موانع سرمایه‌گذاری و معیشت مردم با لغو تحریم رفع نشده است/ ارز تک نرخی بازار ایران را جذاب می‌کند

بلومبرگ با اعلام اینکه هنوز موانعی سر راه سرمایه‌گذاری در ایران وجود دارد و وضعیت زندگی مردم با لغو تحریم‌ها بهبود نیافته است، نوشت: تک نرخی شدن ارز موجب شفافیت اقتصادی و جذب سرمایه‌گذاران می‌شود.

به گزارش سادس بلومبرگ طی گزارشی به بحث احتمال تک‌نرخی شدن ارز در ایران و فوایدی که اجرای این طرح می‌تواند برای اقتصاد کشور داشته باشد می‌پردازد.

بلومبرگ نوشته است؛ پایان ارز دو نرخی باعث افزایش شفافیت مالی و اقتصادی و کاهش هزینه‌ها خواهد شد.

بر اساس این گزارش، بانک مرکزی ایران علامت داده است که به زودی ارز تک نرخی در کشور اجرایی خواهد شد که پیش از این دو نرخی بود، تاکنون اجرای ارز دولتی موانعی برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی محسوب می‌شد.

سیاستگذاران، اوایل این ماه اعلام کردند که بعد از این برای خرید ارزهای خارجی، از ارز تک‌نرخی که بانک مرکزی اعلام می‌کند استفاده خواهد شد.

اکبر کمیجانی معاون بانک مرکزی هم گفته است؛ مقررات پاسخگوی نیازهای بازار خواهد بود و این روند را هدایت خواهد کرد.

به گفته کارشناسان، این اقدام باعث ورود پول نقد به سیستم بانکی  به جای چرخش در صرافی‌ها خواهد شد.

براساس این گزارش، ترغیب شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران، یکی از اهداف اصلی در دولت ایران است تا اقتصاد ایران را احیا کند که بعد از اعمال تحریم‌های بین‌المللی، این سرمایه‌گذاری‌ها به شدت کاهش یافته است.

براساس  گزارش اف دی آی اینتلیجنس، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در چهار ماهه نخست امسال در ایران ۴.۵ میلیارد دلار رسیده است.همچنین دولت امیدوار است میزان سرمایه‌گذاری خارجی سالانه ۳۰ تا ۵۰ میلیارد دلار انجام شود.

اعمال تحریم‌های بین‌المللی باعث ایزوله شدن سرمایه‌گذاری‌ها و تضعیف ریال شد و همچنین شکاف بین دو نرخ ارز موجود در ایران بیشتر شد و بانک مرکزی مجبور بود روزانه نرخ ارز را اعلام کند اما بعد از لغو تحریم‌ها، شکاف بین دو نرخ ارز موجود در ایران یعنی مبادله‌ای و آزاد کاهش یافت.

براساس این گزارش، هنوز موانعی سر راه سرمایه‌گذاری خارجی در ایران وجود دارد و هم‌چنان ایرانی‌ها معتقدند که وضعیت زندگی آنها در سال جاری با لغو تحریم‌ها بهبود نیافته است. بخشی از تحریم‌ها به دلیل اینکه آمریکا ایران را متهم به توسعه موشکی و حمایت از گروه تروریست می‌کند هم‌چنان پابرجاست.

ماه گذشته روحانی رئیس‌جمهور ایران تأکید کرد که نرخ ارز به سمت تک نرخی شدن حرکت کند، چند روز بعد ولی‌الله سیف رئیس بانک مرکزی ایران گفت: سیاست تک‌نرخی باید قبل از پایان سال جدید اجرایی شود.

بحث تک‌نرخی شدن می‌تواند برای سرمایه‌گذاران خارجی جذابیت ایجاد کند.

امیر نقشینه‌پور مدیرعامل ویستان بیزینس مانیتور یک شرکت مشاوره‌ای در دبی معتقد است ارز تک‌نرخی می‌تواند با افزایش شفافیت موجب کاهش فساد شود. اجرای سیاست تک‌نرخی اعتماد بازار را بیشتر خواهد کرد و شرکت‌های خارجی تمایل بیشتری برای ورود به بازار ایران را خواهند داشت.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *