دومین محموله از سامانه موشکی اس ۳۰۰ وارد ایران شد؟

معاون نخست وزیر روسیه اعلام کرده که نیمی از مجتمع‌های مورد نظر اس۳۰۰ به ایران تحویل داده شده است، این به معنای آن است که ۲ گردان از این سامانه تحویل داده شده است.

به گزارش  سادس به نقل از خبرگزاری تسنیم، دمیتری راگوزین معاون نخست وزیر روسیه در امور دفاعی که در نشست سه جانبه سران روسیه، ایران و آذربایجان در باکو حضور داشته است، روز گذشته از تحویل نیمی از مجتمع‌های مورد نظر سامانه اس۳۰۰ به ایران خبر داده است.

ایران در اوایل سال جاری اولین محموله از سامانه موشکی اس ۳۰۰ را تحویل گرفته بود و پس از تحویل و رونمایی رسمی از برخی اجزاء این سامانه، روس‌ها اعلام کردند که تا پایان سال جاری میلادی، مراحل تحویل این سامانه به ایران، به اتمام می‌رسد.

آنچه که مسلم است، این سامانه طبق اعلام روس‌ها در قالب یک جدول زمانبدی شده به ایران تحویل داده خواهد شد، چیزی که رئیس سازمان فدرال همکاری فناوری نظامی روسیه نیز آن را رسما اعلام کرده و خبر داده بود که بخش دوم از سامانه موشکی اس ۳۰۰ به‌زودی به ایران تحویل داده خواهد شد.

الکساندر فامین، رئیس سازمان فدرال همکاری فن آوری نظامی روسیه در این باره گفته بود: ما بخش اول را فرستاده‌ایم، این مجموعه کاملی است و ما در نظر داریم که بخش دوم را ارسال کنیم. شرکای ما نیز باید پرداخت لازم را انجام دهند. از جانب روسیه عملا همه چیز برای بارگیری لازم است و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک این انتقال اموال با شرکای ما انجام شود. همینکه پرداخت مالی صورت گیرد کالا ارسال خواهد شد.

حالا با گذشت نزدیک به ۵ ماه از تحویل اولین محموله از سامانه موشکی اس ۳۰۰ به ایران، خبرگزاری اسپوتنیک روسیه سخنان معاون نخست وزیر این کشور را در حاشیه اجلاس سران ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان را منتشر کرده که وی گفته است: تاکنون “نیمی از اس ۳۰۰های مورد نظر” به ایران تحویل داده شده و در اختیار طرف ایرانی قرار گرفته است.

“نیمی از اس۳۰۰های موردنظر” که مورد اشاره معاون نخست وزیر روسیه بوده یعنی اجرای نیمی از قرارداد که شامل “۲ گردان اس ۳۰۰” می‌شود. طبق اعلام سردار حسین دهقان وزیر دفاع ایران، قرارداد خرید و تحویل اس ۳۰۰ از روسیه، “شامل ۴ گردان اس ۳۰۰ است”. این به معنای آن است که ایران براساس استاندارد قراردادهای خرید اس ۳۰۰ سری پی ام یو، ۴ گردان از این سامانه را تحویل خواهد گرفت که هر گردان از ۴ آتشبار تشکیل می‌شود که هر آتشبار نیز شامل ۴ پرتابگر موشک، رادارهای جانبی، خودروهای فرماندهی و پشتیبانی است.

پیشتر، ایران برخی بخش‌های سامانه موشکی اس ۳۰۰ را در مراسم رژه نیروهای مسلح در ۲۹ فروردین ماه سال جاری به نمایش گذاشته بود. این تجهیزات، شامل رادار ۶۴N6E یا همان رادار مشهور Big Bird، پست فرماندهی UNIVERSAL متعلق به سامانه اس ۴۰۰، رله ارتباطی اس ۳۵۰، کِشنده‌های سامانه موشکی و لانچرهای این سامانه بود.

در هفته گذشته نیز، در خبری رسما اعلام کرد که اولین محموله از موشک‌های اس ۳۰۰ وارد کشور شده و مدل موشک‌ها نشان می‌دهد که ایران سامانه موشکی S300-PMU2 را خریداری کرده است.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *