تئوری‌های غربی و مارکسیستی از تبیین انقلاب اسلامی ایران عاجز هستند

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: تئوری‌های غربی و مارکسیستی به دلیل نوع رویکردی که دارند از تبیین انقلاب اسلامی ایران عاجز هستند.

به گزارش سادس به نقل از تسنیم از مشهد مقدس، آیت‌الله محمد‌تقی مصباح‌یزدی ظهر امروز در ششمین همایش بسیج اساتید و نخبگان حوزه‌های علمیه قم و خراسان اظهار داشت: حدود و ر‌وح انقلابی‌ بودن حوزه شاید مورد توجه نوجوانان قرار نگیرد و اینجا سوال این است که آیا این انقلابی‌ بودن مفهومی اسلامی یا مدرن یا اجتماعی است.

وی افزود: واژه انقلاب در زبان عربی به‌ معنای دگرگون شدن است که با ویژگی‌ها و بار معنایی خاص انقلاب نامیده می‌شود و در قرآن نیز ذکر شده که وضعیت ستمگران دچار تحول می‌شود. انقلاب یک تحول خاص است که در مطالعات اجتماعی برخی جامعه‌شناسان نیز بیان شده که تحول در زندگی اجتماعی انسان یک امر لازم است و حتماً واقع می‌شود.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه برخی جامعه‌شناسان تحول را یک ضرورت جبری می‌دانند گفت: برخی دیگر نگاه رقیق‌تری داشته و معتقدند صحنه زندگی انسان هیچ‌ وقت وضعیت ایستا و ثابت پیدا نکرده اما تحول همراه استکمال است؛ یعنی یک حرکت تکاملی جبری تاریخی است که قانون زندگی اجتماعی بوده و نمی‌توان جلوی آن را گرفت.

آیت‌الله مصباح‌یزدی افزود: اینان معتقدند اگر توفیقی ایجاد شده استثناء است؛ شواهد تاریخی علوم و فنون مختلف نشان می‌دهد که هر جا زندگی اجتماعی وجود دارد همراه با تحول است و تکامل جامعه را به‌دنبال دارد و این یک تکامل مطلوب است که گرایش تقریباً مارکسیستی است.

وی تصریح کرد: بعضی دیگر معتقدند این امر قانون نیست و اسباب آن باید فراهم شود در واقع برخی جوامع گاهی عقب‌گرد می‌کنند، بنابراین همواره حرکت و تحول تکاملی نیست و تحت تاثیر انگیزه انسان تکامل طلبی است.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) درباره اینکه انقلاب چگونه تحولی است گفت: در بین انواع تحولات تقسیماتی انجام شده که برخی از آنان سال‌ها به طول می‌انجامد اما گاهی تحول عظیمی در زمان غیرقابل پیش‌بینی و سریع رخ می‌دهد و انقلاب در این دسته از تحولات جا می‌گیرد.

وی با بیان اینکه انقلاب یعنی تحول اجتماعی سریع و فراگیر نسبی افزود: تحولات سریع و همگانی و بادوام باشد تحول انقلابی است که در برخی موارد به صورت مسالمت‌آمیز نیز انجام می‌شود.

آیت‌الله مصباح‌یزدی درباره نوع انقلاب ایران و ارتباط آن با اسلام تصریح کرد: نوعی از انقلاب تحولاتی است که در افکار مردم به وجود می‌آید و ارتباط به اعتقادات باورها و ارزش‌های مردم دارد در واقع گاهی ارزش‌ها و باورهای پذیرفته شده‌ای که مردم برای عینیت یافتن آن تلاش می‌کنند در یک جامعه تغییر می‌کند که مصداق بارز این باورها، باورهای دینی است.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: گاهی دین تحولات سریع در ارزش‌ها، باورها ‌و سپس رفتارها به وجود می‌آورد و مصداق آن پیدایش اسلام در جزیره‌العرب بود که باور شرک تبدیل به توحید، خودخواهی به دگرخواهی و خدمتگزاری دیگران تبدیل شد. اعتقادات پوچ نظیر زنده به گور کردن دختران در چنین جامعه‌ای با ظهور دین اسلام به یک باره تغییر عظیمی یافت و این یک انقلاب است.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه پیدایش اسلام خط بطلانی بر جبر تاریخی مارکسیستی است گفت: دین اسلام نشان می‌دهد یک فکر صحیح با پشتوانه عقلی حتی از جانب یک نفر می‌تواند در جامعه گسترش یابد.

وی با بیان اینکه انقلاب فراگیری که کل جامعه اسلامی را تحت تاثیر قرار دهد نمونه‌های محدودی دارد اظهار داشت: از نعمت‌های نسل امروز این است که شاهد انقلاب اسلامی بودند چرا که مظاهر و اعمال دینی در زمان پهلوی وضعیت عجیبی داشت اما چیزی که باورنکردنی بود برای خوش باورترین روشنفکران جامعه این بود که حرکت امام در مدت کوتاهی به ثمر رسید. در اعتقاد موافقان و مخالفان انقلاب اجماعی وجود داشت که پیروزی انقلاب ۲۰ سال به طول می‌انجامد اما ظرف دو سال پیروز شد.

آیت‌الله مصباح‌یزدی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی مصداق انقلاب سریع همگانی پایدار است تصریح کرد: انقلاب اسلامی با مخالفت آشکار قدرت‌های بزرگ پیروز شد که در درجه اول مبتنی بر آیات قرآن کریم، براساس خواست و یاری خداوند بود اما امروز بحث این است که آینده انقلاب ما چه خواهد شد.

وی اظهار داشت: براساس مسلک مارکسیستی این انقلاب ادامه پیدا می‌کند و در ادامه انقلاب‌های دیگری تا رسیدن به کمون نهایی و جامعه بی‌طبقه ادامه پیدا می‌کند اما برخی دیگر معتقدند به تدریج مایه‌‌ها و ارزش‌های انقلاب از بین می‌رود و ارزش‌های متضاد دیگری سبب شکل‌گیری انقلاب دیگری می‌شود.

آیت‌الله مصباح‌یزدی با اشاره به اینکه برخی دیگر پدیده‌های انسانی را جبری پذیر نمی‌دانند گفت: ممکن است یک انقلاب ادامه پیدا کند و هم می‌تواند ارزش‌ها و باورها به تدریج کمرنگ شود و سبب بیماری جامعه و حتی فوت آن شود.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: ما اعتقادی به جبر تاریخی مارکسیست نداریم و معتقدیم انسان با شکرگزاری می‌تواند نعمت خود را بیفزاید و حتی می‌تواند کفران نعمت کند و آن نعمت از وی سلب شود و چون این آموزه قرآنی را قبول داریم نگران آینده انقلاب هستیم که نکند روزی مغلوب عامل اجتماعی شیطانی قوی‌تری شود.

وی با تاکید بر‌ این که نهایت وعده الهی پیروزی مصلحان است گفت: اما دلیل قوی مبنی بر اینکه هر مرحله زندگی انسان تکامل یافته‌تر و خداپسندانه‌تر از مرحله قبل باشد وجود ندارد از طرف دیگر علاوه براینکه از جامعه و اقشار نسل‌های آینده اطمینان نداریم از خود نیز مطمئن نیستیم.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: در اطراف خود افراد و مصادیقی دیدیم از افرادی که تحولاتی یافتند بنابراین چه بسا عوامل مختلف شیطانی آرام آرام مسیر ما را تغییر دهد به طوری که نه تنها از این تحول پشیمان نشویم بلکه تصور کنیم ترقی و پیشرفت کرده‌ایم.

آیت‌الله مصباح‌یزدی با بیان اینکه باید هم نگران و هم امیدوار به آینده باشیم گفت: طبق فرمایش مقام معظم رهبری روحانیت باید انقلابی بماند چرا اصل انقلاب توسط حضرت امام(ره) و روحانیت تحقق یافت و دوام آن نیز به دست روحانیت است.

وی افزود: روحانیون متولیان انقلاب هستند و اگر انحرافی در آنان به وجود بیاید احتمال ضعیف شدن و حتی مرگ انقلاب وجود دارد لذا روحانیون باید انقلابی بمانند و انقلابی‌تر شوند.

آیت‌الله مصباح‌یزدی با بیان اینکه روحانیون روح انقلاب آشنا هستند گفت: دستمایه‌های انقلاب به دست آنان است و حوزه و روحانیون پرچمدار انقلاب هستند که اگر نباشند انقلاب در معرض خطر نابودی قرار می‌گیرد. در راستای نگهداری انقلاب قدم اول تعمیق باورها است چرا که رفتارهای ما از ارزش‌ها سرچشمه می‌گیرد و اساس ارزش‌ها باورها و اعتقادات است و نباید در این امر کوتاه بیاییم.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه افزایش و فراگیری شبکه‌های انحرافی قابل انکار نیست تصریح کرد: این رسانه‌ها سبب از هم پاشیدگی خانواده‌ها و فساد شده است، این شبکه‌ها و رسانه‌ها با محتوایی که به جوانان تزریق می‌کند که اشتراک و تفاهم را از جامعه رخت می‌بندد.

وی افزود: سایت‌هایی هستند که علیه دین به ویژه مذهب شیعه مطلب می‌نویسند علاوه بر آن شبهه‌هایی درباره اصل خداوند حتی توسط برخی افرادی که خود را مدافع دین می‌دانند به وجود می‌آید به طوری که برای مثال وحی را مکاشفه عرفانی می‌دانند.

آیت‌الله مصباح‌یزدی با بیان اینکه این افراد معتقدند حقیقت دنیا و آخرت سود و ارزش است گفت: آنان اعتقاد دارند آنچه با هدف سود انجام می‌شود برای دنیا است و آنجا که قرآن که می‌گوید کار را برای ارزش انجام دهید منظورش برای آخرت است. تا زمانی که این شبهات رفع نشود اساس انقلاب باقی نمی‌ماند، باید در راستای تثبیت اعتقادات صحیح در جوانان اقدام کنیم در واقع ما نگران سلاح اتمی دشمن نیستیم و مسئله مهم تغییر فکر و دستگاه ارزشی جامعه است.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) درباره ورود حوزه به شبکه‌های اجتماعی تصریح کرد: وقتی هنر ما می‌تواند پاسخگو باشد که محتوای سازنده داشته باشد که از باورهای صحیح سرچشمه بگیرد و ما متاسفانه دفاع از باورها نداریم اگر محتوا و ابزار توام با هم انجام شود کاملا‍َ تاثیرگذار است.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *