سرمایه واقعی یک شرکت بیمه چیست؟

در سالهای بسیار دور گذشته ,سرمایه یک شرکت یا موسسه را فقط اموال منقول و غیر منقول و منابع مالی نقد در دسترس میدانستند اما با گذشت زمان و کسب تجربه اندیشمندان علم مدیریت به این نکته پی بردند که سرمایه ارزشمند تر و موثر تر درسازمانها و شرکت ها ,سرمایه های انسانی هستند و نه سرمایه های مادی !!!
به گزارش سادس به نقل از رویکرد اهمیت سرمایه های انسانی در برخی از صنایع و مشاغل بسیار بیشتر از سرمایه های مادی است .در صنعت بیمه این موضوع کاملا صدق میکند .زیرا در این صنعت دانش فنی و تسلط مدیران و کارشناسان حوزه فنی و رشته های مختلف بیمه ای بر انواع ریسک ها ,انتخاب ریسک ها ,نرخ گذاری مناسب حق بیمه های هر بیمه گذار ,کنترل قراردادهای جاری و نیزرسیدگی و تسویه کارشناسانه خسارتها ,شناخت از بازار و نیز رقبا ,طرح ریزی برنامه بازاریابی کارآمد و…نیاز به وجود مدیران و کارشناسان آگاه و زبده دارد .
مهمتر از اینکه چون بیمه گری بخصوص در شرکت های بیمه عمومی که در تمامی رشته های بیمه نیاز به داشتن مدیران فنی وکارشناسان در رشته های اشخاص, اموال ,مسولیت و مهندسی زبده دارد که بتوانند بطور هماهنگ نیازهای بیمه ای بیمه گذاران را مرتفع سازند لذا کسب موفقیت شرکت های بیمه مستلزم داشتن کارشناسان همطراز و هماهنگ از حیث دانش و تجربه در تمامی رشته های بیمه ای است که بطور یکنواخت و همگرایانه به سوی بازارسازی ,جذب پرتفوی و ارایه خدمات و تامین حداکثر رضایت بیمه گذاران اقدام کنند بطوریکه ضمن حفظ منافع و مصالح شرکت بیمه ,منافع و حقوق بیمه گذاران و زیان دیدگان حفظ و مطلوبیت آنان از خدمات بیمه فراهم گردد .
انجام چنین فعالیت بیمه گری پیش از اینکه نیاز به سرمایه اولیه سنگین داشته باشد نیاز به داشتن کارکنان زبده فنی و برخوردار از دانش بازاریابی و ارتباطات اجتماعی دارد .چه بسیار شرکت های معظم از حیث سرمایه و برند که با از دست دادن مدیران و کارشناسان مجرب و کارآمد خوددرمرور زمان از گردونه رقابت و رتبه بالای صنعت خود سقوط کرده اند و چه بسیار شرکت های کوچک و کم سرمایه که با تجمع تعدادی از افراد کاربلد و توانمند در مدت زمان کوتاهی به یک شرکت موفق و رتبه بالا در صنعت خود تبدیل شده اند .
صنعت بیمه و شرکت های بیمه به شدت وابسته به دانش ,مهارت و هوش اجتماعی کارشناسان و مدیران خود هستند .البته این توانمندی میبایست در تمام بخش های شرکت بیمه بطور متوازن و هم گرایانه توزیع شود تا اثر بخشی و کارآیی (بهره وری مطلوب)حاصل گردد.نگارنده همیشه رشد متوازن در یک شرکت بیمه را با حرکت یک خودرو و چرخهای آن مقایسه نموده و اینطور تصور کرده که اگر چرخهای یک خودرو از لحاظ هماهنگی در سرعت با یکدیگر متوازن نباشند آیا آن خودرو موفق به طی سالم و رسیدن به مقصد خواهد شد .؟؟!!
توازن دانش ,مهارت و هماهنگی مدیریت های مختلف یک شرکت بیمه برای فعالیت در بازار و خدمات دهی به بیمه گذاران بقدری مهم است که در صورت برابر بودن این ملاک ها در یک شرکت بیمه آن شرکت به سرعت به رتبه بالای در صنعت خواهد رسید و در صورت پایین بودن این ملاک ها شرکت بیمه به سرعت به سوی ورشکستگی و اضمحلال پیش خواهد رفت .
شاهد مثال ,شرکت بیمه ای که فاقد کارشناسان زبده در بخش فنی و بازارسازی به تعداد کافی باشد و استراتژی مناسب بازاریابی نداشته باشد به یکباره برای جذب نقدینگی و کسب پرتفوی تصمیم به نرخ شکنی و دامپینگ در بازار بیمه اتومبیل می گیرد و تا سقف نودو پنج درصد از مجموع پرتفوی خود را به این رشته اختصاص میدهد .نتیجه این میشود که سرانجام میباید از گردونه حضور در بازار خارج شود .
آیا اگر یک شرکت بیمه دارای مدیران و کارشناسان مجرب, با دانش و هماهنگ در تمام رشته ها باشد دست به چنین فعالیت انتحاری خواهد زد !؟
چه کسی نمیداند که از یک خیابان بن بست نمیتوان به شهری دیگر رسید ؟؟؟
آنچه امروز شرکت های بیمه و بازار بیمه در کشورمان کم دارند سرمایه ریالی نیست !!!؟؟؟
کمبود فعلی صنعت بیمه ,نداشتن به اندازه کافی کارشناسان زبده و خلاق کاربلد در تمامی رشته های بیمه و نیز کمبود دانش و تسلط شبکه توزیع خدمات بیمه به روش بازاریابی کاربردی و عملیاتی است .
سالهاست مدیریت تحقیق و توسعه در شرکت های بیمه برای الگو برداری و نوآوری در خلق محصولات جدید و روش های بیمه گری نداریم ,
اگر هم در برخی از شرکت ها هست فقط صرفا یک تابلو و صرفا تبلیغاتی بیش نیست .
فرهنگ ,انگیزه ,دانش ,پشتکار و از خودگذشتگی برای تحول و نو آوری در صنعت بیمه وجود ندارد فقط تکرار مکررات ,تکرار آموزش های بدوی ,تکرار محصولات قبلی و تکرار روش های مدیریتی عهد قجری و …
بجای تمرکز و اندیشیدن به میزان سرمایه ریالی مورد نیاز برای تاسیس و یا تداوم فعالیت شرکت های بیمه باید به میزان سرمایه انسانی کارآمد و مجرب بها داده شود.
بازارهای بیمه دنیا کمبود سرمایه شرکت های بیمه را با تاسیس شرکت های بیمه اتکایی سالهاست حل کرده اند.آزموده را آزمودن خطاست .
دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *