تک نرخی شدن ارز باعث افزایش جذب سرمایه گذاران خارجی می شود

با ساماندهی فعالیت های ارزی طبیعتا سرمایه گذاران خارجی نیز بیشتر جذب بازارهای داخل کشور می شوند و همچنین با افزایش ورود ارز به کشور و تک نرخی شدن آن مدتی بر قیمت ارز تاثیر افزایشی خواهد گذاشت اما دوباره قیمت ارز به حالت عادی باز خواهد گشت.
به گزارش سادس به نقل از رویکرداخیرا بانک مرکزی در دستورالعمل جدید به بانک‌ها مجوز خرید و فروش ارز داده است و مشتریان می‌توانند ارزهای خود را به بانک‌ها بفروشند و یا در بانک‌ها سپرده‌گذاری کنند. همچنین بر اساس این دستور العمل صادرکنندگان می‌توانند ارز حاصل از صادرات خود را به بانک‌ها بفروشند.

همچنین این دستورالعمل درصدد است عملیات ارزی اشخاص حقیقی و حقوقی را به کانال بانکی هدایت و ریسک عملیاتی فعّالان اقتصادی را کاهش دهد. بر اساس اين بخشنامه بانک‌ها‌ مي‌توانند درآمدهاي ارزي حاصل از صادرات غيرنفتي اشخاص حقيقي و حقوقي و ارز ورودي به کشور از طريق نمايندگي‌هاي ديپلماتيک مقيم ايران و سرمايه گذاران خارجي را به نرخ آزاد خريداري کنند.

بر اساس ترتیبات جدید بانک‌ها مي‌توانند ارزهاي خريداري شده موضوع اين دستورالعمل را در چارچوب مجموعه مقررات ارزي و يا از طريق صرافي‌هاي معتبر به فروش برسانند، ضمن اينکه فروش ارز خريداري شده به ساير بانک‌ها و صرافی‌ها نيز مجاز است. نرخ خريد و فروش ارز بر اساس توافق بانک و مشتري تعيين خواهد شد.

در همین رابطه جمشید عدالتیان، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران درباره این دستورالعمل به خبرنگار گروه اخبار بانک “رویکرد“، گفت: در تمام دنیا یکی از مهمترین فعالیت بانکها خرید و فروش ارز است و در واقع در گذشته صرافی ها تبدیل به بانک می شده اند و با توجه به دستورالعمل اخیر بانک مرکزی این اتفاق باید زودتر می افتاد تا اختلالات ارزی در سیستم ارزی کشور زودتر از بین برود .

وی افزود: ورود بانکها به خرید و فروش ارز در نظام بانکداری یک اقدام عادی و متداول است و همچنین گام موثری برای تک نرخی شدن ارز نیز محسوب می شود و با تک نرخی شدن ارز از بسیاری تخلفات ارزی شامل رانت ها و سو استفاده از دو و چند نرخی شدن ارز جلوگیری می شود.

عدالتیان خاطرنشان کرد: تک نرخی شدن ارز موجب شفافیت در بازار ارز و فعالیت های صحیح و بدون حاشیه در این بازار می شود. از سوی دیگر اعتماد به نظام پولی و بانکی کشور از سوی مردم کم رنگ شده و همین موضوع باعث می شود که مردم پولهایشان را کمتر به سوی فعالیت های مولد و پولی و بانکی ببرند و در این شرایط تک نرخی شدن ارز و تجمیع و ساماندهی ارزهای غیر مولد و منابع سرگردان موجب بهبود وضعیت نظام بانکی خواهد شد.

وی عنوان داشت: به نظر می‌رسد اگر ارزهای غیر مولد و منابع سرگردان به شبکه بانکی راه پیدا کند از تجمیع این رقم‌های خرد رقم‌های عمده شکل می‌گیرد که در جهت تک نرخی شدن ارز موثر است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران بیان داشت: با ساماندهی فعالیت های ارزی طبیعتا سرمایه گذاران خارجی نیز بیشتر جذب بازارهای داخل کشور می شوند و همچنین با افزایش ورود ارز به کشور و تک نرخی شدن آن مدتی بر قیمت ارز تاثیر افزایشی خواهد گذاشت اما دوباره قیمت ارز به حالت عادی باز خواهد گشت.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *