اسنادی از دلباختگی عبدالرحمان جامی به اهل بیت علیهم السلام

رسول جعفریان ـ پژوهشگر تاریخ در مقاله زیر به دلباختگی عبدالرحمان جامی نسبت به اهل بیت علیم السلام اشاره می کند و در این مورد از کتاب شواهد النبوه شاهد می آورد.
رسول جعفریان ـ پژوهشگر تاریخ در مقاله زیر به دلباختگی عبدالرحمان جامی نسبت به اهل بیت علیم السلام اشاره می کند و در این مورد از کتاب شواهد النبوه شاهد می آورد.

به گزارش سادس به نقل از بولتن نیوز، نگارنده دراین مطلب که آن را به صورت اختصاصی در اختیار خبرنگار ما قرارداده، آورده است: شهرت عبدالرحمان جامی به تسنن است، و این درست هم هست، اما حقیقت، به دلایل مختلف او را باید از دلباختگان امام علی (ع) و دوازده امام هم دانست. در واقع، جامی یکی از حلقه های تسنن دوازده امامی است. مهم ترین شاهد بر این امر، کتاب شواهد النبوه اوست. کتاب کاملا بر اساس یک نگره سنی نوشته شده، اما نسبت به امام علی (ع) و سایر امامان، با کمال علاقه برخورده شده و از دشمنان آنان ابراز دوری شده است. وی در باره تک تک امامان فصل خاص آورده و فضائل آنان را بیان کرده است.

این موارد در کنار این که جامی در این کتاب ابتدا معجزات رسول خدا (ص) را آورده، سپس به تفصیل از خلفا و فضائل آنها سخن گفته، شرحی از زندگی امام علی (ع) آورده و تا امام دوازدهم (ع) ادامه داده، موید همان است که جامی را هم باید از همان سنیان دوازده امامی قرن نهم هجری دانست که شمارشان در ماوراءالنهر و عثمانی و بسیاری از نقاط جهان اسلام فراوان بود.

«نورالدین‌ عبدالرحمن جامی» شاعر بزرگ فارسی‌زبان، با تبحر و دانش ویژه در علوم و فنون مختلف از جمله ادبیات، عرفان، فلسفه، دانش‌های شرعی و علوم تجربی، لقب خاتم‌الشعرا را به خود اختصاص داده است.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *