تأثیرات مخرب انیمیشن «سیندرلا»؛ از روابط ناصحیح اجتماعی تا جلوه نمایی دختران

به تصویر کشیدن دختران زیبارو در انیمیشن هایی مانند سیندرلا، سفید برفی، دیو و دلبر و… بدون حفظ قیود اجتماعی، منجر به حساسیت دختران برای زیبا جلوه دادن خود در جامعه شده و باعث می شود تا آنها از قافله خودسازی، حیا و عفت انسانی دور بمانند.

به گزارش سادس به نقل از ندای اصفهان، «جنگی که نمی بینیم» پژوهشی پیرامون شخصیت های انیمیشنی و مخرب غربی است که در آن ۱۴ شخصیت کارتونی و ۳ کمپانی بزرگ انیمیشن سازی مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است.

این سیر نمایشگاهی کاری از گروه «فرهنگ اول» است که نسخه پیش نمایش آن به طور اختصاصی در پایگاه خبری تحلیلی ندای اصفهان منعکس می شود. هر شخصیت در قالب یک اینفوگرافی معرفی شده است.

در ادامه نگاهی گذرا به انیمیشن معروف سیندرلا (Cindrella) و اثرات فرهنگی آن می اندازیم.

***

شرکت والت دیزنی در سال ۱۹۵۰ سیندرلا را تولید کرد. این انیمیشن برگرفته از داستان های نویسنده فرانسوی به نام شارل پرو در سال ۱۶۹۷ میلادی است. به طور کلی واژه «سیندرلا» به معنی کسی است که پس از دورانی از گمنامی و بی‌خبری ناعادلانه، به کامیابی و سرشناسی می‌رسد.

دختری با چهره ای زیبا و موهای طلایی رنگ که در دوران اسارت خود توسط نامادریش، لباس های کثیف و تحقیرآمیزی می پوشد اما با فرارسیدن زمان خوشبختی، لباس های مجلل و زیبایی را برتن می کند.

سیندرلای داستان کمپانی والت دیزنی شخصیتی است که دوست دارد به همگان کمک کند و عشق بورزد ولی به خاطر حسادت نامادریش، مورد آزار و اذیت مداوم خانواده قرار می گیرد. نامادری و خواهرانش به خاطر زیبایی فراوان سیندرلا به او حسادت می ورزند و سعی در پنهان کردن او دارند تا نتواند با شاهزاده قصر ازدواج کند.

شرکت والت دیزنی در انیمیشن سیندرلا نیز، تأکید فراوانی بر نزاع میان گربه و موش به مانند سایر آثار مشهور انیمیشنی دارد. در واقع نماد صهیونیسم جهانی (موش) در این انیمیشن، با برخورداری از ذکاوت و هوشمندی در برابر دشمنان خود، حضور موفقیت آمیزی دارد و این همان نکته ای است که در انیمیشن های تام و جری و میکی موس هم قابل دیدن است.

در انیمیشن “سیندرلا۲ (سال ۲۰۰۲)”، کارگردان به وجود نگاه همیشگی دشمنانه نسبت به گربه پرداخته و موضوع عدم اطمینان به دشمن موش را بیان می کند.

عموماً انیمیشن هایی که در آنها از ازدواج و پیدا کردن فرد رؤیاها برای زندگی مشترک استفاده می شود، باعث آسیب های جنسی در سنین کم و تشویق کودک و نوجوان برای ورود به حوزه روابط ناصحیح اجتماعی خواهد شد.

به تصویر کشیدن دختران زیبارو در انیمیشن هایی مانند سیندرلا، سفید برفی، دیو و دلبر و… بدون حفظ قیود اجتماعی، منجر به حساسیت دختران برای زیبا جلوه دادن خود در جامعه شده و باعث می شود تا آنها از قافله ی خودسازی، حیا و عفت انسانی دور بمانند (ایجاد وسواس فکری).

تاکنون ۴۱ سریال، انیمیشن و فیلم سینمایی از سیندرلا در کشورهای مختلف جهان ساخته شده است. شرکت والت دیزنی در سال ۲۰۱۵، فیلم سینمایی سیندرلا را به پرده سینمای جهانی آورد.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *