3نکته طلايي براي عزت نفس

يکي از ويژگي هاي يک شخصيت سالم و هنجار، عزت نفس و احساس ارزشمندي است. اين ويژگي مثبت، از آنجا اهميت بسيار بالايي دارد که مي تواند مانع بسياري از خطاهاي رفتاري شود. در حقيقت، فردي که احساس ارزشمندي مي کند و عزت نفس دارد، شان انساني خود را بالاتر از آن مي داند که به گناهي آلوده شود و رفتاري غيرانساني و غيراخلاقي داشته باشد و دقيقا در نقطه مقابل آن کس که احساس بي ارزشي مي کند و از عزت نفس بي بهره است، آمادگي ارتکاب هر رفتار زشتي را دارد چنان که امام معصوم عليه السلام فرموده است: از شرکسي که احساس خواري و پستي مي کند ايمن مباش.براي افزايش عزت نفس به عوامل فراواني مي توان اشاره کرد اما ما چند نکته مهم را يادآوري مي کنيم.

۱ – از کسي چيزي نخواهيد. هرچه توقع و درخواست و تقاضاي شما، از ديگران بيشتر و بيشتر باشد به عزت نفس تان آسيب بيشتري مي رسد. تمرين کنيد جز در موارد بسيار ضروري و لازم، از کسي چيزي درخواست نکنيد. به عنوان مثال گرفتن قرض و وام براي خرج بيمارستان، شايد يک ضرورت است اما آيا درخواست پول از ديگران براي خريد مبلمان ضرورت دارد؟

۲ – کاري نکنيد که مجبور به عذرخواهي شويد. دقت کنيم حرفي نزنيم و کاري نکنيم که پس از آن مجبور به عذرخواهي و اظهار پشيماني شويم. البته بديهي است که در صورت ارتکاب خطا خصوصا در حق ديگران بايد عذرخواهي کرد؛ اما مراقب باشيم که اساسا موردي پيش نيايد که اين الزام را باعث شود. خطاهاي تعهدي و تکراري و عذرخواهي هاي فراوان پس از آن، به احساس ارزشمندي انسان لطمه مي زند.

۳- با ديگران با احترام صحبت کنيد. براي داشتن عزت نفس، بايد مورد احترام باشيد. هرچه با ديگران با احترام صحبت کنيد و رفتار کنيد، خود به خود به جلب احترام آن ها منجر مي شود. بي احترامي به ديگران، ما را در معرض توهين آن ها قرار مي دهد. اگر دقت کنيد آن ها که رفتار و گفتار محترمانه اي دارند، احساس ارزشمندي و عزت نفس بيشتري مي کنند.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *