زنانه شدن اعتیاد بسیار نگران‌کننده است

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: ۱۵ هزار مربی در امر فرهنگ‌سازی در پیشگیری از اعتیاد آموزش‌های لازم را دیده‌اند.

به گزارش سادس به نقل از ایسنا، پرویز افشار در نشست تخصصی-آموزشی، پیشگیری از اعتیاد زنان اظهار کرد: اولویت نخست و تأکید مقام معظم رهبری در پیشگیری از اعتیاد به موادمخدر است زیرا اگر در امر پیشگیری موفق باشیم علاوه بر جلوگیری از سایر معضلات اجتماعی در هزینه‌ها نیز صرفه‌جویی خواهد شد، زیرا هزینه درمان ۱۵ برابر بیشتر از هزینه‌ پیشگیری است.

وی افزود: براساس سند جامع فرهنگی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، ایشان در تبیین سیاست‌های کلان در دست‌نوشته‌ بسیار کم‌نظیر که به سران سه قوه ابلاغ کردند بر اهمیت و ضرورت امر پیشگیری از ابتلا به موادمخدر تأکید دارند.

افشار تصریح کرد: براساس سند جامع پیشگیری فرهنگی، محیط‌ها به ۴ گروه خانه، محله، فضاهای آموزشی یعنی مدارس، آموزش عالی دانشگاه‌ها، فضاهای کاری شامل اداری، صنفی و نظامی و فضای مجازی تقسیم‌بندی می‌شوند که نقش زنان در این فضاها بسیار پررنگ است.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های ستاد مبارزه با موادمخدر کشور ادامه داد: با توجه به اینکه ۸۰ درصد شخصیت فرد در خانواده شکل می‌گیرد نقش و تأثیرگذاری زنان در امر پیشگیری از اعتیاد به موادمخدر در خانواده بسیار زیاد است ولی در دیگر فضاها نیز تأثیر آن‌ها در پیشگیری از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی اضافه کرد: زنان در شکل‌گیری تشکل‌ها و گروه‌های همسالان از مردان فعال‌تر هستند و با توجه به حضور پررنگ زنان در محیط‌های اداری نیز تأثیرگذاری این قشر در فرهنگ‌سازی دارای اهمیت زیادی است.

افشار خاطرنشان کرد: سهم زنان از اعتیاد به موادمخدر در سال ۸۰، به میزان ۵ درصد در کشور بود و این میزان در سال ۹۰ به حدود ۱۰ درصد رسیده است و باید از این معضل پیشگیری شود زیرا زنانه شدن اعتیاد بسیار نگران‌کننده خواهد بود.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های ستاد مبارزه با موادمخدر کشور تأکید کرد: با توجه به نقش مهم و تأثیرگذار زنان در خانواده و جامعه، پیشگیری از اعتیاد در جامعه‌ زنان امر بسیار مهمی است که باید موردتوجه قرار گیرد و همین آمار کم نیز ضروری است به صفر کاهش یابد.

وی مطرح کرد: در فضای مجازی نیز برای مقابله با مطالب و محتوای نامناسب باید با درج و انتشار مطلب تخصصی، مختصر و مفید به مبارزه و فرهنگ‌سازی بپردازیم تا بیشترین اثر را بر مخاطبان داشته باشد که خروجی آن بی‌اثر کردن مطالب نامناسب خواهد بود.

افشار اضافه کرد: تشکل سازی در محیط‌های دانشجویی نیز یکی از راهکارهای مؤثر در امر فرهنگ‌سازی در پیشگیری از اعتیاد به موادمخدر و سایر معضلات و انحرافات اجتماعی است.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های ستاد مبارزه با موادمخدر کشور افزود: اعتیاد به موادمخدر زمینه‌ساز طلاق، حاشیه‌نشینی و سایر معضلات اجتماعی است ولی ضرورت پرداختن به راهکارهای پیشگیری باعث می‌شود که شاهد کاهش سایر معضلات اجتماعی نیز باشیم.

وی با تأکید بر ضرورت آموزش در پیشگیری از اعتیاد به موادمخدر تصریح کرد: ۱۵ هزار مربی در امر فرهنگ‌سازی در پیشگیری از اعتیاد آموزش‌های لازم را دیده‌اند و آمادگی کامل را برای تربیت مربی در استان‌های کشور دارند.

افشار در پایان اظهار کرد: در استان قزوین به‌عنوان استانی دارای ظرفیت‌های تاریخی، علمی و مذهبی کم‌نظیر که همواره به‌عنوان دارالمؤمنین و دارالمجاهدین شناخته‌شده است نباید شاهد وجود معتادان به موادمخدر باشیم بلکه این استان در ارائه طرح‌های کارشناسی در راستای پیشگیری باید الگویی برای سایر استان‌های کشور باشد.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *