بازگشت برنج های آلوده به سفره ایرانیان/ خطر برنج های قاچاق پاکستانی را جدی بگیرید

سایه سیاه قاچاقچیان برنج در سیستان وبلوچستان در حالی سنگین تر می شود که از ابتدای سال تاکنون مقادیر زیادی برنج قاچاق در استان کشف و ضبط شده است.

به گزارش سادس به نقل از زاهدانه، در حالی سایه سیاه قاچاقچیان در سیستان وبلوچستان هر روز پررنگ تر از دیروز می شود که خبرها حاکی از آن است از ابتدای سال تاکنون مقادیر زیادی برنج کشف و ضبط شده که برخورد با قاچاقچیان آن نیز در دستور کار اوامر اجرایی قرار دارد.

با این وجود هنوز مدتی از اعلام ممنوعیت یا غیرمجاز بودن برخی مواد غذایی و لوازم آرایشی و بهداشتی نظیر روغن های پالم، کرم های مرطوب کننده و ضد آفتاب، ژل و غیره نمی گذرد که قاچاقچیان برنج بخاطر سود کلانی که در این زمینه وجود دارد از غافله عقب نمانده و با وارد کردن برنج های آلوده پاکستانی، بیماری را میهمان سفره ایرانیان کردند.

این مهم در صورتی است که شاید ماجرای ادامه دار برنج های وارداتی و وجود سم‌هایی همچون آرسنیک و فلزات سنگین در آن، از یاد برخی ها رفته باشد، اما علی رغم توصیه و هشدارهایی که برخی نهادهای نظارتی و اجرایی در خصوص آگاهی از سلامت مواد مصرفی اعم از بهداشتی، خوراکی و غیره به شهروندان می دهند اینبار هم سودجویان با واردات برنج قاچاق اقدام به تهدید جان شهروندان کرده که باید گفت کالاهایی که بصورت قاچاق وارد کشور می شوند هیچگونه نظارت بهداشتی بر آنها صورت نمی گیرد.

از اینرو با توجه به اینکه برنج پس از گندم مهمترین محصول کشاورزی محسوب می شود که نقش بسیار بارز و چشمگیری در تغذیه مردم دارد اما امروز شاهد آن هستیم که قاچاق این محصول زمینه ورود بیماری به کشور را فراهم کرده است.

این مهم در صورتی است که مدیرکل تعزیرات حکومتی سیستان و بلوچستان درخصوص قاچاق برنج به کشور می گوید: با توجه به جایگاه غذایی خاص و نوع مصرف فراوانی که برنج در میان مردم منطقه دارد به عنوان یکی از کالاهای اساسی خانواده ها مطرح است که باید نظارت بیشتری بر نحوه ورود آن توسط دستگاه های ذیربط وجود داشته باشد.

مرتضی مدنی فدکی ادامه می دهد: کالایی که بصورت قاچاق وارد کشور می شود هیچگونه نظارت بهداشتی بر آن صورت نمی گیرد، لذا قاچاق برنج از کشور های همسایه شرقی خطرناک است زیرا علاوه بر آنکه زمینه احتمال ورود بیماری های مختلف به کشور را فراهم می کند موجب برهم زدن نظم بازار در عرضه این کالا نیز می شود.

وی با بیان اینکه برنج های قاچاق تولید کشورهای پاکستان و هندوستان هستند، افزود: عمده برنج هایی که بصورت قاچاق از شرق کشور وارد می شوند از طریق مرز پاکستان است.
این مسئول ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون ۱۲۰ فقره پرونده با موضوع قاچاق برنج در ادارات تعزیرات حکومتی استان تشکیل شده است.

وی تصریح کرد: از این تعداد ۱۱۳ فقره پرونده رسیدگی و مختومه شده که متخلفین آن علاوه بر ضبط کالا، به میزان ۲ میلیارد و ۵۸۱ میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شدند.

مدنی فدکی بهترین راهکار در این زمینه را معدوم کردن برنج های قاچاق عنوان کرد و گفت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و از طرفی خطرناک بودن عرضه برنج قاچاق در سطح جامعه که خطرات اقتصادی و بهداشتی در بر دارد تنها اقدام این است که برنج های قاچاق را معدوم کرد.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *