ارسال گزارش پلیس درباره حواشی جشن حافظ به دادسرا

دادستان تهران گفت: گزارش پلیس مبنی بر نقض ارزش‌های دینی و اخلاقی در برگزاری جشن حافظ، برای رسیدگی به دادسرای فرهنگ و رسانه ارجاع شده است.

به گزارش سادس به نقل از روابط عمومی دادستانی تهران، عباس جعفری‌دولت‌آبادی در هفتمین نشست دادستانی تهران با موضوع «کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها» با رد ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر اینکه دادستانی تهران مجوز انتشار مجدد به نشریه یالثارات داده است اظهار کرد: هفته‌نامه یالثارات  چهاردهم دی ماه سال گذشته و به موجب تصمیم هیات نظارت بر مطبوعات لغو امتیاز شده است، اما پرونده موضوع تخلف در دوازدهم مرداد سال جاری به دادسرای فرهنگ و رسانه ارسال شده است؛ یعنی دبیرخانه هیات نظارت بر مطبوعات شش یا هفت ماه پس از لغو امتیاز، پرونده را با تاخیر چند ماهه دادسرا ارسال کرده است؛ ثانیاًً اعلام کردند که نشریه یالثارات مجدداً توقیف شده است.

دادستان تهران مصاحبه هفته گذشته برخی مسوولان وزارت ارشاد در این خصوص را عذر بدتر از گناه دانست و گفت: فرض کنیم که لغو امتیاز یا توقیف مجدد نشریه امکان‌پذیر باشد، حال باید پرسید این روزنامه چگونه منتشر شده است و چرا علیه دادستانی تهران جنجال به پا کردند در حالی که مشخص شده است که هیئت نظارت جلسه دومی در خصوص یالثارات تشکیل نداده بود و ناچاراً روز شنبه ۱۶ مرداد ۹۵ در اظهاراتی توجیه کردند که اشتباه شده است.

وی در بی‌مبنا بودن ادعای مسوولان مربوطه پیرامون نقش دادستانی تهران در انتشار مجدد نشریه یالثارات و جوسازی برخی رسانه‌ها علیه دادستانی، افزود: دادسرا مجوز انتشار به کسی نمی‌دهد بلکه صرفاً می‌تواند نشریه‌ای را توقیف کند. نشریه یالثارات توقیف نشده بود، بلکه لغو امتیاز شده است و چون تصمیم کمیسیون هیئت نظارت قابل اعتراض است، با اعتراض مدیر مسوول نشریه، مراتب در یکی از شعب محاکم حقوقی تهران طرح شده و دادگاه مذکور با صدور دستور موقت مجوز انتشار نشریه را داده است.

دادستان تهران با ابراز تاسف از فضاسازی رسانه‌ای اخیر، از مسوولان وزارت ارشاد خواست در این زمینه پاسخگو بوده و طبق قانون عمل کنند.

وی با تاکید بر این که دادستانی تهران اجرا کننده قانون در مورد رسانه‌ها و از جمله هفته‌نامه یالثارات است، به حاشیه‌های ایجاد شده توسط این نشریه که درج تصاویر مربوط به جشن حافظ و مطلبی پیرامون آن بود اظهار داشت: ما بارها گفته‌ایم و باز هم می‌گوییم اگر اهانتی به مقامات و مسوولین نظام و نهادهای جمهوری اسلامی شود، جرم عمومی است که دادستان باید با رعایت مقررات و صلاحیت‌ها ورود کند اما توهین به اشخاص عادی که واجد وصف مجرمانه است از جنبه خصوصی برخوردار بوده و تعقیب مرتکب منوط به اعلام شکایت از سوی شاکی خصوصی است و اگر کسانی مدعی اهانت یا نشر اکاذیب هستند می‌توانند به دادستانی شکایت کنند تا رسیدگی شود.

وی با رد این ادعا که دادستانی در تعقیب اشخاص گزینشی عمل می‌کند و در مورد نشریه یالثارات مطلب و تصاویر درج شده در این نشریه پیرامون جشن حافظ اظهار داشت: ما نسبت به مراسمی که نقض ارزش‌های اسلامی و ترویج سبک زندگی غربی است، برخورد قانونی خواهیم کرد.

جعفری دولت‌آبادی با انتقاد از وضعیت برگزاری این مراسم و اقدامات اشخاصی که یک جشن فرهنگی را به همایش مد و لباس تبدیل کردند، گفت: واقعاً این جشنواره فرهنگی بود یا همایش مد و لباس.

وی با اعلام این که روز یکشنبه ۱۷ مرداد ۹۵ گزارش پلیس مبنی بر نقض ارزش‌های دینی و اخلاقی در برگزاری جشن حافظ، برای رسیدگی به دادسرای فرهنگ و رسانه ارجاع شده است، با کنایه از اقدامات برخی مسوولان در این راستا و تاکید بر این که در شلوغ بازار سیاست نمی‌توان گرد و غبار کرد و پنهان شد، اظهار داشت: برگزاری این جشنواره با توجه به نحوه پوشش شرکت‌کنندگان و برخی اظهارات مطرح شده در آن، نقض ارزش‌های اسلامی است و در جمهوری اسلامی که یک نظام دینی و ارزشی است، نمی‌توان هر اقدامی ناپسندی را انجام داد و با تشکیل جشنواره و استفاده از پوشش‌های عجیب و غریب و نامناسب، اقدامات خود را پشت عنوان حمایت از هنرمندان پنهان کرد.

دادستان تهران با جلب اطمینان مردم مبنی بر این که دادستانی به وظایف خود از جنبه صیانت از حقوق جامعه عمل خواهد کرد، اظهار داشت: جمهوری اسلامی به هنرمندان اصیل این مرز و بوم افتخار می‌کند و از آنان و هنر فاخر حمایت خواهد کرد، اما نظامی که هزاران شهید تقدیم کرده است نمی‌تواند بر نقض ارزش‌های دینی و اخلاقی صحه بگذارد.

دولت‌آبادی تاکید کرد: دادستانی بدون توجه به گرایش‌های جناحی و سیاسی، موظف به ورود و تعقیب جرایم علیه فرهنگ کشور است و آمادگی خود را برای رسیدگی به شکایات اشخاص در خصوص این زمینه اعلام می‌‌کند.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *