نوروزی: تغذیه ورزشی هنوز جایگاه واقعی خود را در بین تیم‌های ورزشی پیدا نکرده است


نوروزی رییس فدراسیون پزشکی ورزشی

رییس فدراسیون پزشکی – ورزشی در آستانه برگزاری اولین کنگره بین‌المللی تغذیه ورزشی گفت: تمام تلاش ما بر این است که با برپایی چنین کنگره‌ای جایگاه تغذیه ورزشی را در بین تیم‌های ورزشی پررنگ کنیم و آن را پراهمیت جلوه دهیم.

دکتر غلامرضا نوروزی در گفت‌وگو با سادس، اظهار کرد: برگزاری اولین کنگره بین‌المللی تغذیه ورزشی که از ۲۶ تا ۲۸ مهر با حضور ۱۲مهمان خارجی در دانشکده علوم پزشکی اصفهان برگزار خواهد شد، فرصت خوبی برای پژوهشگران، دانشجویان، متخصصان و اساتید علوم ورزشی در زمینه تغذیه است تا بتوانند با ارائه مقالات متعدد و تبادلات علمی با اساتید خارجی، زمینه‌های پررنگ شدن جایگاه متخصصان تغذیه در بین تیم‌های ورزشی را فرآهم کنند تا مربیان با اعتمادی که نسبت به متخصصان امر پیدا می‌کنند، در رویدادهای آینده بازی های آسیایی، جهانی و المپیک به جای بهره گرفتن از افراد غیرمتخخص در این حوزه، ارتباط خود را با متخصصان تغذیه پررنگ‌تر کنند. بدون تردید برگزاری چنین کنگره‌هایی تاثیر زیادی در ارتقاء این جایگاه و اعزام متخصصان تغذیه با تیم‌های ورزشی در رقابت‌های آینده خواهد شد.

وی گفت: همان طور که در حال حاضر در رویدادهای مختلف فدراسیون ها تلاش می‌کنند همراه هر تیمی یک پزشک، فیزیوتراپ، ماساژور و حتی روانشناس اعزام کنند، برپایی چنین کنگره‌هایی آن هم در سطح بین‌المللی این پیامد را به دنبال خواهد داشت تا فدراسیون ها شناخت بهتری نسبت به جایگاه تغذیه ورزشی پیدا کنند و به این باور برسند که برای بهتر شدن عملکرد ورزشکاران و کسب نتایج بهتر، باید به تغذیه ورزشی بهای لازم را بدهند و در کنار کادر پزشکی اعزامی به تورنمنت‌های متعدد، حتما از وجود یک متخصص تغذیه ورزشی نیز بهره‌مند شوند.

نوروزی همچنین پیرامون این پرسش که چرا هنوز هم در اعزام‌های متعدد متخصصان تغذیه به فراموشی سپرده می‌شوند، تصریح کرد: فدراسیون پزشکی ورزشی همواره به دنبال آن هست تا در کادر پزشکی اعزامی به تورنمنت‌های مختلف از وجود تمام متخصصان استفاده کنیم و کادر کاملی را راهی مسابقات کنیم. اما متاسفانه محدودیت‌های مالی در اکثر اعزام‌ها و سهمیه‌هایی که در این زمینه تعلق می‌گیرد، سبب می‌شود تا در گزینش افراد متخصص سلیقه‌ای عمل کنیم و تنها به فیزیوتراپ، پزشک، ارتوپد و… بسنده کنیم. امیدوارم با برگزاری اولین کنگره بین‌المللی تغذیه ورزشی، جایگاه بهتری را بتوانیم برای متخصصان تغذیه ترسیم کنیم و مسئولان در آینده به این حوزه اهمیت بیشتری قائل شوند.

رییس فدراسیون پزشکی ورزشی در پایان در خصوص وضعیت کلینیک تخصصی و این که این کلینیک چه زمانی راه‌اندازی خواهد شد، گفت: برای راه‌اندازی این کلینیک نیاز به مکان مناسبی هستیم و بارها با وزارت ورزش و جوانان برای تعیین فضای مناسب برای راه‌اندازی کلینگ تخصصی مکاتباتی انجام دادیم. هر چند هنوز به نتیجه لازم نرسیده‌ایم و همچنان به دنبال فضای مناسب برای تاسیس کلینیک تخصصی هستیم.

انتهای پیام