تلگرام‌های المپیک ۲۰۱۶ – زنده از ریو

ناکامی‌های روزهای نخست ادامه دارد تا همه منتظر رسیدن به روزهای خوش ورزش‌های همیشه مدال‌آور باشیم.
 


 

این خبر به روز رسانی می‌شود:

به گزارش “ورزش سه”، روز گذشته سرانجام با درخشش مجتبی عابدینی در شمشیربازی حال و هوای ایرانی‌ها عوض شد و شور و هیجان به میان‌شان برگشت. اگرچه در میان حسرت و افسوس، عابدینی دستش از مدال کوتاه ماند. مدالهای شنا یکی پس از دیگری توزیع می‌شوند، ورزشهای تیمی پیگیری می‌شوند و تنور رقابتها داغ است.
رستگاری با رکوردشکنی
نجات رحیمُف وزنه‌بردار قزّاقستان که از سال ۲۰۱۳ به مدّت دو سال به دلیل دوپینگ از مسابقه‌ها محروم بود، روز گذشته رکورد پانزده ساله دو ضرب دسته ۷۷ کیلوگرم را شکست. رحیمف که متولّد و اهل آذربایجان است و پیش از این برای این کشور وزنه می‌زد، پس از اینکه در قالب تیم آذربایجان با محرومیّت دو ساله رو به رو شد، از سال گذشته و با پایان محرومیتش به قزّاقستان پیوسته و برای این کشور در مسابقه‌ها شرکت می‌کند. این ورزشکار روز گذشته در نمایشی غافلگیرکننده بازگشتش را به صحنه با رکوردشکنی و کسب مدال طلا جشن گرفت. اتّفاق جالب دیگر در این دسته اینکه لیو ژیائوژون از چین در مجموع دو حرکت به اندازه رحیمف وزنه زد امّا به دلیل وزن کمتر رحیمف، مدال طلا به نماینده قزّاقستان رسید.

 

 

۱۴ آسیایی در جدول مدال‌ها
تا پایان روز چهارم رقابت‌های ریو ۲۰۱۶ ، چهل و شش کشور در جدول مدالها صاحب عنوان شده‌اند.هفت کشور پایانی این جدول تها یک مدال برنز گرفته‌اند. نکته جالب امّا حضور حضور پرشمار کشورهای آسیایی در جدول مدال‌هاست. چین، کره جنوبی، ژاپن، تایلند، چین تایپه، ویتنام، کره شمالی، اندونزی، قزّاقستان، فیلیپین، مالزی، ازبکستان، امارات و قرقیزستان چهارده کشوری هستند که به ترتیب در جدول مدال‌ها حضور دارند و ایران همچنان در انتظار کسب نخستین مدال خود است.

 

 

*زنان باردار فراری از برزیل
تصویری که با عنوان «مادر باردار قهرمان المپیک» در شبکه‌های مجازی فارسی‌زبان دست به دست می‌شود حامل خبر اشتباهی‌ست. با وجود اینکه حضور زنان باردار در المپیک بی‌سابقه نبوده و در این زمینه رکوردهای جالبی به جا مانده، در ریو ۲۰۱۶ امّا هیچ زن بارداری مسابقه نخواهد داد. به ویژه به خاطر شیوع ویروس زیکا که عمده خطر آن برای زنان باردار است چنین رخدادی بعید به نظر می‌رسید. امّا تصویری که در حال وایرال شدن است مربوط به «نور سوریانی» تیرانداز مالزیایی‌ست که در المپیک لندن هشت ماهه باردار بود و البته به مدالی دست نیافت.

 


شمشیرباز محجّبه آمریکایی در کانون توجّه‌ها
ابتهاج محمّد بانوی شمشیرباز آمریکایی که با حجاب خود توجّه بسیاری را جلب کرده بود، حالا به عنوان نخستین آمریکایی محجّبه حاضر در المپیک باید به همراه هم‌تیمی‌هایش در رقابت تیمی اسلحه سابر بازی یک‌چهارم‌نهایی را مقابل تیم لهستان برگزار کند. ابتهاج پیش از این در یک هشتم نهایی انفرادی سابر مقابل حریف فرانسوی شکست خورده و حذف شده است.

 

 

تنیس المپیک ریو، همچنان غول‌کش
پس از حذف ناباورانه نواک جوکویچ مرد شماره یک تنیس جهان از رقابت‌های المپیک ریو در هر دو بخش انفرادی و دو نفره، دقیقا همین اتّفاق برای سرنا ویلیامز نفر اوّل زنان دنیا هم افتاد. پس از اینکه در دیدار دو نفره سرنا به همراه خواهرش ونوس در نمایشی ضعیف به تیم دونفره زنان جمهوری چک باخت، روز گذشته این قهرمان تنیس زنان جهان مقابل بانوی تنیس‌باز اوکراینی شکست خورد تا از دور مسابقه‌های تنیس انفرادی زنان ریو ۲۰۱۶ کنار برود. خواهر او، ونوس ویلیامز، هنوز فرصت شرکت در رقابت دونفره مختلط را دارد.

 

 

کشف پرچم عربستان در رژه مصر
به هنگام رژه کاروان تیم مصر، یکی از ورزشکاران این کشور پرچم عربستان را در دست داشت و آن را به طرز عجیبی تکان می داد.
این برخلاف قوانین مسابقات است و مشخص نیست این حرکت سیاسی بوده یا در لحظه آخر و با خرید یکی از ورزشکاران مصری توسط سعودی ها رخ داده است.حماده طلعت (بازیکنی که این اقدام را مرتکب شد) در واکنش به انتقادها از این کار خود گفت: «در حال رژه، بیش از ۲۰ پرچم سعودی را روی زمین دیدم که ورزشکاران و کاروان ها در حال لگد کردن آن ها بودند؛ چون روی پرچم عربستان عبارت ‘لا إله إلا الله محمد رسول الله’، یعنی شهادتین مسلمانان نوشته شده است من به خاطر حفظ احترام نام خداوند و پیامبر آن پرچم ها را تا جایی که توانستم، جمع کردم».
یکی  از ورزشکاران  مصری در این باره گفته: اگر حماده می خواست به کلمه جلاله احترام بگذارد لازم بود پرچم را از زمین برداشته و در جای دیگری که زیر پا نباشد می گذاشت اما برافراشتن آن با آن حالتی که او برافراشت، عجیب است.

 

 

انتقام برزیلی ها از هوپ سولو
«هوپ سولو» دروازه بان  مشهور تیم فوتبال زنان آمریکا به طور ویژه توسط تماشاگران برزیلی هو شد و مورد انتقاد قرار گرفت. وی در شبکه های اجتماعی مطالب طنزی را در مورد بیماری خطرناک زیکا که از چندی پیش در برزیل شیوع یافته است، نوشته بود. تماشاگران برزیلی روز شنبه و هنگام دیدار تیم فوتبال زنان آمریکا با نیوزلند، «سولو» را هو کردند و با سر دادن شعارهایی او را «زیکا» خطاب کردند.

 

 

هو کردن گسترده روس‌ها

در پی انتشار اسناد و مدارکی در باره وجود دوپینگ گسترده و دولتی در میان ورزشکاران روسی، این ورزشکاران به ویژه در المپیک ریو با فضایی خصمانه از سوی تماشاگران مواجه شده اند. تماشاگران همچنین از اینکه کمیته ملی المپیک به طور کامل حضور کاروان ورزشی روسیه را در برزیل ممنوع نکرد، ناراحت هستند و به هر مناسبت آنها را هو می کنند.
هو کردن ورزشکاران روسی از همان مراسم افتتاحیه کلید خورد و تماشاگران برزیلی وقتی روس ها برای مراسم رژه وارد ورزشگاه ماراکانا شدند، آنها را با صدای بلند مورد نوازش قرار دادند.
پروفسور «میاه» گفت: روس ها در طول بازی های المپیک همواره هو خواهند شد، چون بسیاری به این باور هستند که کمیته بین المللی المپیک نباید در مورد دوپینگ ورزشکاران روسیه کوتاه می آمد.

 


تیراندازی به اتوبوس خبرنگاران در ریو
ماریو آندراده، مجری المپیک ۲۰۱۶ ریو، از شکسته شدن شیشه اتوبوس خبرنگاران اعزامی به ریو و آسیب دیدگی جزئی سه نفر از آنها خبر داد.
اخبار حاکی از آن است که اتوبوس حامل خبرنگاران اعزامی به دهکده المپیک، مورد حمله قرار گرفته است.
آندراده در این خصوص گفت: ما هنوز نمی‌دانیم که علت شکسته شدن شیشه ها، پرتاب سنگ یا اصابت گلوله بوده است. البته پلیس برزیل قول پیگیری ماجرا را به رسانه ها داده است. آسیب دیدگی خبرنگاران سطحی گزارش شده است.
یکی از خبرنگاران حاضر در اتوبوس اذعان داشت که صدای گلوله را شنیده است و این حادثه، تیراندازی به سمت اتوبوس خبرنگاران بوده است.

 

 

عدم پاسخگویی کمیته مسابقات به تغیییر رنگ آب استخر شیرجه
مسئولان مسابقات المپیک ریو اعتراف کردند که دلیل تغییر رنگ آب استخر مسابقات شتای ۱۰ متر زنان را خودشان هم نمی دانند.
امروز اخبار و عکسهای زیادی در مورد تغییر رنگ آب استخر مسابقات المپیک به رنگ سبز منتشر شد که حیرت بینندگان مسابقات را بر انگیخت.البته در این خصوص کمیته برگزاری مسابقات با انتشار بیانیه ای گفت: برای ما برگزار شدن مسابقات به بهترین کیفیت در اولویت اول قرار دارد . خود ما نمی دانیم این تغییر رنگ به چه دلیلی بوده است اما مطمئنا به زودی دلیل آن را منتشر خواهیم کرد. البته تضمین می دهیم که سلامت ورزشکاران در المپیک ۲۰۱۶ تحت هر شرایطی حفظ خواهد شد.

 


هدیه تولّد عابدینی برای خودش
شمشیرباز المپیکی ایران، مجتبی عابدینی، امشب در حالی به مصاف حریف اوکراینی خود خواهد رفت که شب تولّد خود را سپری خواهد کرد. عابدینی در واپسین رقابت خود، جایزه بزرگ سئول، حریفان بزرگی را شکست داده و در نهایت فقط به الای درشوویتز آمریکایی در بازی پایانی باخت و نقره گرفت. با این حساب بهترین هدیه‌ای که او می‌تواند به خودش و البتّه کاروان ورزش ایران بدهد، مدال المپیک است.

 

 

عذرخواهی کمیته مسابقات از چین به علت تغییر پرچم
کمیته برگزاری المپیک ریو از کشور چین به علت طراحی اشتباه پرچم این کشور عذرخواهی کرد و اذعان داشت که از این موضوع خبر نداشته و آن را تصحیح خواهد کرد.
زمانی که یکی از ورزشکاران چینی موفق به کسب مدال شده بود و پرچم این کشور به اهتزاز درآمده بود، طراحی پرچم به شدت مورد اعتراض مردم این کشور قرار گرفت.
طرح اصلی پرچم، یک ستاره بزرگ است که چهار ستاره کوچک در اطراف آن به شکل دایره ای قرار دارند اما پرچم به اهتزاز درآمده در ریو، ستاره اصلی را کوچکتر و دیگر ستارگان را تقریبا بصورت عمودی طراحی کرده بود که این موضوع باعث اعتراض مردم چین شده بود.
به همین دلیل، کمیته برگزاری مسابقات با انتشار بیانیه ای از چین به علت طراحی اشتباه پرچم آنها عذرخواهی کرد.

 

 

اندی ماری و سودای کسب دومین طلای المپیک
بعد از حذف بسیاری از چهره های نامدار تنیس جهان در المپیک ریو، حالا اندی ماری قصد دارد تا برای دومین بار فاتح مدال طلای المپیک بشود.
بعد از حذف نواک جوکویچ و غیبت راجر فدرر، اندی ماری با پیروزی برابر خوان موناکو نشان داد که سودای طلای این رشته را در سر می پروراند.
اندی ماری در مورد جدال آخرش گفت: بازی بسیار خوبی را پست سر گذاشتیم و سعی کردیم با کاهش تعداد خطاها، کیفیت خود را به حد مطلوبی برسانیم.
اندی ماری همچنین به تمجید از جیمی ماری، برادرش که در تنیس دوبل در کنار وی بازی می کند پرداخت وگفت: جیمی تجربه بیشتری از من در مسابقات دو نفره دارد و من فکر می کنم ما از شانس خوبی برای کسب طلای المپیک برخورداریم.

 

 

مارتا، چهره واقعی فوتبال برزیل در ریو ۲۰۱۶
بعد از نمایش ضعیف تیم ملی فوتبال برزیل در مسابقات گروهی ریو ۲۰۱۶، حالا بسیاری از مردم این کشور معتقدند که ستاره تیم بانوان این تیم، مارتا می تواند نماینده بهتری برای نشان دادن قدرت فوتبال این کشور باشد.
مارتا که یکی از بهترین بازیکنان فوتبال بانوان جهان محسوب مسی شود، در پیروزی ۱-۵ تیمش برابر سوئد دو گل زد و نمایش درخشانی از خود ارائه داد.
بعد از نمایش ضعیف نیمار در تیم ملی مردان، بسیاری از طرفداران برزیلی به صورت نمادین نام نیمار را از پشت پیراهن هایشان خط زده و نام مارتا را جایگزین کرده اند.
کامنت های بسیاری در صفحه رسمی مسابقات منتشر شده که مردم معتقدند مارتا نماد غرور فوتبال این کشور است و او بهتر می تواند استعداد فوتبال در برزیل را به جهانیان نشان دهد.
برزیل تا به حال در دو دیدار اول خود با عراق و آفریقای جنوبی به تساوی رسیده و برای صعود، حتما باید از سد دانمارک بگذرد.

 

 

 

انتقادهای بسیار از قطر برای استفاده از بازیکنان خارجی
در روزهای اخیر، اخبار زیادی در مورد استفاده کشور قطر از خیل عظیمی از بازیکنان خارجی با تابعیت قطری در تیم های مختلف این کشور در مسابقات المپیک ریو ۲۰۱۶ شنیده شده است که این موضوع به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.
بعد از اینکه تیم هندبال قطر با استفاده از تعداد زیادی بازیکن خارجی موفق به پیروزی شد، بسیاری از ستارگان دنیای هندبال به این موضوع اعتراض کردند.
والنتین پورتره، بازیکن تیم ملی فرانسه در این خصوص گفت: طرفداران هندبال در سراسر دنیا، از شکست خوردن تیم ملی قطر در مسابقات ریو بسیار خوشحال می شوند زیرا ما برای عشق و علاقه مان به هندبال در این رشته شرکت می کنیم و بازیکنان قطر تنها برای مسائل مالی. البته هر کسی نظر شخصی خودش را دارد اما من اصلا با این موضوع موافق نیستم.

 

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *