افزودند: براي تشخيص تکليف در قبال مسائل جاري بايد با نگاهي کلان و فرهنگي، روند کلي حرکت جامعه را تحليل و جريان‌شناسي کرد.

رهبر انقلاب با يادآوري فلسفه تعيين روز جهاني مسجد، افزودند: اين روزِ اساساً انقلابي، با پافشاري و مطالبه جمهوري اسلامي و به علت آتش زدن مسجدالاقصي به دست صهيونيستها و با هدف مقابله امت اسلام با رژيم صهيونيستي، در سازمان کنفرانس اسلامي تصويب شد و بايد با همين نگاه، آن را مورد توجه قرار داد.

حضرت آيت الله خامنه‌اي، تشکيل مسجد را از ابتکارات اسلام براي شکل دادن به اجتماعات و ارتباطات مردم بر محور «ذکر، نماز و توجه به خداوند» خواندند و افزودند: در تاريخ اسلام، مسجد مرکزي براي مشورت، همکاري و تصميم‌گيري در مسائل مهم اجتماعي، سياسي و نظامي بوده است.

رهبر انقلاب از همين زاويه بر اهميت مسئله نماز تأکيد و خاطرنشان کردند: نماز بايد با کيفيت و توجه عميق به خداوند متعال، و به‌دور از آفاتي همچون غفلت و ريا باشد و نقش ائمه جماعات در تبيين و ترويج عملي و زباني مسئله نماز به عنوان حقيقتي جذاب و شوق‌انگيز بسيار مهم است.

ايشان، مسجد را پايگاهي براي همه کارهاي نيک دانستند و گفتند: مسجد بايد پايگاه «انسان‌سازي، عمران دل و دنيا، مقابله با دشمن، بصيرت‌افزايي و زمينه‌سازي براي ايجاد تمدن اسلامي» باشد، بنابراين وظيفه امام جماعت علاوه بر اقامه نماز، «اقامه حق و عدل، تبيين دين و ابلاغ احکام ديني» است.

حضرت آيت الله خامنه‌اي، امام جماعت را «محور مسجد» خواندند و افزودند: امامت مسجد شغلي مهم و اساسي است و نبايد با نگاهي حاشيه‌اي به اين مأموريت مهم، در حق مسجد کم گذاشت، بلکه بايد با «حضور منظم و با طمأنينه، اداي با کيفيتِ نماز، گفت‌وگو با مردم و تشکيل حلقه‌هاي معرفتي و پاسخ به سؤالات جوانان»، حق مسجد را ادا کرد.

ايشان، محوريت بخشيدن به مساجد را از جمله هنرهاي بزرگ امام عظيم‌الشأن از همان روزهاي اول انقلاب اسلامي برشمردند و افزودند: مسجد «پايگاه انواع فعاليتهاي اجتماعي» است و در تقويت فکري و ترغيب مردم به فعاليتهاي گوناگون اجتماعي نقش اساسي دارد.

رهبر انقلاب مساجد را «هسته مقاومت» به‌ويژه مقاومت فرهنگي برشمردند و خاطرنشان کردند: اگر حصار و خاکريز فرهنگي نباشد، همه چيز از دست مي رود.

ايشان، تلاش پيچيده و متنوع دشمنان براي نفوذ فرهنگي را گسترده تر از اوايل انقلاب دانستند و افزودند: آماج اين حرکت مستمر و چند لايه، ايمان ديني مردم است، يعني همان عاملي که عامل اصلي پيروزي انقلاب اسلامي و تشکيل جمهوري اسلامي بوده است.

حضرت آيت الله خامنه اي، انقلاب اسلامي را زلزله اي شديد در ارکان نظام سلطه خواندند و افزودند: به برکت «اسلام انقلابي» و «انقلاب اسلامي» هدف اصلي زورگويان جهاني يعني فرمانروايي بر منطقه ناکام مانده و امريکا در منطقه غرب آسيا عملاً زمين‌گير شده است.

رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: اگر ايمان و پايبندي ملت به اسلام نبود، ايران نيز همچون ديگران زير چتر امريکا و غيرامريکا مي رفت و به همين علت است که آنها با ايمان مردم، خصومتي عميق و پايان ناپذير دارند.

ايشان، جوانان را در هدف گذاري هاي دشمنان براي نفوذ فرهنگي و تضعيف ايمان و اعتقادات مردم، يک هدف اصلي دانستند اما افزودند: با وجود همه طرحهاي فريبنده، خيلِ عظيم جوانان مؤمن به عنوان يکي از معجزات بزرگ انقلاب، نسل جوان امروز را پيشتازتر از جوانان اول انقلاب قرار داده است.

حضرت آيت الله خامنه اي نقش مساجد را در افزايش مقاومت و تحکيم هنرمندانه حصار فرهنگي، مهم ارزيابي کردند و افزودند: مسجد پايگاه بزرگ بسيج و حرکت فرهنگي است.

ايشان، ائمه جماعات را به استفاده هر چه بيشتر از شيوه هاي صحيح کار در مساجد توصيه و به عنوان يک مثال خاطرنشان کردند: جلسات رو در رو با مردم، از ديگر شيوه هاي تبليغاتي در رسانه هاي مختلف، مؤثرتر است.

رهبر انقلاب، در تبيين نکته اي مهم، «فرهنگ و بصيرت فرهنگي» را مبناي کار حقيقي سياسي خواندند و تأکيد کردند: سياست در معناي واقعي، طرفداري از اين يا آن شخص نيست بلکه به معناي برخورداري از نگاه کلان و توان تحليل حرکت عمومي جامعه است.

رهبر انقلاب افزودند: در نگاه سياسيِ حقيقي، بايد با بررسي حرکت عمومي جامعه، پاسخ چند سؤال اساسي روشن شود: سبک زندگي جاري ما را به کدام سمت و سو مي کشاند و آيا در حال حرکت به سمت عدالت اجتماعي، استقلال واقعي و شکل دهي تمدن اسلامي هستيم يا به سمت وابستگي به امريکا و تأثيرپذيري از بافته ها و يافته هاي غربي حرکت مي کنيم؟

ايشان افزودند: البته در خلال اين نگاه کلان و جريان شناسي واقعي، تکليف مسائل جاري و موضع‌گيري انسان در قبال اشخاص، احزاب و گروهها نيز مشخص مي شود.

حضرت آيت الله خامنه اي در ذکر مثالي در تبيين اهميت داشتن نگاه و تحليل کلان گفتند: در اوايل فتنه به يکي از سران فتنه گفتم شما در ظاهر با نظام هستيد و به گفته خودتان در حال اعتراض انتخاباتي هستيد اما بدانيد که مديريت اين جريان به دست بيگانگان مي افتد و آنها با استفاده از کار شما، اصل نظام را هدف مي گيرند.

رهبر انقلاب افزودند: آنها -البته اگر با نگاه خوشبينانه به ماجرا بنگريم- حرف اينجانب را نفهميدند و وارد شدند و همه ديدند که چگونه انتخابات، بهانه اي براي حمله و نفي اصل نظام شد.

ايشان خاطرنشان کردند: برخي مي گويند يک حرفي آن موقع زده شده، بگذريم؛ اما بايد توجه داشت که اگر در طرفداري از کسي حرفي زده مي شود که مخالف سخنان و مواضع اوست، آن شخص بايد اعلام مخالفت کند وگرنه به حساب او گذاشته مي شود.

رهبر انقلاب اسلامي سخنان خود را در جمع ائمه جماعات استان تهران با بيان چند نکته ديگر ادامه دادند.

«اقامه نماز جماعت در هر سه وقت نماز» و «باز بودن مساجد براي مراجعه مردم و خواندن نماز در طول روز» از جمله اين نکات بود.

ايشان با انتقاد از ديدگاهي که پيشنمازي مساجد را فقط در خواندن نماز خلاصه مي کند، افزودند: اين نگاه جفاآميز در واقع همان نگاه سکولار است که دين را در عمل شخصي منحصر مي کند و از ورود به مسائل اجتماعي- سياسي باز مي دارد.

حضرت آيت الله خامنه اي در همين زمينه خاطرنشان کردند: «اسلام سکولار و محصور در عبادات چه فردي و چه دسته‌جمعي» حتي اگر طرفداران فراواني داشته باشد، مورد خصومت سلطه‌گران نيست، آنچه زورگويان جهاني با آن دشمني دارند، «اسلام مقتدر» است که نظام سياسي- اجتماعي تشکيل مي دهد و ملتها را به سمت سعادت حقيقي دنيا و آخرت هدايت مي کند.

«توجه خاص به جوانان و قائل بودن جايگاهي خاص براي نسل جوان» نکته ديگري بود که رهبر انقلاب به ائمه جماعات توصيه کردند.

ايشان افزودند: دل جوانان را با ايجاد جاذبه صحيح يعني «سخن و اقدام آميخته با معنويت و عرفان واقعي» جذب مساجد کنيد تا کشور و جامعه از برکات فراوان حضور نسل جوان در مساجد بهره مند شود.

حضرت آيت الله خامنه اي همچنين تدوين سرگذشت مساجد را در قالبهاي گوناگون نظير کتاب، عکس و يا نماهنگ، براي آگاهي جوانان امروز و فردا مهم خواندند.

رهبر انقلاب در پايان سخنان‌شان تأکيد کردند: با وجود همه دشمني‌هاي گسترده، آشکار، پنهان و پيچيده قدرتهاي ظالم و زورگو، کلمه طيبه جمهوري اسلامي روز به روز در حال استحکام و اقتدار بيشتر است و به برکت ايمان و اتحاد مردم اين توطئه‌ها همچنان بي‌نتيجه خواهد ماند.

پيش از سخنان رهبر انقلاب اسلامي، حجت‌الاسلام والمسلمين حاج علي اکبري رييس مرکز رسيدگي به امور مساجد در گزارشي با گرامي‌داشت روز جهاني مسجد، گفت: مسجد زمينه‌ساز ارتقاي بصيرت مردم ومرکز تربيت مجاهدان و مومناني در تراز انقلاب اسلامي است.

آقاي حاج علي اکبري با بيان اينکه بيش از 97 درصد شهداي کشور از پرورش‌يافتگان مساجد هستند، خاطرنشان کرد: «تعيين چشم‌انداز»، «فرهنگ سازي»، «همکاري ائمه جماعات»، «تشکيل جبهه مشترک و متحد براي گفتمان سازي»، «استفاده از ظرفيت نخبگان و جوانان»، «اداره مسجد با مشارکت مردم» و «استفاده از ظرفيت مسجد براي ساخت جامعه مؤمن»، از مهمترين اهداف و برنامه‌هاي مساجد است.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *