کنسرت‌ها تعطیل نشده است، فقط نامش به «اجرای زنده موسیقی» تغییر کرده است!/ با وجود انحلال کانون موسیقی دانشگاه علم و صنعت، در سال اخیر 10 کنسرت برگزار شده است

این اتفاقات نشان می‌دهد وزارت علوم کاملا مطلع است و مستندات برایش ارسال شده است، اما هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد! اینها حکایت از نمادین بودن ادعاهای دولت در نصب‌العین خواندن فرمایشات رهبری دارد که دانشگاه‌ها را در چندین جلسه مختلف از برگزاری اردوهای مختلط و کنسرت‌های موسیقی منع کرده بودند.
دانشجویان علم و صنعت اعتراضات دو سال گذشته خود را رسانه‌ای کردند، شواهد نشان می‌دهد در سال تحصیلی اخیر حدود 10 کنسرت فقط در علم و صنعت وجود داشته است و دانشجویان برای مقابله با آن اقدامات بسیاری انجام داده‌اند، آخرین اقدام هم نامه 257 نفر از آنها در اردیبهشت‌ماه در اعتراض به ترویج موسیقی در دانشگاهشان بوده است که رونوشتی نیز به خود ضیاهاشمی داشته است.
به گزارش سادس چند هفته قبل دکتر ضیاهاشمی، معاون فرهنگی وزارت علوم، در حالی گزارش فرهنگی سالانه از وضعیت دانشگاه ها ارائه نمودند که در آن هیچ اشاره‌ای به وضعیت اسفناک حجاب و عفاف ننمود و موارد گسترده‌ی کنسرت های موسیقی و اردوهای مختلط را نیز انکار کردند.
در این رابطه علیرضا شناور فعال دانشجویی دانشگاه علم و صنعت اظهار داشت: آقای هاشمی یا از اوضاع دانشگاه‌ها بی خبرند و یا با بی انصافی موارد موجود را منکر می شوند.ما همین چند روز قبل همراه با نامه اعتراض به اردوهای مختلط، نامه‌ای به ایشان ارسال کرده بودیم  که حدود 257 نفر از دانشجویان این دانشگاه نسبت به ترویج موسیقی در دانشگاه و برگزاری حدود 10 کنسرت در سال گذشته اعتراض داشتند و طوماری را امضا نمودند و گزارشی بیست و چند صفحه‌ای نیز از مستندات برگزری کنسرت ها به نامه پیوست کردند. این طومار که خطاب به افشین شریعت، معاون فرهنگی دانشگاه علم و صنعت است، رونوشتی به ضیاهاشمی، معاون فرهنگی وزیر علوم نیز دشته است. این‌که رونوشت این نامه برای آقای معاون فرهنگی وزیر علوم ارسال شده است اما ایشان باز هم ادعای عدم وجود کنسرت در سال گذشته را کرده‌اند حقیقتا جای تعجب دارد و این احتمال را تقویت می‌کند که ایشان نسبت به نامه‌هایی که برایشان ارسال شده کم لطفی می نمایند. ایشان حتی اگر به صورت گذرا گزارشی بیست و چند صفحه‌ای پیوست شده به نامه را می‌دیدند متوجه کنسرت‌های متعدد علم و صنعت می‌شدند.
این اتفاقات نشان می‌دهد وزارت علوم کاملا مطلع است و مستندات برایش ارسال شده است، اما هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد! اینها حکایت از نمادین بودن ادعاهای دولت در نصب‌العین خواندن فرمایشات رهبری دارد که دانشگاه‌ها را در چندین جلسه مختلف از برگزاری اردوهای مختلط و کنسرت‌های موسیقی منع کرده بودند.
شناور در ادامه بیان کرد: کانون موسیقی دانشگاه علم و صنعت که از پرحاشیه ترین کانون هایی است که در دوره ی اصلاحات ایجاد شد، فعالیت‌هایش همواره با قبح شکنی و زیر پا گذاشتن گسترده‌ی حدود شرعی و عرفی دانشگاه همراه بود تا جایی که معاون فرهنگی سابق دانشگاه از ماجرای پیدا شدن قوطی های مشروب در کنار محل جشنواره موسیقی علم و صنعت در دوره اصلاحات خبر داد و این مسئله منجر به اعتراضات گسترده از جانب دانشجویان و اساتید دانشگاه شد و اعتراض نشریات دانشجویی را نیز در پی داشت:
در نهایت سال 94  شورای فرهنگی رای به انحلال کانون موسیقی داد. متاسفانه علیرغم تصمیم شورای فرهنگی مبنی بر انحلال کانون موسیقی، معاون فرهنگی دانشگاه اقدام به صدور مجوز اجرای زنده موسیقی در ابعاد مختلف جهت اجرای برنامه های موسیقی در سطح دانشگاه نمود. این مسئله با وجود اعتراضات دانشجویان و وعده و وعیدهای معاونت فرهنگی ادامه پیدا کرد تا اکنون که عملا شاهد بازگشایی همان کانون موسیقی فاسد و البته با شتاب شکل گیری بالا هستیم.
در این رابطه دانشجویان اقدام به ساخت مستند «ترویج ممنوع» نمودند و این خطرات را هشدار دادند اما متاسفانه معاونت فرهنگی دانشگاه این اقدامات را ترویج موسیقی نمی‌دانست!
مستند ترویج ممنوع که یک سال قبل در هشدار به فسادهای کانون موسیقی علم و صنعت منتشر شد اما توجهی به آن نشد:
در همین مستند به جشن روز مهندس اشاره شده و تصاویری آورده شده است که در آن موسیقی‌ای پخش شد که صدای یکی از زنان رقاصه غربی بود و ترجمه متن آهنگ خوانده شده نیز قابل بیان نیست و در بخش دیگری از مراسم نیز مجری درخواست پخشِ موسیقی خاص (که مربوط به یکی از موزیک ویدئوهای رقاصی است) را از اتاق فرمان می‌کند و در حین پخش آن، مجری با حرکتش در پشت تریبون اشاره‌ای به نحوه رقص آن موزیک ویدئو نمود که حیرت حاضرین را در پی داشت… و باعث واکنش نشریات دانشجویی نیز شد:
این تنها یکی از صحنه‌های فسادهای موسیقی در دانشگاه علم و صنعت است که در مستند ترویج ممنوع آمده است.
اما امسال نیز مسئولان بدون توجه به این مستند و هشدارها، همان رویه خود را ادامه دادند، به عنوان مثال در دو ترم گذشته تحت عناوین مختلف و بی‌ربط همچون جشن تجلیل از اساتید بازنشسته، جشن کانون ها، اجرای تئاتر، جشن شب یلدا، شب شعر، نشست سالیانه ی کانون بهار و اختتامیه ی جشنواره ی پستو اقدام به اجرای موسیقی زنده  شده است.
این‌ها همه در حالی است که مسئولین مدام از عدم ترویج موسیقی در دانشگاه‌ها گزارش می‌دهند که صحبت‌های چند هفته قبل معاون فرهنگی وزیر علوم نیز در همین راستا بود.
شاید بتوان گفت فقط در این سال تحصیلی 10 کنسرت موسیقی در علم و صنعت برگزار شده است و این درحالی است که کانون موسیقی این دانشگاه به علت فسادهای گسترده تعطیل شده و این دانشگاه صرفاً یک دانشگاه صنعتی است و رشته موسیقی نیز در آن تدریس نمی‌شود.
شایان ذکر است که برخی از این کنسرت‌ها به دعوت معاونت فرهنگی دانشگاه برگزار می‌شده است، یعنی حتی در مراسم فارغ‌التحصیلی دانشجویان که معونت فرهنگی مسئول برگزاری آن بوده است هم کنسرت اجرا شد و معاونت فرهنگی با حمایت وسیع و همه جانبه خود از گسترش موسیقی در دانشگاه، نقش جدی‌ای در ترویج موسیقی در علم و صنعت داشته و اخبار رسیده حکایت از برنامه‌ریزی‌ها برای ورود دختران به عرصه نوزندگی و خوانندگی در دانشگاه نیز وجود دارد و هیچ خودداری‌ای از اختلاط در این میان به چشم نمی‌خورد و دختران برای جلسات تمرین و نوازندگی در جلسه هفتگی گروه موسیقی دعوت می‌شوند که مستنداتش همگی برای وزارت علوم ارسال شده است.
اما تصاویر برخی کنسرت‌ها و تبلیغات صورت گرفته برای آن‌ها را در زیر می‌توانید ببینید:
تغییر نام «کنسرت موسیقی» به «اجرای زنده موسیقی» در تبلیغات مراسم‌های دانشگاه
دعوت دختران از طرف مسئول گروه موسیقی:
اما آخرین واکنش دانشجویان علم و صنعت به فعالیت های ترویجی موسیقی در دانشگاهشان مربوط به یک ماه قبل است که حدود 257 نفر از دانشجویان این دانشگاه نسبت به ترویج موسیقی در دانشگاه خود اعتراض داشتند و طوماری را امضا نمودند و گزارشی بیست و چند صفحه‌ای نیز از مستندات برگزری کنسرت ها به نامه پیوست کردند.
این نامه نشان می‌دهد که کنسرت‌ها در دانشگاه‌ها ادامه دارند و صرفا نام آن‌ها به «اجرای زنده موسیقی» تغییر کرده است.
خلاصه ای از متن نامه دانشجویان علم و صنعت به آقای شریعت، معاون فرهنگی دانشگاه علم و صنعت:
متاسفانه بر خلاف انتظاری که از شما بود، اقداماتتان نه تنها ناظر بر عدم ترویج موسیقی در دانشگاه نبود، بلکه بارها شاهد قبح‌شکنی گسترده و خلاف معمول در ترویج موسیقی آن هم در مواردی به شکل حرام و همراه با مفاسدی منجمله اختلاط در دانشگاه بودیم. از زمان تصدی جنابعالی به کرّات شاهد اجرای زنده برنامه‌ی موسیقی بوده‌ایم و به قطع یقین و به صورت مستند(ر.ک. به گزارش پیوست شده به نامه) می‌گوییم که در اغلب موارد، کنسرت ها حاوی موسیقی و شعرهای با مضامین جنسی و یا مصداق لهو و غنا بوده است و هر بار که به شما مراجعه کرده ایم، فرموده‌اید: «برنامه‌ی مذکور کنسرت نیست بلکه موضوع اصلی برنامه چیز دیگری است و اجرای موسیقی جزئی از آن است.» وقتی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) کنسرت را مردود و ممنوع اعلام می‌نمایند، شما به چه حقی دوباره آن را تحت عنوان «اجرای زنده موسیقی» ادامه می‌دهید؟ فقط طی سال گذشته با عناوین مختلف و بی‌ربط همچون جشن تجلیل از اساتید بازنشسته، جشن کانون ها، اجرای تئاتر، جشن شب یلدا، شب شعر، نشست سالیانه ی کانون بهار و اختتامیه ی جشنواره ی پستو اقدام به اجرای موسیقی زنده  و کنسرت شده است. آیا تعریف کلمه «کنسرت» چیزی جز اجرای زنده موسیقی است؟  آیا چنین کنسرت هایی مصداق ترویج موسیقی نیستند؟
… آیا هیچ یک از کسانی که در جشن روز مهندس سال94 در آمفی تئاتر دانشگاه موسیقی‌های مبتذل با خوانندگی زنان رقاصه غربی پخش نمودند، کوچکترین تذکری گرفتند؟
… آیا شما از تمارین واحد موسیقی (که طبق مستندات، بعضا به صورت مختلط هم بوده است) در پلاتوی دانشگاه برگزار می شود بی خبرید؟ آیا شما از اختصاص اتاقی به فعالین موسیقی در معاونت فرهنگی(که زیر نظر حضرت عالیست) و اتاق دیگری برای تمرین آنهادر خوابگاه‌ها بی‌خبرید؟
حقیقتا برای ما جای سوال است که چگونه مقام معظم رهبری دستور عدم ترویج موسقی در دانشگاه‌ها را صادر نموده‌اند و شما اختصاص چندین نمونه از سازهای مختلف و اتاق های مختلف را ترویج موسیقی نمی دانید!
حقیقتا چگونه رژه دختران دانشجو با سازهای گوناگون بر دوششان و اجرای انواع موسیقی (حتی از نوع راک که امسال مکررا شاهد آن بودیم) و درضمن همه‌ی آنها، خوانندگی دانشجویان در دانشگاه را مصداق ترویج موسقی به حساب نمی‌آورید؟

 

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *