لبنان؛ سعد حریری در اندیشه تأیید نامزدی «مقاومت» برای ریاست جمهوری

رئیس حزب «المستقبل» لبنان در نشست پارلمانی این گروه شرکت کرد و این بار بدون اشاره به وتو عربستان، درباره نامزدی «العماد میشل عون» برای ریاست جمهوری لبنان سخن گفت.

به گزارش گروه بین‌الملل سادس، به صورت استثنایی، «سعد حریری» رئیس جریان «المستقبل» در نشست فراکسیون پارلمانی این جریان که ریاست آن از مدتها پیش به «فؤاد سنیوره» داده شده است، شرکت کرد؛ مسئله ای که از بحث و بررسی جدیدی خبر دارد که بر اساس آن باید این جریان تصمیم نهایی خود را درباره پرونده ریاست جمهوری اتخاذ کند.

روزنامه «الاخبار» درباره جزئیات این نشست نوشت، نشست مذکور 4 ساعت به طول انجامید و حریری با نمایندگان پارلمانی المستقبل درباره نامزدی «العماد میشل عون» برای ریاست جمهوری لبنان سخن گفت و این بار به وتوی آل سعود هیچ اشاره‌ای نکرد.

حریری در این دیدار، به نامزدی رئیس فراکسیون تغییر و اصلاح از باب مصلحت شخصی و سیاسی پرداخت تا بدین ترتیب بتواند حداقل چیزی را به دست آورد که جریان المستقبل از نظر سیاسی و محبوبیت مردمی از زمان خروج حریری از قدرت در سال 2011 به دست آورد، ولی با اعتراض شمار زیادی از نمایندگان این جریان روبرو شد؛ هر چند که شماری از آنان نیز با نامزدی عون موافق بودند.

گزینه‌های پیش روی المستقبل در نامزدی ریاست جمهوری از زبان حریری

برخی از منابع المستقبل درباره جزئیات این نشست که صورت جلسه آن همچنان محرمانه است، اعلام کردند که حریری سخنان خود را با گزینه های پیش روی این جریان در پرونده ریاست جمهوری آغاز کرد. وی تأکید کرد که یا باید «وضعیت همچنان بدین صورت باقی بماند؛ یعنی که اینکه خلأ[ریاست جمهوری] حاکم باشد» یا اینکه «به نشانه اعتراض به وضع موجود، از دولت کناره‌گیری کرد» یا اینکه «در پی برون رفت جدیدی بود و ایده نامزد توافقی را مطرح کرد» در غیر این موارد باید «به صورت جدی به تأیید نامزدی عون برای ریاست جمهوری اندیشید».

به گفته این منابع، نمایندگان المستقبل از اظهارات حریری چنین استنباط کردند که وی از نامزدی «سلیمان فرنجیه» رئیس فراکسیون «المرده» ناامید شده است؛ زیرا این طرح با استقبال حزب الله مواجه نشد و «نبیه بری» رئیس پارلمان نیز نتوانست حامی این موضعگیری باشد؛ در واقع «ما از رهگذر چنین نامزدی تلاش کردیم که به راه حل دست یابیم و گمان می‌کردیم که حزب [الله] با این طرح موافقت کند؛ زیرا فرنجیه فرزند این گروه و نزدیک به آن است، ولی دیدیم که حزب الله عون را ترجیح میدهد».

به گزارش این روزنامه، پس از مشخص شدن آراء نمایندگان المستقل، اختلافات زیاد آنان مشخص شد. برخی از نمایندگان این باورند که «بهتر است اسم مشخصی تعیین شود که بتوان صفت توافقی را بر آن اطلاق کرد». برخی از نمایندگان می‌گویند «تا زمانی که حزب الله در انتظار حل و فصل منطقه‌ای باشد و بر خلأ اصرار بورزد، چاره ای جز انتظار نداریم». عده ای دیگر که نظر اکثریت این جریان است «نمیپذیرند که ژنرال عون [به عنوان نامزد] انتخاب شود… زیرا او رهبری کمپینی را بر عهده دارد که عنوان آن بازپسگیری حقوق مسیحیان در قدرت است. گذشته از این، اکثریت «جریان ملی آزاد» (به ریاست عون)، «جریان المستقبل» را حامی تروریسم میدانند». گروه چهارم نیز بر این باورند که باید «به صورت جدی به انتخاب عون فکر کرد و باید این مسئله در اولویت باشد؛ زیرا وضعیت منطقه ای و بین المللی حکایت از هیچ تغییری در موازنه در آینده نزدیک ندارد و در نتیجه در صورتی که نامزدی عون مد نظر قرار نگیرد، بر مدت بحران و مسئله خلأ [ریاست جمهوری] افزوده خواهد شد».

این منابع در پایان تأکید کردند که همه آراء و نظرات طرح شده در این نشست مورد توجه حریری بود ولی در این زمینه تصمیم قاطعی اتخاذ نشد.

در واقع وی به تماس به سایر طیفها ادامه خواهد داد و در پی طرح جدیدی است که طی روزهای آتی ان را ارائه خواهد کرد.

عربستان عامل اصلی تداوم خلأ ریاست جمهوری لبنان

در همین راستا، «شیخ نعیم قاسم» معاون سید حسن نصرالله درباره نقش مخرب عربستان در تداوم خلأ ریاست جمهوری اعلام کرد که اگر ریاض «با انتخابات ریاست جمهوری لبنان موافقت کند، فردا رئیس جمهور انتخاب خواهد شد، زیرا جریان المستقبل(به ریاست سعد الحریری) نمی تواند بدون موافقت خاص عربستان تصمیم گیری کند».

وی همچنین تصریح کرد: «ما منتظر توافق سعودی-ایرانی نیستیم… ما منتظر این هستیم که عربستانلإ جریان المستقبل لبنان را در اتخاذ تصمیمات مربوط به انتخابات ریاست جمهوری این کشور آزاد بگذارد».

شیخ نعیم قاسم با تاکید بر حمایت «حزب الله» از نامزدی عون برای انتخابات ریاست جمهوری لبنان، گفت: اگر رقبای سیاسی خواستار حل این بحران هستند، می توانند طی 24 ساعت آن را حل کنند. می توان با گفتگو میان جریان های مختلف بر سر انتخاب میشل عون به توافق رسید و هرگونه بحث و گفتگو خارج از این دایره هدر دادن وقت است.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *