در حاشیه حوزه ۱۷مرداد:چرا شایعه شد که انگلیس بزرگ‌ترین تولیدکننده لباس روحانیت است/از حقوق ۵۰۰ هزارتومانی طلبه ها تا مشکل صف های طولانی برای گرفتن شهریه/حساسیت زیاد طلبه شهید در مصرف بیت المال

در حاشیه حوزه / در این بخش، آنچه در حوزه و رسانه های حوزوی مطرح شده و ممکن است ویژگی و تمایز خاصی داشته باشد، بدون هیچ گونه داوری و صرفا جهت اطلاع منتشر می شود.
چرا شایعه شد که منچستر انگلیس بزرگ‌ترین تولیدکننده لباس روحانیت است
یک روحانی با رد این شایعه که شهر منچستر انگلیس بزرگ‌ترین تولیدکننده لباس روحانیت است آن را دروغ محض و تهمت دانسته است.

به گزارش سادس به نقل از شفقنا ، حجت‌الاسلام محمد پیکری درباره لباس روحانیت، گفته است: برخی افراد در دوره‌ای برای درمان به انگلستان می‌رفتند و از آنجا که این کشور، زمانی بزرگ‌ترین تولیدکننده پارچه در دنیا بوده است، پارچه می‌خریدند و به قم می‌آوردند تا برای‌شان لباس بدوزند. این موضوع که منچستر بزرگ‌ترین تولیدکننده لباس روحانیت است، مدتی سر زبان‌ها افتاد، در حالی که پارچه و لباس از نجف و قم تهیه می‌شود و پارچه‌ها انگلیسی نیستند.

مدیر مدرسه علمیه امام علی ابن ابیطالب (ع) ادامه داد: در حال حاضر به‌دلیل تکنولوژی‌ای انگلستان در صنعت بافت، بهترین و گران‌ترین پارچه‌ها به این کشور متعلق است؛ اما از نظر اقتصادی، بزرگ‌ترین تولیدکنندگان لباس در دنیا، به‌جز لباس روحانیت، ترکیه و چین هستند.

او توضیح داد: بهترین و بیشترین عباها از نظر کیفیت و کثرت در نجف و کربلا تولید و در قم توزیع می‌شود. پارچه عمامه نیز جنس‌های مختلفی دارد؛ اما بهترین جنس آن هندی است که چون نازک و خنک است، هنگامی که بر سر بسته می‌شود، اذیت نمی‌کند.

حجت‌الاسلام پیکری همچنین درباره استفاده روحانی‌ها از عطری به نام «تیروز» اظهار کرد: در اوایل انقلاب، استفاده از عطر «تیروز» بین انقلابیون متدین مُد شد و هیچ‌کسی هم نمی‌دانست این عطر در کدام کشور تولید می‌شود. برخی نیز با این‌که خیلی دین‌دار بودند، از این عطر خوش‌شان نمی‌آمد و با مُد هم مخالف بودند.
روحانیت

این مدرس دانشگاه در پاسخ به این‌که آیا مُد در جامعه روحانیت جایگاهی دارد؟ توضیح داد: مُد برای انسان است و به معنای عرف است که گاهی وارداتی یا خودساخته می‌شود و گاهی هم به‌تدریج با توجه به دقت مردم، به رفتار آن‌ها وارد می‌شود. مد به قشر خاصی اختصاص ندارد و بسیاری از مردم دنیا در لباس، تابع مُد هستند و این موضوع با کسی که خودش را برای مد می‌کُشد، فرق می‌کند. اگر کسی گرفتار مد شود عیب است.

او بیان کرد: لباس روحانیت در معارف دینی ریشه ندارد، بلکه در تاریخ متدینان ریشه دارد؛ بین دین و متدینان نیز تفاوت وجود دارد، مثل این‌که بین علم پزشکی و پزشکان فرق باشد. برخی رفتارها در میان پزشکان وجود دارد که در اصل علم پزشکی نیست. برای مثال، مدل نسخه نوشتن یا وقت دادن به بیماران در علم پزشکی نیست، اما در سنت‌های پزشکان وجود دارد./ایسنا

از حقوق ۵۰۰ هزارتومانی طلبه ها تا مشکل صف های طولانی برای گرفتن شهریه
ما در جامعه روحانیت دو قشر داریم، یکی مسئولینی که از دل جامعه روحانیون آمدند و یک عده هم طلبه‌های عادی هستند. طلبه‌های عادی ما همین الان از ضعیف‌ترین انسان‌های جامعه به لحاظ مادی محسوب می شوند. به غیر از طلبه‌هایی که در ادارات یا سازمان‌ها مشغول به کار هستند مابقی طلبه‌ها با حقوق ۵۰۰-۶۰۰ هزار تومان در ماه زندگی می‌کنند و حتی از حقوق مصوب وزارت کار هم کمتر حقوق دریافت می‌کنند. اکثر طلبه‌ها منتظر ماه رمضان یا محرم می مانند که بتوانند برای تبلیغ بروند و حقوقشان افزایش پیدا کند. بعد هم می‌رود تا سال آینده، این نوع زندگی طلبه‌ها است و به صورت طبیعی زی طلبگی بسیار ساده و بی‌تکلف است.

طلبه‌هایی که در سازمان و اداره دیگری مشغول به کار شدند مقداری زیست آنها عوض شده است که این امر تاحدی طبیعی و قابل تحمل است ولی مقداری بیشتر از آن دیگر برای جامعه قابل تحمل نیست. طلبه‌ها باید حفظ ظواهر را بکنند، حتی اگر در وضع مالی مناسبی هستند.

اما زمان با زمان هم فرق می‌کند، اگر زمانی وضع کلی مردم خوب بود شما هم می‌توانید مانند مردم خوب زندگی کنید، اما زمانی در جامعه فقیر هم هست مانند الان. به طور مثال این مسئله در زندگی ائمه دیده می‌شود. در زمان امام حسن(ع) و امام حسین(ع) با این که وضع مالی خوبی داشتند ولی لباس‌های متناسب با وضعیت و زمان جامعه خودشان را می‌پوشیدند، ولی امام صادق(ع) لباس‌های فاخری به تن می‌کردند. فقط به این خاطر است که زمان امام حسن(ع) و امام صادق‌(ع) با هم فرق می‌کند.
نکته ی قابل تاملی در زندگی طلبه‌ها وجود دارد این است بنده زمانی که محاسبه کردم، متوجه شدم ۵ قرن از زندگی طلبه‌ها در صف گرفتن شهریه آن هم در عصر تکنولوژی و ارتباطات تلف می‌شود.
حسینی
به این صورت که در کل کشور حدود ۱۸۰ هزار طلبه داریم. این طلبه‌ها ماهانه از دفاتر مراجع تقلید شهریه می‌گیرند که مبلغ آن متفاوت است. در روزهای که شهریه‌ها پرداخت می‌شود اگر در قم به مدرسه فیضیه سر بزنید شاهد صف‌های طولانی طلبه‌ها برای دریافت شهریه خواهید بود. به این صورت یک روز کامل کاری طلبه ضایع می‌شود. در ساعتی که باید تحقیق و درس بخواند در صف گرفتن شهریه‌ها ضایع می شود. این زمان می‌تواند به صفر برسد و اشکال کار هم دفاتر مراجع تقلید است که در برابر مکانیزه شدن مقاومت می‌کنند البته به طور مثال دفتر مقام معظم رهبری شهریه‌ها را به صورت الکترونیکی واریز می‌کند و بقیه مراجع هم باید به ایشان اقتدا کنند./شفقنا زندگی

حساسیت زیاد طلبه شهید در مصرف بیت المال
ورود محمود قطب الدینی به حوزه مقارن شده بود با جنگ تحمیلی ، لذا پس از گذراندن حدود دو سال از تحصیلات حوزوی با صدور فرمان حضرت امام مبنی بر وجوب دفاع ، تحصیلات خود را رها کرد و ندای مقتدای خود را لبیک گفت واز طرف بسیج در مهرماه ۱۳۶۵ به جبهه های حق برضد باطل اعزام شد. حدود ۳ ماه در منطقه حضور داشت .
عملیات کربلای ۴ عملیاتی بود که تعداد زیادی از فرشتگان زمینی ما را به اوج آسمان برد که یکی از آنها شهید محمود قطب الدین بود او زمین را با همه ی جاذبه هایش رها ساخت و به سوی معشوق خودپرواز کرد.
خانواده شهید می گوید :آقا محمود فردی بود بسیار متقی ، اهل نماز و جماعت ، انسانی بسیار صادق و راستگو بود. او خودش را متعلق به این دنیا نمی دانست و هیچ وابستگی به مادیات نداشت. همیشه مراعات ادب واحترام به خانواده را می کرد . نسبت به صله رحم و دیدار خانواده و فامیل مقید بود. در مسائل حلال و حرام و بیت المال بسیار حساس بود.
محمود
آقای حسن قطب الدینی (برادر شهید) می گوید : در کودکی به همراه محمود گوسفندان را برای چرا به صحرا می بردیم ، وقتی من ازدرختی بالا می رفتم تا برگ های درخت را بچینم و برای گوسفندان بریزم فوراً می گفت : حسن مگر این درخت ها مال ماست که تو می خواهی از برگشان به گوسفندانمان بدهی ؟ و هر بار من باید برایش می گفتم که نگران نباش ، این مراتع از اجدادمان به ما رسیده و استفاده ی از آن ها برای ما اشکالی ندارد. آری او که از کودکی به مسائل حلال و حرام توجه داشت ، در سنین بالاتر هم زمانی که در اتحادیه مشغول به فعالیت بود ، یک روز که به خانه برگشت ، موتور سیکلت اتحادیه را با خود آورده بود . اتفاقاً حال پدر آن روز زیاد مساعد نبود ، گفتم محمودجان موتور را روشن کن و پدر را به بیمارستان ببر. او در حالی که به شدت نگران وضع پدر بود ، گفت تا پدر را آماده می کنید می روم یک وسیله ی دیگری جور می کنم و می آیم . این موتور مال بیت المال است./

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *