افزایش نارضایتی ایرانی‌ها از وعده‌های عمل نشده روحانی/ روحانی در انتخابات بعدی آسیب‌پذیر خواهد بود

پایگاه «بلومبرگ» گزارش کرد که علیرغم اجرای برجام، نارضایتی در ایران از اینکه پایان تحریم‌ها هنوز استانداردهای زندگی مردم این کشور را تغییر نداده و بهبودی در وضع اقتصادی ایجاد نکرده، رو به افزایش است.

 به گزارش سادس پایگاه خبری «بلومبرگ» در گزارشی به وضعیت نه چندان مناسب اقتصادی علیرغم توافق هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) نوشت که ناراحتی و نارضایتی در ایران از اینکه پایان تحریم‌ها هنوز استاندارد زندگی را به طور گسترده ارتقا نداده و وضعیت اقتصادی را بهبود نبخشیده است، رو به افزایش است.

این گزارش سپس به زندگی یک باغبان ایرانی اشاره کرد که در شمال ایران زندگی می‌کند و در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری به «حسن روحانی» رأی داده بود.

این باغبان گفته است که درآمدش به ندرت کفاف هزینه‌های زندگی‌ خود و خانواده چهارنفری وی را می‌دهد و تأکید کرد که در دور بعدی انتخابات به روحانی رأی نخواهد داد.

این باغبان 35 ساله که مرتضی نام دارد می‌گوید: «روحانی به وعده‌های خود عمل نکرد. او گفته بود که ایجاد شغل می‌کند و در استان‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند اما ما از زمان برجام، تغییری احساس نکردیم. من در دور اول انتخابات به او رأی‌ دادم اما در دور بعدی انتخابات به او رأی‌ نمی‌دهم».

بلومبرگ سپس با اشاره به این مطلب نوشت، دلزدگی در ایران رو به افزایش است زیرا وعده دولت روحانی برای اشتغال و حقوق بهتر بعد از اجرایی شدن برجام در ژوئیه 2015 هنوز محقق نشده است. این مسئله برای روحانی در حالیکه آماده می‌شود در دور دوم رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ایران شرکت کند، به یک مشکل تبدیل شده است و همچنین این امر نگرانی جامعه بین‌الملل را نیز برانگیخته است زیرا آنها به روحانی به عنوان بهترین امید برای ایرانی می‌نگرند که آماده تجارت و همکاری در زمینه سیاست‌ خارجی با جامعه بین‌الملل است.

طبق این گزارش، در نظرسنجی که در ماه ژوئیه برگزار شد، میزان نارضایتی مردم ایران را نشان داد. 74 درصد از ایرانی‌هایی که در نظرسنجی « IranPoll.com » برای مرکز مطالعات بین‌المللی و امنیتی دانشگاه مریلند شرکت کرده‌ بودند، بر این باورند که شرایط زندگی آنها در دوران ریاست‌جمهوری روحانی تغییری نکرده است و تنها 42 درصد معتقد بودند که وضعیت اقتصادی بهتر شده است که از 57 درصدی که سال گذشته چنین نظری داشته‌اند نیز کاهش یافته است.

طبق نتایج این نظرسنجی، تقریباً سه چهارم از افرادی که در این نظرسنجی شرکت کردند، گفتند که روحانی در کاهش بیکاری تاحدودی یا بسیار ناموفق بوده است. 61 درصد بعد از امضای برجام، نظر بسیار مساعدی به رئیس‌جمهور داشتند که این آمار هم‌اکنون به 38 درصد کاهش داشته است.

با اینحال، تعداد زیادی همچنان از حامیان دولت روحانی هستند و کمتر از 20 درصد نظر نامساعدی به روحانی دارند.

حدود یکهزار و 7 ایرانی از طریق تلفن در این نظرسنجی شرکت کردند و حاشیه خطای این نظرسنجی حدود 3.2 درصد بوده است.

بلومبرگ نوشت، یافته‌ها نشان می‌دهد که اگر اصولگرایان یک نامزد معروف را معرفی کنند، روحانی احتمالاً‌ در دور آتی انتخابات آسیب‌پذیر خواهد بود.

طبق این گزارش، در حال حاضر دولت روحانی در تلاش است برای خود زمان به دست آورد.  و «الی گرانمایه» یکی از اعضای شورای اروپایی روابط خارجه در لندن می‌گوید: «آنها باید بگویند که ما پیشرفت‌هایی حاصل کردیم ما جو مثبت‌تری برای اقتصاد خلق کردیم اما اقدامات زیادی باقی مانده که باید انجام دهیم و احتمال می‌رود که این اقدامات کندتر از انتظارات اولیه پیش رود».

این گزارش نوشت که تحریم‌های آمریکا علیه فناوری موشکی ایران و به دلیل حمایت ایران از حماس و حزب‌الله که آمریکا آنها را تروریستی می‌داند، همچنان برجای خود باقی است و یک چهارم از جوانان ایران بیکار هستند و سرمایه‌گذاری خارجی هنوز محقق نشده است و از آنجایی که دو نامزد نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا وابستگی کمتری در مقایسه با «باراک اوباما» به برجام دارند، روابط ایران با واشنگتن همچنان ناخوشایند است.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *